مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورمانات گفت : یونسکو در پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات خواستار توقف ساخت و ساز‌های جدید در برخی از روستا‌های تاریخی این منطقه شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورمانات با بیان اینکه اخیرا یونسکو در مسیر ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورمانات نسبت به انجام برخی ساخت وساز‌های جدید در این منطقه انتقاداتی داشته، گفت : پس از وقوع زلزله بزرگ دو سال پیش، تعدادی از واحد‌های مسکونی روستا‌های منطقه اورامانات تخریب شدند و اکنون بازسازی این واحد‌ها در حال انجام است.

او گفت : متاسفانه بازسازی واحد‌های تخریب شده و انجام ساخت و ساز‌های جدید بویژه در روستای داریان چندان مطابق با ضوابط میراث فرهنگی نیست و این مسئله حساسیت یونسکو را برای ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورمانات برانگیخته و خواستار توقف این نوع از ساخت و ساز‌ها در منطقه شده است.

مدیرپایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات افزود: بر این مبنا بنظر می‌‎رسد در شرایط فعلی باید تفاهم نامه‌ای بین میراث فرهنگی و بنیاد مسکن منعقد شود تا طبق این تفاهم نامه ساخت و ساز‌های جدیدی که در این منطقه انجام می‌گیرد، مطابق با ضوابط میراث فرهنگی و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این روستا‌ها باشد.

او گفت: براساس برنامه‌ریزی صرت گرفته تا چندماه دیگر باید پرونده مطالعات منظر فرهنگی تاریخی اورامانات را به یونسکو ارسال کنیم و سال آینده هم کارشناسان ارزیاب این سازمان برای بررسی و راستی آزمایی مطالعات پرونده به منطقه خواهند آمد، بنابراین تا آن زمان فرصت داریم در ساخت و ساز‌هایی که در آنجا انجام می‌گیرد، بازنگری داشته باشیم.

طالب نیا به ثبت شش روستای تاریخی منطقه اورامانات طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: پرونده شش روستای دیگر را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارسال کرده‌ایم و احتمالا تا پایان این ماه به ثبت ملی برسند .

 

 

انتهای پیام/د

تعدادی از واحد‌های مسکونی روستا‌های منطقه اورامانات تخریب شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.