وجود اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای گردشگرپذیر خوب است اما آیا به راستی باید برای هر خانه ای با ظاهرسازی قدیمی مجوز صادر کرد؟!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، این گوشه دنج اقامت گاه بوم گردی نام گذاشته شده که بر اساس معماری سنتی ایرانی و اسلامی ساخته و یا بازسازی‌شده است؛ بهترین مکان برای گذران ساعاتی دل‌نشین و ثبت تجربه‌ای به‌یادماندنی است. در سال‌های اخیر توجه بسیار زیادی به بازسازی و یا ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی شده است و روزبه‌روز بر رونق و محبوبیت این اقامتگاه‌ها افزوده‌شده است.

در این اقامتگاه‌ها تلاش می‌شود تا فرهنگ بومی مناطقی حفظ‌شده و به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

اقامتگاه بوم‌گردی (عمارت) مَسین بابا واقع در روستای بیابانک از توابع شهرستان سرخه است و می‌توان گفت این اقامتگاه؛ تنها اقامتگاهی که در آن سه نسل زندگی انسان‌ها را می‌توان مشاهده کرد.

مجید کرک آبادی که حالا به‌نوعی صاحب این عمارت و یا همان اقامتگاه بوم گردی و نام آن را نیز «مسین بابا» گذاشته است؛ در مورد این عمارت گفت: درواقع این ملک متعلق به پدربزرگم بوده است که در سال ۱۳۸۳ (بعد از فوت پدربزرگ) فروخته‌شده و من نیز برای حفظ این میراث خانوادگی در سال ۱۳۹۳ مجدد آن را خریداری کردم و اقدام به مرمت این ملک کردم.

او افزود: این عمارت از سال ۹۷ آماده و پذیرای مهمان بوده است. زیرزمین عمارت به‌صورت دست کند بوده و متعلق به زمانی است که انسان هنوز با هیچ‌گونه مصالح ساختمانی آشنا نبوده (حدود ۸۰۰ سال قبل شاید هم بیشتر)؛ طبقه همکف آن از خشت و گل ساخته‌شده و روی زیرزمین دست کند با خشت سقف زده و طبقه اول این عمارت نیز از مصالح گچ استفاده‌شده است.

مسئولان پاسخ بدهند؛ هر خانه ای، اقامتگاه بومگردی است؟

مسئولان میراث فرهنگی برای افزایش آمار مجوز اقامتگاه بومگردی ندهند

کرک آبادی از انتظاراتش از مدیران و مسئولان میراث فرهنگی گفت و خواست که با مشاغل حوزه گردشگری مانند سایر شغل‌های آزاد برخورد نشود و فقط برای افزایش آمار اقامتگاه‌ها جواز صادر نکنند و ملکی که به‌عنوان اقامتگاه بوم گردی می‌خواهد مجوز فعالیت دریافت کند بررسی شود که واقعاً قدیمی و میراثی باشد و به املاکی که با مصالح روز و مدرن، ولی به شکل و طرح قدیمی ساخته می‌شود؛ مجوز تحت عنوان اقامتگاه صادر نشود.

مسئولان از طرح‌های بوم‌گردی مانند اختراع حمایت کنند

او از مسئولان امر در حوزه گردشگری خواست با توجه به نیاز هر شهر و روستا مجوز اقامتگاه بوم‌گردی صادر شود و اگر اقامتگاهی طرح خاصی را اجرا کرد، از آن طرح مانند اختراع حمایت شود و امکان کپی‌برداری از طرح انجام‌شده حداقل در همان شهر یا روستا امکان‌پذیر نباشد.

کرک آبادی اضافه کرد: با انجام این حمایت‌ها مردم به ساختار کلی گردشگری تمایل پیداکرده و ترغیب به انجام این کار و سرمایه‌گذاری در این کار می‌شوند؛ ولی اگر قرار باشد فردی که هزینه کرده و سرمایه‌گذاری کند، ولی از آن طرح حمایت نشود و توسط دیگران همان طرح در همان محل تکرار شود، مردم هم کمتر علاقه به سرمایه‌گذاری نشان می‌دهند.

این مسئول اقامتگاه بوم‌گردی ادامه داد: از مسئولین خواهش می‌کنم به قسمت‌های عمومی مانند کوچه‌های منتهی به اقامتگاه‌ها و زیرساخت‌های لازم به‌طور ویژه رسیدگی کنند.

کرک آبادی در مورد گردشگرانی که تاکنون از این عمارت دیدن کرده‌اند نیز گفت: مردم روستا کاملاً همکاری لازم را دارند، مثلاً با گردشگران و مهمانان طوری برخورد می‌کنند که مهمان‌ها کاملاً احساس راحتی می‌کنند، علاقه دارند که در مورد میراث قدیمی روستا به مهمانان اطلاعات بدهند.

مسئولان پاسخ بدهند؛ هر خانه ای، اقامتگاه بومگردی است؟

او اضافه کرد: گردشگران خارجی هم علاقه زیادی به این‌گونه مکان‌ها نشان می‌دهند، هم از لحاظ مذهبی هم فرهنگی واقعاً رعایت مسائل را کرده و علاقه خاصی دارند، فقط به تبلیغات گسترده‌تری نیاز هست تا روستا بیشتر شناخته شود.

این سرمایه‌گذار بخش گردشگری گفت: نظر گردشگران چه داخلی و چه خارجی برای ما اهمیت زیادی دارد، مثلاً برای نمونه در عمارت مَسین بابا دفترچه یادداشتی داریم که در اختیار گردشگران قرار می‌دهیم و در پایان مهمانی هنگام ترک اقامتگاه از آن‌ها می‌خواهیم تا نظرات خودشان را در آن ثبت کنند و این کار هم خوشبختانه مورد استقبال اکثر گردشگران قرارگرفته است.

صاحب این عمارت بومگردی افزود: برای این عمارت تقریباً چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده که مبلغ ۱۰۰ میلیون به‌صورت وام تأمین‌شده و مابقی نیز سرمایه نقدی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان نیز توسعه صنعت توریسم و گردشگری را امری ضروری برای این استان دانسته و گفت:  توسعه گردشگری استان سمنان نیاز به تغییر رویکرد و نگاه مسئولان و مردم دارد.

مهدی جمال اضافه کرد: استان سمنان دارای ظرفیت‌های مناسب در حوزه گردشگری بوده و باید برای تبدیل‌شدن به مقصد گردشگری از این ظرفیت‌ها بهره بگیرد.

مسئولان پاسخ بدهند؛ هر خانه ای، اقامتگاه بومگردی است؟

او با بیان اینکه عمده روستا‌های استان سمنان گردشگر پذیر است، گفت باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم در آن‌ها مانند اقامتگاه‌های بوم گردی ایجاد شود.

به‌هر روی توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی سرآغاز رونق گردشگری روستایی محسوب می‌شود و از آنجا که نقش مهمی در اشتغال‌زایی دارد؛ نیاز مبرمی به توجه، حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

بوم گردی ازآنجاکه فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی را فراهم می‌کنند می‌توانند در مناطق روستایی به‌عنوان جایگزینی مناسب برای سایر منابع درآمدی ساکنان آن باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.