گاوخانه روستایی بسیار نزدیک به اراک که زندگی در آن نه شهری و نه روستایی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گاوخانه روستایی بسیار نزدیک به اراک است که با ۶ هزار نفر جمعیت در یک کیلومتری شهر اراک قرار دارد؛ این روستای مهاجر پذیر سالهاست که با سرریز جمعیتی کلانشهر اراک مواجه شده و بین زمین و آسمان گیر کرده است ؛  زندگی در آن نه شهری شهری است و نه روستایی روستایی.

هرچند که گاوخانه یک روستا است و به همین سبب امکانات آن باید روستایی باشد اما به دلیل  تحمل بخشی از جمعیت شهری اراک  در سالهای اخیر امکانات فراتر از یک روستا  دریافت کرده اما همچنان ساکنان با مشکلاتی موجه اند.

گاوخانه روستایی که بین زمین و آسمان گیر کرده

برای پیگیری مشکلات ساکنان این روستای مهاجرنشین بسیار نزدیک به اراک به سراغ مسئولان رفتیم و مشکلات را از مسئولان جویا شدیم؛ بیشتر افرادی که به روستای گاوخانه مهاجرت کرده دارای زمین‌هایی با قطع کوچک هستند و ساخت و ساز مهم‌ترین مشکل آنهاست.

طرح تجدید زمین‌های روستای گاوخانه اراک به زودی ابلاغ می‌شود

حد نصاب تفکیک طرح هادی بنیاد مسکن سیصد متر است و این درحالی است زمین‌های گاوخانه زیر ۳۰۰ متر است و از نظر قانونی صدور مجوز برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست بنابراین افرادی که دارای زمین هستند به صورت غیرمجاز منازل خود را می‌سازند که با جریمه‌های سنگین بنیاد مسکن روبه‌رو می‌شوند.

نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه طرح تجدید نظر برای زمین‌های روستای گاوخانه اراک گفت: تصویب شده که به زودی ابلاغ می‌شود گفت: در این طرح تفکیک زمین‌ها از ۳۰۰ متر به ۱۵۰ متر تغییر کرده است.

نوازنی با افزایش جریمه‌های ساختمانی این روستا افزود: ما مجبور هستیم که با این موضوع با این شدت و حدت برخورد کنیم و با متخلفین برخورد شود تا دیگران تخلف انجام ندهند و به صورت قانونی پروانه بهره برداری دریافت کنند.

او اضافه کرد: کسانی که در روستای گاوخانه اراک خارج از محدوده اقدام به ساخت و ساز کردند با پرداخت جریمه از امکانات آب و برق و گاز بهره مند می‌شوند.

گاوخانه روستایی که بین زمین و آسمان گیر کرده

اختصاص ۸۵۰ میلیون تومان امسال برای زیرسازی و جدولگذاری معابر گاوخانه

از دیگر کاستی‌ها و مشکلاتی که اهالی روستای گاوخانه با آن روبرو هستند می‌توان به نبود راه مناسب با روشنایی لازم جهت رفت و آمد و نبود آسفالت کوچه‌ها و معابر روستایی اشاره کرد.

یوسفی بخشدار مرکزی شهرستان اراک در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،گفت: ۸۵۰ میلیون تومان امسال برای زیرسازی و جدولگذاری معابر روستا در نظر گرفته شده است و افزایش اتوبوس برای این روستا نیز در دستور پیگیری است که تا پایان سال محقق می‌شود.

گاوخانه روستایی که بین زمین و آسمان گیر کرده

برای پیگیری مشکلات ساکنان این روستای مهاجرنشین بسیار نزدیک به اراک به سراغ مسئولان رفتیم و مشکلات را از مسئولان جویا شدیم؛ بیشتر افرادی که به روستای گاوخانه مهاجرت کرده دارای زمین‌هایی با قطع کوچک هستند و ساخت و ساز مهم‌ترین مشکل آنهاست.

رفع مشکل آب شرب گاوخانه در انتظار تخصیص بودجه

از دیگر کاستی‌ها و مشکلاتی که اهالی گاوخانه با آن روبرو هستند این است که این روستا فاقد زیرساخت لوله کشی مناسب جهت آبرسانی به منازل و کمبود شدید آب به دلیل جمعیت زیاد است.

عرفانی نسب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی  در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: یک میلیارد تومان اعتبار مصوب برای روستای گاوخانه است که با انتخاب پیمانکار مناسب و تخصیص بودجه از سوی فرمانداری مشکل کمبود و افت فشار آب در این روستا بر طرف خواهد شد.

گاوخانه روستایی که بین زمین و آسمان گیر کرده

مشکلی  برق معابر گاوخانه در اسرع وقت مشکل برطرف می شود

مسئله برق ونبود روشنایی معبار را اهالی روستای مهاجر نشین مهاجران اراک را هم از مسئولان اداره برق استان مرکزی جویا شدیم.

مرادی معاون بهره برداری شرکت توزیع برق استان مرکزی در گفت وگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: اگر مشکلی در برق معابر این روستا وجود دارد اهالی می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۱ تماس بگیرند و یا مشکل را به سرشماره ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۲۱ پیامک کنند تا در اسرع وقت مشکل برطرف شود.

هرچند که گاوخانه یک روستا است و همین دلیل هم امکانات آن روستایی بوده و ارائه خدمات به آن نمی‌شود درحد امکانت شهری باشد، اما مسئولان با اندکی تسامح می‌توان از مشکلات ساکنان این روستا کاست.

انتهای پیام / ج

برچسب ها: شهرداری ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضابختیاری
۱۵:۴۱ ۱۹ آبان ۱۴۰۱
نقشه کوچه های گاوخانه