برای جلوگیی از گازگرفتگی رعایت نکات ایمنی نصب گاز ضروری است.

جلوگیری از مرگ خاموش با رعایت نکات ایمنیمحمد یساولی، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  البرز، گفت: باتوجه به فرارسیدن فصل سرما و استفاده شهروندان از ابزار گرمایشی در منازل، با رعایت نکات ایمنی در نصب، می توان از خطر گازگرفتگی جلوگیری کرده و آمار مرگ و میر از این طریق را به حداقل رساند.

یساولی افزود: هرگونه تغییر درسیسم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکتھای مجاز و مورد تایید سازمان نظام مهندسی صورت گرفته و نصب و تغییر هرگونه وسایل گازسوز نیز باید صرفا توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت انجام شود.

او با بیان این که شهروندان درزمان خرید وسایل گازسوز به نشان استاندارد آن دقت کنند، گفت: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولید کنندہ است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در ادامه افزود: ھریک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز بوده و طول شیلنگ وسایل گاز سوز باید کمتر ۱۲۰ سانتی متر باشد.

او با اشاره به این که شیرهای گاز که مورد استفادہ قرار نمی‌گیرد باید با درپوش فلزی مناسب مسدود شود، گفت: برای جلوگیری از نشست گاز، شیلنگ ها باید به بست فلزی مناسب مجهز باشد.

یساولی با تاکید بر این که شهروندان برای پیدا کردن محل نشت گاز هرگز از شعله کبریت و امثال آن استفاده نکنند، افزود: شهروندان می توانند پس از استفاده از بست های فلزی، برای اطمینان از نشت گاز از محلول کف وصابون استفاده کنند.

او با اشاره به این که شهروندان قبل از نصب وسایل گاز سوز از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند، گفت: ھر یک از وسایل گاز سوز باید به یک دودکش مجزا مجهز باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در ادامه افزود: لوله دودکش در پشت بام باید از دیوارهای جانبی حداقل یک متر فاصله داشته باشد و دودکش وسایل گاز سوز باید از داخل دیوار تا پشت بام ادامه داشته و از بالاترین قسمت ساختمان حداقل ۶۰ سانتی متر بالاتر قرار بگیرد.

او گفت: انتهای لوله دودکش باید به کلاهک مناسب استاندارد و از نوع (H) شکل مجهز باشد و استفاده از لوله های آکاردئونی آلومینیومی به دلیل نشت گاز مونواکسیدکربن از محل اتصالات آن ممنوع است.

یساولی در ادامه افزود: استفاده از بخاری هایی بدون دودکش برای منازل فضاهای بسته مجاز نیست و شهروندان درصورت استفادہ از بخاری گازی در منزل، درز درب پنجره ها را به وسیله درزگیر مسدود نکنند.

او همچنین گفت: دودکش سرد در زمان روشن بودن وسایل گاز سوز، نشانه عدم تخلیه دود و محصولات احتراق از دود کش است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در پایان افزود: رنگ شعله وسایل گازسوز می‌بایست کاملا آبی باشد، در غیر این صورت دودکش و سیستم سوخت رسانی آن باید سریعا بررسی و عیب آن بر طرف شود۔

انتهای پیام/ر.خ

توصیه های ایمنی در نصب گاز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.