با نگاهى به مشاغل در کشورهای پیشرفته خواهيم ديد که در فهرست دانش و مهارت مورد نیاز اکثر شغلهای تخصصی، قبل از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی مورد نیاز است.
در کشور ما با وجود بسیاری از زیرساختها و قوانین مورد نیاز برای استقرار نظام آموزشهای مهارتی در کشور، موضوع آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای آن طور که باید در جامعه رسوخ نکرده است.
غلامحسين صديقى معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی کمتوجهى به برنامه ششم توسعه که براساس آن ٣٠ درصد از دانشجویان بايد در راستاى مهارتآموزى آموزش داده شوند اظهار کرد: دانشگاههاى فنىوحرفهای و همچنين کاربردى در راستاى اين هدف قرار دارند و فعاليت میکنند ولى براى رشد اين امر نياز به فرهنگسازى است.
او با اشاره به ظرفيتهاى خالى اين دانشگاهها به خصوص دانشگاههاى علمى و کاربردى، افزود: روى آوردن به سمت اين دانشگاهها نيازمند فرهنگ مناسب است تا دانشجويان بيشتر استقبال کنند؛ به خصوص براى کاردانى و کارشناسی ناپيوسته که مستقيماً با بازار کار ارتباط دارد.
صديقى بيان کرد: معمولاً رشتههاى نظرى در کشور ما مورد استقبال بيشترى قرار میگيرند و به نظر میرسد اولين قدم براى سوق دادن افراد و دانشجويان به سمت مراکز علمی و کاربردى و فنى و حرفهاى، بهتر کردن شرايط و وضعيت رفاهى است.
او ضمن تاکيد بر نقش رسانهها براى ایجاد رغبت در افراد جامعه براى ورود به مراکز غيرنظرى تصريح کرد: قاعدتاً جامعه به فارغالتحصيلان به اصطلاح دست به آچار نيازمند است تا فارغالتحصيلان بيکار.
معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان در پايان براى رسيدن به امر افزايش مهارتآموزى بين دانشجويان، گفت: مهمترين قدم فرهنگسازى و با بالا بردن سطح آگاهى و توجه خانوادهها براى تشويق جوانان به اين سمت است.
انتهاى پيام/