سردار جلالی


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: ما نمی‌توانیم به رویکردهای سنتی پدافند غیرعامل اتکا کنیم، امروز رویکردهای جدیدی از تهدیدات بروز کرده لذا باید آن را تخصصی ببینیم.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز ۱۲ آبان ماه ۹۸ همایش ملی پدافند شیمیایی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران با حضور سردار جلالی رئیس پدافند غیرعامل و برگزار شد.

در این همایش سردار جلالی، پدافند غیرعامل را یک مکمل دفاعی برای کشور دانست و آن را مهم و ضروری خواند.  در تهدیدات طبیعی، دشمنی و اراده برای از بین بردن انسان وجود ندارد. حوادث طبیعی فعل و انفعلات طبیعی است که انسان می‌تواند آن را کنترل کند. از ویژگی‌های دیگر تهدیدات طبیعی این است که نمی‌توان روی آن متمرکز شد و با آزمون و خطا می‌توان ‌آن را مدیریت کرد.

تهدیدات انسان ساز هم از اسم آن مشخص است و بر دانش و تکنولوژی متکی است؛ به همین دلیل متغیر و سیال و پویاست و چون انسان آن را به کار نمی‌گیرد خصومت و دشمنی در آن دخیل است.  سردار جلالی ادامه داد: پدافند غیر عامل باید بر لبه دانش حرکت کند و بر علم روز اشراف داشته و پیامدهای آن را کشف و مدیریت کند.

ما نمی‌توانیم به رویکردهای سنتی پدافند غیرعامل اتکا کنیم/ یکی از موضوعات اساسی امروز کشور ما پدافند شیمیایی است

نکته دوم کاربرد و انگیزه است که در واقع تهدیدات انسان ساز را به دو بخش تقسیم می‌کند. دانش تهدید شناسی یک دانش تهدیدشناسی است و آمیخته با تکنولوژی است، از این رو باید با موسسات علنی و دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد.ما نمی‌توانیم به رویکردهای سنتی پدافند غیرعامل اتکا کنیم. امروز رویکردهای جدیدی از تهدیدات بروز کرده لذا باید آن را تخصصی ببینیم. در حال حاضر ۸ رشته تخصصی در این زمینه ارائه شده است. یکی از موضوعات اساسی ما پدافند شیمیایی است.

در جنگ جهانی دوم کشورهای غربی گازهای شیمیایی را تولید کرده و در جنگ‌ها به کار بردند. پس از جنگ جهانی دوم کشورهای دنیا تصمیم گرفتند قوانین بین المللی تدوین کنند تا کاربرد سلاح‌های جنگی را محدود کنند . ایران هم به این کنوانسیون پیوست. پس از آن انسان متوجه شد که به کار بردن سلاح‌های شیمیای خطرات فراوانی برای انسان و طبیعت دارد. آمار ۸۰ هزار جانباز و ۸ هزار شهید شیمیایی در کشور ما می گوید که ایران نیز تا چه حدی تحت تاثیر استفاده از سلاح های شیمیایی است.

مهمترین سلاح های شیمیایی را در کشتار سوریه و عراق می بینید اگرچه ارزیابی دقیقی از آن نیست ، متاسفانه کاربرد سلاح‌های شیمیایی برای امیال سیاسی شده است. سلاح شیمیایی تبدیل به ابزاری برای حمله و سواستفاده از کشورها شده است، اینکه کنوانسیون‌ها کارایی لازم را تولید نکرده اند موضوعی بسیار مهم و جدی است و این نیاز و ضرورت پدافند شیمیایی را نشان می‌دهد. بنابراین آمادگی در برابر تهدیدات شیمیایی ضرورتی است که برای مردم ما به وجود آمده است.

امروزه ما تبدیل به قطب پتروشیمی در منطقه شده است. اینکه یک تروریست وارد مرز ما شود و از بازار ما مواد شیمیایی تهیه و بمب بسازد، جان مردم را تهدید کند یعنی یک ضعف بزرگی در کنترل است که امنیت کشور را به خطر می اندازد. مواد ارایشی و محصولات شیمیایی نمونه دیگری است که باید پدافند شیمیایی کنترل کند. اینکه تولیدات شیمیایی ما باید کنترل و بررسی شود یک ضرورت است چرا که سلامت مردم را تهدید می‌کند. این از ضعف‌های رگولاتوری و تنظیم مقرراتی است که باید کنترل شود.

نظام شیمیایی کشور فاقد رگولاتوری است تا کیفیت‌ها را کنترل کند. کنترل پسماندهای شیمیایی از موضوعات مهمی است که باید بررسی شود. صنایع شیمیایی ما همچنان با تکنولوژی قدیمی است که می تواند خطرناک باشد. اگر کارخانه شیمیای فرآیند خطرناکی داشته باشد، پتانشیل آن را دارد که تبدیل به بمب شیمیایی شود.

از گذشته تا به حال در توسعه شهرها با مدیده همسایگی موادشیمیایی با محیط زیست و شهرها مواجه‌ایم که بسیار تهدید کننده است. مراکز زیادی وجود دارند که اولین بایدها را در این زمینه رعایت نمی‌کنند. مردمی که در کنار کارخانه‌ها زندگی می‌کنند در جریان خطرات نیستند.

سردار جلالی ضمن اشاره به اهمیت موضوع پدافند شیمیایی در تمام حوزه‌های نظامی و سلامتی و محیط زیستی گفت: باید بخش تولید کننده و واردکننده جدا شود. پدافند شیمیایی تنها محدود به جنگ نیست بلکه یک مسئله شیمیایی است. کشور یک اکوسیستم می‌خواهد که یازده بخش دارد.

نخست ابزار‌ها و البته روابط بین دستگاه‌ها است. نظام مصون سازی صنعتی شیمیایی مهم است که از طریق آن بتوان این حکم را مدیریت کرد. یعنی همان نظام فنی و مهندسی که متاسفانه جای خالی آن در دانشگاه‌ها احساس می‌شود. مسئله سوم رصد پایش و تشخیص به موقع است، نظام رفع آلودگی که با چه ابزاری مثلا باید این آلودگی رفع شود که بسیار مهم است. مسئله بعدی نظام صیانت و حفاطت است که چگونه می‌توان از مردم در برابر این تهدیدات محافظت کرد.

موضوع بعدی صنعت پدافند شیمیایی است که باید در داخل کشور تولید شود؛ صنعت باید به پیشرفتی برسد که ابزار پدافند را در بخش‌های عمومی و تخصصی تجهیز کند. مسئله مهم دیگر نظام نجات و امداد و درمان است که قطب درمان مصدومیت‌های شیمیایی در اختیار ماست. مسئله مهم دیگر موضوع کنترل پیامد روانی حمله شیمیایی است. حمله شیمیایی برای ما به معنی پذیرش شکست است؛ بنابراین باید مانور‌های لازم برای اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم انجام شود.

نظام فرماندهی و کنترل در صحنه مسئله مهم دیگر است. نظام رگولاتوری یکی دیگر از نظام های مهم است که باید حسابداری و تنظیم مقررات لازم در آن انجام شود. و مورد آخر مسئله نطام آموزش و تحقیق و پرورش است. پدافند شیمیایی حداقل ۲۰ دستگاه متولی دارد و باید در دانشگاه‌ها تدریس و به آن پرداخته شود تا بتواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار