فیروزآبادی گفت: ICT پیشران همه حوزه‌هاست و ما معتقدیم هر سازمان مسئولیت دفاع غیرعامل و امنیت را در حوزه خود بر عهده دارد.

فیروزآبادیبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فصای مجازی امروز در هشتمین همایش ملی پدافند غیرعامل گفت: فضای مجازی یک فضای جهانی است؛ اینکه نگاه ما به اطلاعات استاتیک باشد، اینکه مقصد‌ها مشخص است یا نیست، به صورت اقتضائی در این فضا ایجاد می‌شود نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

فیروزآبادی با اشاره به خصلت‌های موجود در فضای مجازی افزود: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دشمن عمل کردن در فضای مجازی است که در کسری از ثانیه خسارات زیادی بر زیرساخت‌ها می‌زند. در این فضا چند خصلت داریم؛ این فضا به شدت هویت گریز و از پیش طراحی شده است که افراد فعال در این فضا از آی پی استفاده می‌کنند که همین امر، شناسایی را سخت می‌کند.

او افزود: خصلت دیگر اشراف‌گریزی است، هر کسی طبق پروتکل خود عمل می‌کند و قرار بر این است اشرافیتی وجود ندارد. بحث بعدی پالایش‌گریزی است که در این فضا سازمان‌های زیادی دست به کارند تا این فضا پالایش‌ گریز باشد؛ و خصلت بعدی خلق و ایجاد تکنولوژی‌هایی در این فضاست که نهادگریزی را در این فضا ایجاد می‌کند، مانند بلاک چین‌ها که چنین عملکردی دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: خصلت دیگر، خصلت آفرینندگی قدرت است هر جا قدرت باشد مباحث امنیتی و دفاعی مطرح است که در اینجا منظور قدرت نرم است که در آینده در بسیاری از حوزه‌ها مثل حوزه‌های اجتماعی کارآمدتر و قوی‌تر از قدرت قبل عمل خواهد کرد. در لایه فیزیکی سخت افزارها، لایه منطقی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها و ... و لایه اطلاعاتی، لایه‌های مهم در فضای مجازی هستند.

فیروزآبادی تأکید کرد: یکی از خصایص فضای مجازی پراکندگی آن است که بیشتر در سکو‌ها و اپلیکیشن‌ها متمرکز می‌شود، یعنی جایی که تردد کاربر وجود دارد. لایه کاربر از جمله لایه‌های مهمی است که مسئله ما در این لایه، بحث امنیتی است. آمریکایی‌ها مجری سیاست‌های پالایش‌گریزی، سیاست‌گریزی و.. هستند و آنچه قدرت ایالات متحده را از او می‌گیرد، در هم تنیدگی فضای مجازی با فیزیکی است. در مورد لایه فیزیکی که می‌دانیم محل استقرار آن در سرزمین است. کاربر هم در سرزمین ایران است، می‌ماند لایه منطقی و اطلاعاتی که این‌ها قابلیت گریز دارند؛ بنابراین سعی می‌کنند این حوزه را مدیریت کنند که به تبع آن شاهد سلطه پلتفرمی و سکویی هستیم.

او با بیان این نکته که ICT پیشران همه حوزه‌هاست، اظهار کرد: ما معتقدیم هر سازمان و وزارتخانه و مؤسسه‌ای مسئولیت دفاع غیرعامل و امنیت را در حوزه خود و حوزه فیزیکی بر عهده دارد تا بتوانیم لایه‌های اطلاعاتی را در اختیار گرفته و از خروج آن جلوگیری کنیم.

فیروزآبادی تصریح کرد: اینکه اصرار داریم حتما پیام رسان ایرانی باشد موتور جستجو یا ایمیل یا پلتفر‌م‌های آموزشی و سلامتی ایرانی باشد برای این است که بتوانیم حاکمیت داشته باشیم که به صورت در هم تنیده در حال تولید و توسعه است، این امر هم تنها وظیفه دولت و یا گروه خاص نیست بلکه همه در این باره مسئولیت دارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: در معماری باز سه شاخصه مطرح می‌شود؛ همکاری، همنوایی، هماهنگی که همه باید این سه عامل را لحاظ کنند. تحلیل ما این است در کشور مشکل ما شبکه ملی اطلاعات است، مسئله مهمی که رهبر انقلاب هم بر لزوم ایجاد آن تأکید داشته‌اند.

او تصریح کرد: همه لایه‌های ذکر شده باید ملی شود. در شبکه‌هایی که تمام سخت افزار‌ها در لایه منطقی و ... همه آمریکایی است، یعنی ما هنوز در شبکه ملی اطلاعات به نتیجه نرسیده‌ایم. این بیش از حد آمریکایی بودن تکنولوژی‌های فضای مجازی نگران کننده است که در قیاس با سایر کشور‌ها علیرغم درگیری چهل ساله با این کشور بیشتر است.

فیروزآبادی ادامه داد: دلایل زیادی برای عدم تحقق این امر وجود دارد؛ شاید یکی از دلایل این باشد که ما تنها از وزارت ارتباطات برای ایجاد این شبکه انتظار داریم، در حالی که سازمان‌های دیگر هم باید برای ایجاد زیرساخت‌های لازم تلاش کنند. امیدواریم حداقل در مدخل ورودی پلتفرم و نرم افزار به نتیجه برسیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر توصیه‌های رهبری درخصوص پرداختن به شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی گفت: امیدواریم با بودجه قابل توجهی که در اختیار سازمان‌های ذیربط قرار می‌گیرد شاهد شکوفایی باشیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: بحث دیگر استاندارد گذاری است؛ در دنیا استانداردگذاری‌ها دیگر از طریق سازمان‌های دولتی انجام نمی‌شود، آن‌ها تنها خط می‌دهند، بسیاری از تکنولوزی‌های پایه فضای مجازی هستند. ان شاءالله با همکاری یکدیگر این امر محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار