مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: استفاده از فنس الکتریکی در منطقه ارژن و پریشان فارس به کمک مراقبت از گوزن زرد ایرانی می‌آید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حفاظت از حیات وحش تاکید و اظهار کرد: به زودی طرحی برای فنس کشی با استفاده از فنس‌های الکتریکی در محدوده نگهداری از گوزن زرد ایرانی منطقه ارژن پریشان اجرایی می‌شود.

با بیان این که استفاده از الکترو فنس در بسیاری از مناطق دنیا رایج است افزود: این فنس‌ها با ولتاژ ضعیف کار می‌کنند و با ایجاد یک شوک مختصر مانع از عبور و مرور حیات وحش می‌شوند و خطری برای انسان و حیات وحش ندارد.

او گفت: در مواردی از این گونه فنس‌ها حتی برای ایمن سازی آغل دام هم استفاده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: استفاده از الکترو فنس در مرحله امکان سنجی است. هزینه اجرای آن حدود ۳۰ میلیارد ریال است.

ظهرابی در مورد فنس کشی منطقه زیست گوزن زرد ارژن نیز تصریح کرد: با گذشت ۵ دهه از احیای گزون زرد ایران، به زودی جنگل‌های منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان به عنوان نخستین نقطه کشور، گوزن زرد ایرانی به طبیعت و زیستگاه اصلی این گونه معرفی خواهد شد.

او با بیان این که ساخت جاده شیراز- کازرون آسیب زیادی به جنگل‌های ارژن و پریشان وارد کرد افزود: باز هم بخشی از جنگل‌های این مناطق ظرفیت مناسبی برای احیای گوزن زرد ایرانی از زیستگاه طبیعی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: گوزن زرد ایرانی از گونه‌های در معرض خطر انقراض کشور، در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت ثبت شده و در سرشماری سال‌های گذشته جمعیت این گونه جانوری در سایت تکثیر وپرورش میان کتل و در منطقه ارژن پریشان حدود ۵۰ راس برآورد شده است.

گوزن زرد گونه‌ای در طبیعت یافت نمی‌شود و منقرض شده و در برخی سایت‌های کشور تکثیر یافته است.

دو سایت احیا در شهرستان‌های کازرون (در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز) و ارسنجان (۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز) در استان فارس برای زیست گوزن زرد ایجاد شده است.

منطقه ارژن پریشان حد فاصل شهرستان‌های شیراز و کازرون و در جنوب غرب شیراز، جایگاه مستعدی برای پرورش گوزن زرد ایرانی است و از سال‌های گذشته شماری از گوزن‌ها دراین منطقه و در محدوده‌ای فنس کشی شده نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/چ

تکنولوژی‌های نوین در حفاظت از حیات وحش

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار