معضل خشونت و فحاشی در استادیوم‌ها، در سال‌های گذشته نه تنها تعدیل نشده، بلکه به سمت و سوی نگران کننده تری هم رفته است.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع، پیچیده‌تر از آن است که بتوان یک دلیل برای آن مطرح و راهکار مناسبی هم پیشنهاد داد، چرا که این ناهنجاری اجتماعی ریشه در عدم زیرسازی‌های فرهنگی در طول سال‌های متمادی دارد.

متاسفانه در هر دوره از بازی‌های لیگ و دیگر مسابقات، شاهد افزایش خشونت، فحاشی و رفتار‌های منافی شئون و عفت عمومی جامعه هستیم.

در تقابل با این آسیب تمام انتظارات متوجه کمیته‌ انضباطی می‌شود. همانطور که تجربه ثابت کرده، دستورالعمل‌های سازمان لیگ، اعمال جریمه و محرومیت تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است.

سم زدایی، نیاز امروز ورزشگاه‌های کشور

دکتر غلامرضا قاسمی کبریا می‌گوید: «هوادارانی که با هزار امید برای حمایت تیم محبوبشان به ورزشگاه می‌روند، واکنش‌های احساسی زیادی از خود نشان می‌دهند. اگر مدیریت فرهنگی، این موارد را به خصوص در هنگام شکست هدایت نکند، رفتار‌های ناهنجار و غیرارادی در این افراد بروز می کند. گاهی حتی واکنش مربیان و بازیکنان از هواداران احساسی‌تر است.

شایسته است روی بازیکنان، مربیان، فضا و حتی لیدر تیم‌ها کار شود تا بتوانند هیجانات خود را زمان پیروزی یا شکست با کلمات مودبانه و رفتار‌های درست نشان دهند.»

در فوتبال اروپا فرآیندی برای پیشگیری از رفتار و گفتار ناهنجار تماشاگران از باشگاه‌ها آغاز می‌شود.

یکی از فوتبالسیت‌های مطرح کشورمان معتقد است فحاشی در لیگ‌های اروپایی بیشتر است! اما بررسی‌ها نشان می‌دهد خشونت کلامی تماشاگران در فوتبال اروپا بحران فوتبالی نیست و نمونه‌های معدود و قابل ذکری دارد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن بستر سازی‌هایی باشد که به ظاهر ساده است، اما بسیار کنترل کننده و تاثیرگذارند.

به عنوان مثال سیستم بلیت فروشی حساب شده، پارکینگ‌ها، نحوه‌ ورود و خروج به ورزشگاه و همینطور امکانات رفاهی داخل استادیوم‌ها، از جمله اقدامات سازنده در این زمینه است.

سم زدایی، نیاز امروز ورزشگاه‌های کشور


بیشتر بخوانید: خطیبی: باید فرهنگ احترام به حریف در ورزشگاه های ایران ایجاد شود/ پسرم در رختکن گریه می کرد


دکتر محمد قاسمی تصریح کرد: «معمولا افرادی که قدرت خودکنترلی پایینی دارند و در این زمینه ضعیف هستند، در موقعیت‌های اجتماعی کنترل رفتار‌های هیجانی خود را از دست می‌دهند.

هواداران و حتی بازیکنان باید متوجه باشند جریمه‌هایی همچون محرومیت تیم از تشویق طرفداران، نه تنها به لحاظ اقتصادی برای تیمشان مخاطره آمیز است، بلکه به طور کلی شخصیت تیم محبوبشان را خدشه دار می‌کند.»

منتقدان یکی از دلایل مهم این ناهنجاری را نبودن مکانیسم مشخصی برای انتقال دیدگاه هواداران معترض به مسئولان باشگاه می‌دانند. در نتیجه راهی بهتر از فحاشی روی سکو‌ها پیدا نمی کنند.

یکی از باشگاه‌های بوندس لیگا، ساختار کانونی منسجمی برای هواداران ایجاد کرد، که حتی وظایفی چون تامین هزینه‌های رفت و برگشت به ورزشگاه حریف، تامین بلیت یا حتی هماهنگی برای عکس و امضاء با بازیکنان را به عهده دارد.

پلیس هر شهر نیز در روز‌های بازی با مسئولان این گروه‌های هواداری در ارتباط است. مثلا پلیس شهر میزبان، آگاه است که هواداران رقیب با کدام قطار و در چه ساعتی وارد ایستگاه مرکزی شهر می‌شوند. چگونه جا به جا می شوند و آیا امکانات کافی برای حمل و نقل شهری فراهم شده است؟

سم زدایی، نیاز امروز ورزشگاه‌های کشور

به طور حتم اگر این تمهیدات ساده، ولی اثرگذار اندیشیده شود، در آرامش و کنترل هیجان تماشاگران سهم بزرگی خواهد داشت.  البته قوانینی از سوی فیفا و یوفا و برخی کشور‌های پیشرفته در راستای برقراری نظم وضع شده است. به عنوان مثال: حذف موضوعات جنسیتی، شماره دار کردن صندلی‌ها، نصب دوربین‌های مدار بسته، بلیت فروشی الکترونیکی با کد ملی و هویت، سپردن نظم به باشگاه‌ها با استخدام افسران امنیتی و ...


بیشتر بخوانیدخطیبی: مسئولان باید اقدام به فرهنگ‌سازی کنند/ از شب گذشته وزیر ورزش پیگیر برخورد با کسانی که فحاشی کردند بود


یکی از نظریه پرداز‌های فوتبال ایران، ناهنجاری در ورزشگاه‌ها را برآیند خشونت‌های رایج جامعه می داند ومی گوید: «اجتماع ما تا حدی به سمت پرخاشگری رفته، نوع رانندگی و گفتمانی که متاسفانه در کشور رایج شده، نشان از این موضوع دارد. غیرممکن است بخواهیم معضلات ورزش را کند و کاو کنیم، در حالی که مشکلات اجتماعی کشور را نادیده گرفته باشیم. در واقع ورزش جزئی از کل اجتماع است.»

البته برخی روان شناسان عدم وجود کارناوال‌های شادی و یا راه‌های جایگزین برای تخلیه‌ هیجانات، به خصوص در جوانان را یکی از دلایل مشکلات پیش رو می‌دانند.

سم زدایی، نیاز امروز ورزشگاه‌های کشور

برخی صاحب نظران هم بر این باورند که اگر فضای ورزشگاه‌ها به محیطی برای حضور بانوان و خانواده‌ها تبدیل شود، احتمالا فضا تلطیف می شود، چرا که استادیوم‌ها تبدیل به مکانی مجردی برای جوانان شده که تا حدی چارچوب‌ها را تخریب کرده است.

به نظر می‌رسد معضل این روز‌های ورزشی کشورمان نه فقط با توقعات از کمیته‌ انضباطی، که با همکاری تمامی نهاد‌ها و زیرسازی‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده و حساب شده قابل کنترل و حل می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
بهتره بگید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
باسلام چی بگم از دست فوتبال و تماشاگران، اینگونه رفتارها در شأن فوتبال کشور ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
پارسال هم توی اهواز این اتفاقات افتاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
ما باید مثل دنیا عمل کنیم . داریم تک روی می کنیم این کارها نتیجه نمیده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
سرچشمه همه اهانتها از ورزشگاه ازادی شروع میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
بستن در فدراسیون فوتبال با این همه حاشیه و موضوع بهترین راه کاره
اخه این کجاش فوتباله اون از کیفیت بازی اون از حیف میل پول مردم مخصوصا توسط اون دوتا تیم که تازه سرآمد باقی تیما هستند تو این اوضاع و احوال اقتصادی که مردم شرمنده زن و بجشونن
جمع کنید بیش از اینم خودتونو مدیون مردم نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
فوتبال در این کشور یک منکر بزرگ است درش رو ببندید ، بیش از این بیت المال رو هدر ندید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۱۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
فوتبال منکر نیست بلکه مشکل عدم مدیریته. راه کار ساده اینه که بجای ۸۰ هزار تماشاچی ۳۰ هزار تا را براساس شماره صندلی و مشخصات سجلی، وارد ورزشگاه کنن و با سیستم دوربین مداربسته کنترل کنن، اگر دو بار متخلفین رو تنبیه کنن می بینید چطور همه چیز اصلاح میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۹:۳۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
چرا چیزی از شعارهایی که در بازی تراکتور و استقلال داده شد نمیگید‌.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۵۵ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
اهمیت نداره.
آخرین اخبار