بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با حضور ۷۳۰ ناشر داخلی، ۱۱ ناشر خارجی و ۸۰ نمایندگی ناشران خارجی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد تا چهارشنبه دایر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عصر یک روز پاییزی تصمیم گرفتم به طرف نمایشگاه کتاب مشهد بروم سردی هوا یک طرف سردی استقبال از نمایشگاه کتاب از طرف دیگر دست به دست هم داده بود تا فضای نمایشگاه بیشتر به عصر یخبندان تبدیل شود.

عصر یخبندان کتاب در نمایشگاه /بی رونقی در نمایشگاه کتاب مشهد
البته مشکلات فرهنگی، گرانی کاغذ و روی آوردن بیشتر مردم به کتاب‌های مجازی همه از دلایل این بی رونقی بود به سراغ یکی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه کتاب می‌روم تا در این زمینه مصاحبه بگیرم فاطمه کوخکی یکی از شهروندان مشهدی است که به نمایشگاه آمده است در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: کتاب‌های کمک درسی خیلی هزینه بالا دارند و بن کتاب کفایت از خرید نمی‌کند، اقبال عمومی طبق روال هرسال کم است، زیرا خیلی‌ها ترجیح می دهند کتاب‌های امانتی و دست دوم استفاده کنند.

او ادامه می دهد: باید اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب در مدارس هم انجام شود و بن خرید کتاب از طرف مدارس به دانش آموزان داده شود تا در این زمینه فرهنگ سازی شود، با توجه به قیمت کتاب همه از کتاب دیجیتال استفاده می‌کنند فقط مردم تماشاچی شدند و خرید نمی‌کنند.

عصر یخبندان کتاب در نمایشگاه /بی رونقی در نمایشگاه کتاب مشهد
البته نشستن پای دردل ناشران هم خالی از لطف نبود در این زمینه ارتباط می‌گیرم با وحید بهمنی مسئول غرفه بوستان کتاب او در مورد استقبال مردم می‌گوید: سه سال است که بن کتاب با قیمت ۱۰۰ هزار عرضه می‌شود با این تفاوت که سال‌های قبل با همین بن پنج کتاب هم می‌توان خرید، اما امسال تنها یک کتاب می‌شود خریداری کرد.


مدیر فروش بنیاد پژوهش‌های فرهنگی ضمن بیان اینکه نمایشگاه کتاب مشهد یک رویداد فرهنگی در مشهد است، گفت: زمان نمایشگاه، چون مصادف با شهات امام رضا(ع) بود در کار ناشران چالش ایجاد کرد و استقبال کمی صورت گرفت بیشترمردم آثار حدیثی و سیره اهل بیت (ع) را خریداری می‌کنند البته بعدظهر از ۶ به بعد استقبال بیشتری صورت می گیرد.

او تصریح می کند: قیمت کاغذ بی تاثیر در این بی رونقی نیست و همچنین سقف بن خرید کتاب تا ۱۵۰ تومان است که نهایتاً دوجلد می‌توان خریداری کرد.عصر یخبندان کتاب در نمایشگاه /بی رونقی در نمایشگاه کتاب مشهد


مدیر فروش بنیاد پژوهش‌های فرهنگی می گوید: باید از طرف دولت یارانه‌ای برای ناشران در نظر بگیرند تا کتاب با قیمت مناسب به دست مردم برسد.


او ادامه می دهد: تعریف درستی از نمایشگاه نشده است ناشر باید خود در تعامل با مردم باشد، اما چنین نیست باید ناشر کتاب خودش را در غرفه عرضه کند؛ و داستان مظلومیت کتاب همچنان ادامه دارد.


انتهای پیام//ف. غ

 

مردم در نمایشگاه کتاب فقط تماشاچی شدند

برچسب ها: کتاب ، اخبار فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.