مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان خوزستان درباره علت ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم این استان توضیحاتی داد.

محمد جواد اشرفی مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر گیاه کنوکارپوس در ایجاد مشکلات تنفسی گفت: بر اساس مطالعات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اثبات شده اگر این گیاه به موقع هرس و در شرایط رویش نگهداری شود، در کاهش میزان مشکلات تنفسی برای مردم موثر است.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: برای اولین بار در آبان ماه سال ۹۲، با بارش باران در اهواز و چند شهر دیگر  ۱۸ هزار نفر به دلیل تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کردند.

اشرفی با اشاره به افزایش آمار مراجعان به بیمارستان بر اثر عارضه تنفسی ادامه داد: در سال ۹۳ تعداد افراد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها به ۲۵ هزار نفر افزایش یافت، بر همین اساس جلسات متعددی برای شناسایی عوامل بیماری زا تشکیل شد و در نهایت نزدیک به  ۱۸ علت از جمله آتش گرفتن مزارع نیشکر، لاستیک و آلاینده‌ها مشخص شد.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه بین سال‌های ۹۳ و ۹۴ مطالعات زیادی در این زمینه( علل بروز حادثه تنگی نفس) انجام شد، تصریح کرد: یکی از عللی که مورد بررسی قرار گرفت،  گرده‌ گیاهان بود، بر همین اساس مطالعاتی بر روی افراد مراجعه کننده به بیمارستان  انجام و مشخص شد یکی از عوامل ایجاد کننده آسم تنفسی، گرده یک نوع گیاه است.


بیشتر بخوانید: فاجعه‌ای دیگر خوزستان را فرا گرفته است/ کهور آمریکایی گونه گیاهی خطرناک


اشرفی با اشاره به اقدام شهرداری اهواز در کاشت گونه گیاهی کنوکارپوس، گفت:  در سال‌های گذشته شهرداری اهواز به کاشت تعداد زیادی از گونه گیاهی کنوکارپوس اقدام کرده بود و یکی از ویژگی‌های این گونه گیاهی گرده افشانی آن در آبان ماه است که با شروع بارش‌ها گرده آن در محیط پراکنده می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان داد اگر این گیاه (کنوکارپوس) پیش از آبان ماه  هرس شود، دیگر شاهد گرده افشانی آن نخواهیم بود و بر اساس نتایج به دست آمده، به دستور استاندار خوزستان هرس گیاه کنوکارپوس به صورت گسترده پیش از  آبان  سال ۹۵ انجام شد و با همین اقدام در آن بازه از زمان تعداد مراجعان به بیمارستان به دلیل تنگی نفس از ۲۵ هزار نفر به یک هزار نفر کاهش یافت و  در ادامه این رقم  به ۷۰۰ نفر رسید.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه شهرداری اهواز در زمان کاشت گیاه کنوکارپوس از سازمان جنگل‌ها و محیط زیست استعلام نگرفته است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد شهرداری اهواز مانند سال‌های گذشته هرس به موقع گیاه کنوکارپوس را با جدیت انجام نداده است، به همین دلیل امسال تعداد مراجعان به مراکز درمانی به دلیل عارضه تنفسی نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

انتهای پیام/

علت مشکلات تنفسی مردم خوزستان مشخص شد

برچسب ها: محیط زیست ، جنگلداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احم
۰۱:۰۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
نخل،کنار( سدر)،کهور ،گز معجزه(مورینگا)و صدها نوع گیاه دیگر که هم با اب و هایمون سازگارند وهم مفید هستند و خواص گوناگون دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
اولا دقیقا چرا چنین گیاه مضری در وهله اول کاشته شده دوما چرا حالا که ضررش معلومه اونا رو از ریشه در نمیارن بندازن دور بجاشون گیاه مفید بکارن برای چی به هرس بسنده می کنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
درخوزستان وبیشترجاهای ایران درختی داریم بنام کنار(سدر)این درخت بقدری نجیب است که تمام وجودش برای انسان دارو ودرمان است .برگش شامپو ختمی بهترین شونده سر میوه اش بهترین دارو برای گوارش وضد دیابت چوبش بهترین چوب برای صنایع دستی چوبی ودرانتها عسل ان بهترین عسل خوزستان است.... این همه نعمات خدادی مثل درخت کنارداریم که سال دوازده ماسبزاست ونیازبه ابیاری زیادی نیست !ان وقت پول بی زبان مملکت رومیبرندخارج درختانی واردمیکنند که حتی پشه خاکی وهیچ جانوروپرنده ای ازبس بداست نزدیکش نمیشود ..... فتبارک ا...احسن الخالقین....دیگه نعمت ازاین بالاترچی میخواهیدایرانی ها؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
اولا دقیقا چرا چنین گیاه مضری در وهله اول کاشته شده دوما چرا حالا که ضررش معلومه اونا رو از ریشه در نمیارن بندازن دور بجاشون گیاه مفید بکارن برای چی به هرس بسنده می کنن اینجا چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
این درخت انقدربداست که کوچکترین حشره وپرنده نزدیک ان نمیشودای کاش کارشناسانی که این درخت مضردضدطبیعت راواردایران کردندبه اندازه پرندگان وحشرات تحقیق میکردند وامروزشاهد مشکلات تنفسی مردم دربین مناطقی مثل اهوازودیگرجاها نبودیم.... پدرپول بسوزد پول پول پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
بیست سال پیش وقتی این گیاه را از کویت به خوزستان اوردند وزارت کشاورزی و بهداشت کویت اون را ممنوع کرده بود و برخی برای منافع خود انرا وارد خوزستان کردند بعد از ان در امارات عربستان قطر اردن ممنون شد. این گیاه خطرناک از امریکا و برای اهداف خاصی وارد خاورمیانه و ایران شد خبرنگاران جوان اطلاع رسانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
مگه درخت قحطه که باید این اشغال کاشته بشه.انهم اینقدر زیاد.نمام فضاهای سبز شهر و بیرون شهر پر ازین درختان بیثمره.چرا چیز دیگه ای نمیکارن؟ چون در قبال این درختها میتونن پول به جیب بزنن.بله پول پول پول .ما بخاطر سودجویی شهرداری و مسِولین شهر مریض میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
اون درختچه هایی ازکاناداوارد کردن ریشهاش میرودزیرساختمان وساختمان رابولن میکند این دولت خائن تمام مدیرانش خائن هستن شهردارهای خوزستان خائن ب این ملت وملکت هستن اون درختچها رامن درآبادان دیدم ساکنین یک شهرک میگفتن ریشهای این درخت ساتمان رابولن میکند وب سختی کنده وخشک میشود وکندنش هم سخت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
عجب گياه مصيبتي
Iran (Islamic Republic of)
دکترای محیط زیست
۰۹:۳۵ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
با سلام
نتایج یک مطالعه منتشر شده در ژورنال معتبر بین المللی و مصاحبه دکتر عصاره زادگان در روزنامه شرق ( اولین فردی بود که عامل آلاینده های بیولوژیک را برای تنگی نفس بعد از باران در اهواز در سال 92 مطرح نمود) نشان می دهد گرده کونوکارپوس آلرژی زاست اما این گرده عامل تنگی نفس بعد از باران در اهواز نیست! متاسفانه مسئولین محلی سعی دارند برای فرافکنی همه تقصیرها را گردن گرده درخت کونوکارپوس بیاندازند! هنوز هیچ مدرکی دال بر اینکه گرده کونوکارپوس باعث این واقعه می شود ارائه نگردیده است!! و نمی دانم مسئولین بر چه اساسی این حکم را داده ا ند؟!! تنها مطالعه علمی انجام شده در این ارتباط در ذیل آمده است اما کجاست گوش شنو1 !! حداقل مسئولین نتایج این پژوهش را مطالعه کنند و نظرات خود را بر اساس مدرک مستند و علمی مطرح کنند!

Do Conocarpus erectus airborne pollen grains exacerbate autumnal thunderstorm asthma attacks in Ahvaz, Iran?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
خو کلا از بین ببرینشون و کاشت ممنوع بشه
آخرین اخبار