به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کریم زارعی، مولف کتاب قَلَندر نقاش، نقاشی قهوهخانهای را مکتبی از نقاشی روایی رنگ روغن دانست و گفت: «نقاشی قهوهخانهای» در اواخر دورهی قاجاریه و جنبش مشروطیت، با محتوا و موضوعات رزمی، بزمی و مذهبی، به دست هنرمندانی مکتب ندیده و در قهوهخانهها شکل گرفت.
کریم زارعی خاستگاه این جریان هنری در تاریخ نقاشی ایران را سنت کهن قصهخوانی، مرثیهسرایی، تعزیهخوانی و نقالی نام برد و پیشینهاش را به قرنها پیش از پدید آمدن قهوهخانهها منسوب کرد و افزود: جهانبینی هنری این شیوه، به نهادی منسوب است که از بدو ورود به جامعهی ایرانی، مظهر همدلیها و همنشینی طبقات مختلف و البته مرامهای مردمی و انسانی بوده است.
او بنیانگذاران معاصر این جریان هنری را دو تن از نقاشان مردمی، بهنامهای «حسین قوللر آقاسی» و «محمد مدبر» اعلام کرد و گفت: «حسین دستخوشهمدانی» از هنرمندان معاصری بوده که به نقاشی قهوهخانهای پرداخته است و بهعنوان یکی از نقاشان صاحب سبک در نقاشی قهوهخانهای مطرح میشود، که کتاب «قَلَندر نقاش» مجموعهای از آثار وی را گرد آورده است.
این عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان، حفظ و صیانت از این نوع هنر خاص و تحقیقات متعدد در مورد این هنر مردمی را از وظایف محققان، پژوهشگران، دانشگاهیان و هنردوستان دانست و تصریح کرد: وظیفه ماست که هنر «نقاشی قهوهخانهای» را به عنوان یک پیشینه هنری بومی زنده نگهداریم و به معرفی هنرمندان نامآشنا و بنیانگذاران آن و آثار معرفینشدهی آنها که در دست مجموعهداران ایرانی و خارجی است بپردازیم.
کریم زارعی با بیان اینکه کتاب «قَلَندر نقاش» در ۱۹۷ صفحه، ۴ فصل و با مقدمهای از"هادی سیف" به چاپ رسیده است تصریح کرد: در پژوهش حاضر، سعی شده که ضمن پرداختن به منشأ نقاشی قهوهخانهای و زندگی استاد حسین دستخوشهمدانی و سبک و سیاق هنری وی، آثاری از این استاد معرفی شود که در دست مجموعهداران خصوصی، نگارخانهها، موزهها و... قرار دارد.
استاد «حسین دستخوش همدانی» به سال ۱۳۰۵ ه. ش. در همدان دیده به جهان گشود و در ۹ آبانماه ۱۳۸۴ به دیار باقی شتافت.
درآمد دستخوش از راه نقاشی تأمین میشد و در مدت اقامت وی در مشهد مقدس سفارشهایی با موضوعاتی نظیر: جنگ خیبر، جنگ چالدران، مجلس زلیخا و... را در کارنامه خود دارد که در مشهد همه را بهنام خود ماندگار کرده است.
انتهای پیام/ د