مجموعه تلویزیونی «عبید زاکانی یک اودیسه جدید» با ساختار طنز اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در شبکه قزوین تولید می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، حسن اکبری مدیر دفتر و روابط عمومی صدا و سیمای مرکز قزوین گفت: مجموعه داستانی «عبید زاکانی یک اودیسه جدید» در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای با ژانر کمدی-فانتزی برای پخش در ایام تعطیلات نوروز ۹۹ در حال تولید است.

اکبری افزود: داستان این سریال تلویزیونی در بیست و هشتمینِ روزِ بُرجِ ربیع‌الاول سال هفتصد و چهل و دو هجری قمری برابر با ۲۸ شهریور ماه ۷۲۰ خورشیدی روایت می‌شود که در آن زمان خواجه عبیدزاکانی از یک بازرگانِ چین و ماچین که با کاروانی از قزوین می‌گذشته تا به بغداد برسد آشنا می‌شود، بازرگان عصاره‌ای ناشناخته به عبید می‌دهد و عبید همه آن را به یکباره می‌نوشد. ناگهان همه چیز دور عبید می‌چرخد و او به سال ۱۳۹۸ پرتاب می‌شود.

او اضافه کرد: در واقع او در زمان سفر می‌کند و با همان شکل و شمایل و زبان گفتاری به امروز می‌آید. اینَک عبیدزاکانی در روزگار ما در موقعیت‌هایی مختلف که با آن‌ها کاملا غریبه است قرار می‌گیرد، این موقعیت‌ها او را با مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز ایران روبرو می‌کند و این موجب خلق لحظات کمدی و طنز می‌شود.

اکبری ادامه داد: در پایان هر قسمت عبیدزاکانی تجربیات و آموخته‌ها و برداشت خودش از اتفاقات آن قسمت را به طنز (گاهی نظم و گاهی نثر) می‌نویسد. گویی اثری جدید از عبیدزاکانی در حال خلق شدن است، این نوشته‌های عبیدزاکانی طنزی کنایه‌وار است که با نگاهِ ریزبینانه او اتفاقات آن قسمت را نقد می‌کند.

خواجه نظام‌الدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی شاعر و نویسندهٔ طنز پرداز فارسی زبان قرن هشتم هجری است که طبق قراین موجود در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم ه. ق در یکی از توابع قزوین چشم به جهان گشود و حدودا هشتاد سال زیست.

او هم عصر شاعران و نویسندگانی، چون حمدالله مستوفی و حافظ شیرازی است، از آثار او می‌توان رسالهٔ اخلاق الاشراف، عشاقنامه، ریش نامه، رساله صد پند، رساله دلگشا، ترجیع بند، تضمینات و قطعات، رباعیات، تعریفات ملا دو پیازه، منظومه موش و گربه و منظومه سنگتراش را نام برد.

انتهای پیام/ک

مجموعه تلویزیونی «عبید زاکانی یک اودیسه جدید» در قزوین  تولید می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.