فرستاده آمریکا به اجلاس سران اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا در اظهاراتی مداخله‌جویانه، پکن را عامل «ارعاب» در دریای چین توصیف کرد.

نماینده آمریکا در اجلاس آسه‌آن پکن را عامل «ارعاب» در دریای چین دانستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، که نماینده این کشور در اجلاس سران اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) است امروز در سخنرانی خود پکن را عامل «ارعاب» در دریای چین دانست و به انتقاد از آن پرداخت.

اوبراین در سخنرانی مداخله‌جویانه امروز خود به شدت پکن را که ادعای مالکیت بر بخش اعظمی از آبراه شلوغ دریای چین دارد سرزنش کرد و به دیگر کشور‌ها توصیه کرد که نباید به راحتی از منافع خود دست بکشند.

او در نشست آسه‌آن مدعی شد: «پکن از ارعاب استفاده کرده است تا از دسترسی کشور‌های آسه‌آن به منابع ساحلی ممانعت کند و به تنهایی از حدود ۲.۵ تریلیون دلار ذخایر نفتی استفاده نماید».

هرچند سپس اشاره کرد که اختلافات باید به طور مسالمت‌آمیز حل و فصل شود. اوبراین گفت: «فکر نمی‌کنیم آن‌ها را باید با تهدید و یا شبه‌نظامیان دریایی یا کشتی‌ها و محاصره جزایر مهار کرد ... این کاری نیست که در قرن بیست و یک مشکلات با آن حل شود».

لی یوچنگ، معاون وزیر امور خارجه چین، هم در بانکوک و در این اجلاس اظهار کرد قابل پذیرش نیست که کشور‌های خارج از منطقه بیایند و «ایجاد موج کنند، اختلافات را تشدید سازند و تنش را دامن بزنند».

او در ادامه بر پیشرفت‌ها در آیین‌نامه رفتاری در دریای چین که پکن در حال بحث با آ‌سه‌آن است تاکید کرد.

اوبراین دعوت ترامپ از رهبران آسه‌آن را برای برگزاری اجلاس ویژه در مورد برخی از مسائل در سه ماه نخست ۲۰۲۰ ارائه داد.

این درحالی است که در اجلاس امسال آسه‌آن که در بانکوک، پایتخت تایلند، در حال برگزاری است سران چند کشور به آمریکا بی‌اعتنایی کرده و از دیدار با هیئت آمریکایی خودداری کردند.

سران ده کشور عضو آ. سه. آن از روز شنبه برای شرکت در نشست سالانه این سازمان منطقه‌ای در پایتخت تایلند گرد هم آمده‌اند. با این حال تنها سران سه کشور تایلند لائوس و ویتنام در نشستی با هیئت آمریکایی شرکت کردند و هفت کشور دیگر (اندونزی سنگاپور، مالزی، فیلیپین، میانمار، کامبوج و برونئی) زحمت رفتن به این نشست را به خود ندادند.

نخست وزیران چین روسیه هند و رئیس جمهور کره جنوبی برای شرکت در نشست آ. سه. آن به تایلند سفر کرده‌اند. اما بر خلاف سال‌های قبل، ترامپ یا مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در این نشست حضور ندارند. رئیس جمهور آمریکا ویلبر راس، وزیر بازرگانی، و همچنین رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی خود، را به این نشست فرستاده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار