روزنامه «سوزجو» ضمن بررسی عملیات ترکیه در خاک سوریه، بر اهمیت سفر احتمالی رجب طیب اردوغان به آمریکا تاکید کرد.

آیا دیدار اردوغان با ترامپ که با بدترین لحن به وی نامه نوشت کار صحیحی است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه سوزجو چاپ ترکیه در مقاله‌ای نوشت: ترکیه پیش از آغاز عملیات نظامی چشمه صلح (در شمال شرقی سوریه) به صورت آشکار اهداف عملیات را مشخص کرده بود.

سوزجو در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی خود نوشت: اهداف این عملیات مبارزه با تروریسم، محافظت از تمامیت ارضی سوریه و فراهم کردن زمینه بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان اعلام شد.

اکنون سوال این است که این اهداف تا چه اندازه تحقق یافته است؟ با توافقی که میان ترکیه با آمریکا و روسیه صورت گرفت، عناصر ” پ‌ ی د-‌ی پ گ“ (یگان‌های مدافع خلق) تا ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه عقب نشینی کردند. تا اینجا همه چیز به ظاهر خوب به نظر می‌رسد و حزب عدالت و توسعه نیز سرگرم تبلیغات درباره این موضوع است. اما مسائل بسیاری وجود دارد که مقامات حزب عدالت و توسعه و رسانه‌های طرفدار این حزب به آن بی توجهی می‌کنند. عناصر ”‌ی پ گ“ که سلاح‌های سنگین در اختیار دارند تا سی کیلومتری مرز ترکیه عقب نشینی کردند، اما از بین نرفتند. علاوه بر آن باید خاطر نشان کرد، عناصری از این گروه که نقش نیرو‌های پلیس را بر عهده دارند همچنان در شهر‌های نزدیک مرز ترکیه حضور دارند. مدیریت شهری مناطقی مانند قامشلی، منبج و کوبانی همچنان در اختیار حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ ی د) و عناصر‌ ی پ گ است. نیرو‌های ترکیه و روسیه فقط در مناطق دورافتاده گشت‌های مشترک نظامی اجرا می‌کنند.

سوزجو می‌نویسد: دولت ترکیه هنوز نتوانسته است این موضوع را که ”پ‌ ی د -‌ی پ گ“ ادامه گروه پ ک ک است، به جهان بقبولاند. نباید فراموش کرد که دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه پنج سال پیش از این با فرش قرمز از رئیس حزب اتحاد دموکراتیک استقبال کرد. سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته این مطلب را گوشزد کرد که مسئله کرد‌ها فقط بخشی از بحران سوریه نیست و دارای ابعادی بسیار گسترده‌تر است. درک اینکه وی با این سخنان در پی القای چه چیزی است چندان دشوار نیست. همزمان وزیر دفاع روسیه نیز با سرکرده‌ ی پ گ از طریق تله کنفرانس گفت‌وگو و تبادل نظر و آن را برای اطلاع همه جهان منتشر کرد. اوضاع در آمریکا نیز متفاوت نیست. دونالد ترامپ سرکرده‌ ی پ گ را به واشنگتن دعوت کرد. به صورت خلاصه می‌توان گفت کار گروه پ ک ک که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد به پایان می‌رسد و گروه ”پ‌ ی د-‌ی پ گ“ جای آن را می‌گیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مطالبی که در توئیتر منتشر می‌کند و اکنون دیگر کسی چندان آن‌ها را جدی تلقی نمی‌کند بعضا از ترکیه انتقاد و بعضا تمجید می‌کند. صرف نظر از این اقدام ترامپ باید خاطر نشان کرد که در کنگره آمریکا حرکت گسترده‌ای علیه ترکیه آغاز شده است. مجلس نمایندگان آمریکا ۲۹ اکتبر همزمان با جشن‌های اعلام جمهوری در ترکیه طرح شناسایی وقایع سال ۱۹۱۵ میلادی به عنوان نسل کشی را تصویب و طرح اعمال تحریم علیه ترکیه را نیز به آن اضافه کرد. بیش از ۴۰۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان از این طرح‌ها حمایت کردند. تعداد نمایندگانی که به نفع ترکیه رای دادند بسیار انگشت شمار بود.

کنگره آمریکا که درباره لایحه بودجه نیز دچار اختلافات شدید می‌شود هنگامی که بحث ترکیه در میان باشد با اکثریت قاطع به چنین طرح‌هایی رای می‌دهد. همزمان با این تحولات دولت ترکیه سرگرم برنامه ریزی برای سفر رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به واشنگتن است. به رغم اینکه اردوغان به این سوال که آیا به آمریکا سفر خواهید کرد؟ پاسخ نمی‌دهد سران حزب عدالت و توسعه با بیان اینکه اردوغان در سفر به آمریکا نامه دونالد ترامپ را نیز به همراه خود خواهد برد و آن را به ترامپ پس خواهد داد، در پی توجیه سفر احتمالی اردوغان به آمریکا هستند. سوال اینجاست که آیا سفر به آمریکا برای دیدار با ترامپ که با تروریست‌ها مانند قهرمان با احترام رفتار می‌کند، اما با بدترین لحن به رئیس جمهور ترکیه نامه می‌نویسد، کار صحیحی خواهد بود؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار