بروجردی گفت:بسیاری از حامل های صوتی و تصویری در معرض از دست رفتن یا خاموشی هستند و حفظ آن ها نیاز به عزم ملی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  مراسم بزرگداشت میراث دیداری و شنیداری صبح امروز در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اسوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رمضانعلی موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم اسوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه ای یونسکو پیام دبیر کل یونسکو را برای این مراسم خواند. در این پیام با اشاره به نلسون ماندلا برای اهمیت محافظت از اسناد این وقایع تاریخی به صورت دیداری و شنیداری و آسیب پذیر بودن اسناد دیداری و شنیداری و دیجیتالی شدن اولین نمونه های این اسناد اشاره شد.

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این مراسم با اشاره به علت انتخاب 27 اکتبر به عنوان روز میراث دیداری و شنیداری و دلیل این نامگذاری گفت: انتخاب این روز بنابر ضرورتی اجتناب ناپذیر انجام شد و حامل پیام مهمی است. جهان در قرن گذشته و دو دهه قرن حاضر، شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه علم و فرهنگ بوده و ثبت و ضبط زندگی بشر هم با ابزارها، روش ها و تکنیک هایی که مدام در حال پیشرفت هستند، انجام شد.

او افزود: شاید کیفیت و مقدار مستند سازی زندگی بشر در این ایام با گذشته قیاس مع الفارق باشد. از این منظر مایه سعادت است که امکان مستند سازی تمام شئون فرهنگ و تمدن فراهم شده است.

بروجردی گفت:سازمان اسناد و کتابخانه ملی یکی از مهمترین مخازن برخوردار از ذخایر دیداری و شنیداری است. اما این بخشی از سرنوشت منابع دیداری و شنیداری است؛ نکته مهم تبدیل این منابع و ظرفیت های قابل بهره برداری در جهان امروز است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه ابزارها و شیوه های مستند سازی در قرون گذشته و حاضر به تناسب پیشرفت هایی که داشتند در حال دگرگونی هستند، اظهار کرد: مستند نگاری روزگار ما نسبت به گذشته ماهیتی آسیب پذیر و زوال پذیر دارند. از سوی دیگر روز به روز در حال دگرگونی هستند. به نحوی که شاید در خانه ای به سختی بتوان دستگاه ضبط صوت پیداکرد که بتوان با آن نوار کاست های چند دهه گذشته را شنید چرا که این ابزارها بیشتر جنبه کلکسیونی و دکوراتیو پیداکرده اند.

بروجردی ادامه داد: بسیاری از حامل های صوتی و تصویری در معرض از دست رفتن یا خاموشی هستند و حفظ آن ها نیاز به عزم ملی دارد علاوه بر این نظارت بر این منابع به منظور حفاظت از آسیب دیدگی باید به وسیله نهاد مسئول، سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شود چرا که کمیته جهانی در این سازمان استقرار دارد.

عدم دسترسی به محتوای دیداری و شنیداری ،خسران جبران ناپذیری است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: اگر دسترسی به محتوای دیداری و شنیداری صد سال گذشته ممکن و میسر نباشد جامعه جهانی دچار خسران جبران ناپذیری خواهد شد. به این معنی که حافظه برهه مهمی از تاریخ بشر از دست خواهد رفت. انتخاب روز 27 اکتبر به عنوان روز میراث دیداری و شنیداری به منظور حفظ و پاسداری از این بخش از میراث بشری است.

وی افزود:خوشبختانه به دلیل ورود زود هنگام دستگاه های ضبط تصویر و صدا به ایران در دوره قاجار، کشور ما صاحب آرشیو های غنی و منحصر به فردی از صداها و تصاویر است. این آرشیو و مجموعه ها در مراکز دولتی، عمومی نزد مردم قرار دارد. ضمن اعلام حمایت از تمام اقدامات پاسدارانه در مراکز دولتی و عمومی علاقه مند و مصمم هستیم به یاری آرشیو ها و مجموعه های خصوصی و مردمی در هر مقیاسی که باشد بشتابیم.

آمادگی فرزند همایون خرم برای حفظ نغمه های موسیقی

در این مراسم فرزند همایون خرم، به لزوم حفظ نغمه های موسیقی با توجه به سلایق مختلفی که حاکمیت های کشور در زمینه موسیقی دارند و از بین رفتن آن در صورتی که به طریقی نگهداری نشود، اشاره و بیان کرد: بسیاری از نُت هایی که پدرم دارد، اجرا نشده است که باید این ها حفظ و اجرا شود.

وی افزود: آماده هستم هر نوع همکاری که برای جامعه مفید باشد را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی داشته باشم. 

در این مراسم بابک شهرکی، شاگرد همایون خرم، قطعاتی را از این استاد موسیقی با ساز استاد اجرا کرد.

پس از آن گروه لیان، قطعاتی را اجرا کرد. محسن شریفیان سرپرست گروه لیان از مسئولان درخواست کرد ساز دو نی هم ثبت جهانی شود و گفت این ساز در مناطق مختلف کشور استفاده می شود.

در این مراسم از کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی با عنوان آرشیو دیداری شنیداری، فلسفه و اصول ترجمه سپیده سیروس کبیری رونمایی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار