مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی گفت: درصدد هستیم تا تمامی باغات پسته این سازمان به سامانه نوین آبیاری مجهز شود.

تبدیل مزرعه ثامن به قطب درآمدی موقوفات ملکحمیدرضا قاسمی مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: این مجموعه ۴۰ هکتار باغ پسته در شهر سنگ‌بست و ۲۵ هکتار در شهرستان تربت جام دارد.

او ادامه داد: این باغات در حال حاضر به روش نشتی و با استفاده از خطوط انتقال اصلی با لوله پلی اتیلن آبیاری می‌شود که در صورت اجرای سیستم مدرن آبیاری، شاهد افزایش قابل توجه بهره‌وری آب خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی حفظ رطوبت خاک را از جمله مزایای سیستم آبیاری قطره‌ای عنوان کرد و گفت: این سامانه باعث خیس ماندن خاک در فواصل بین آبیاری و در نتیجه رقیق شدن نمک موجود در خاک شده، به همین دلیل این سیستم آبیاری در اراضی دارای آب و خاک شور مناسب است.

قاسمی افزود: کاهش مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری محصول، ارتقاء کارایی آب، کاهش هزینه‌های کارگری برای آبیاری و... بخشی دیگر از مزایای سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای به شمار می‌رود.

او تصریح کرد: همچنین می‌توان مزیت‌هایی نظیر انجام عملیات زراعی به صورت آسانتر، افزایش کیفی و کمی محصول، کاهش رشد علف‌های هرز، امکان تزریق کود در آب و آبیاری کود به صورت محلول، افزایش کارایی کود‌پاشی و پخش مناسب آب آبیاری را نام برد.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی با اشاره به مشکلات پیش روی پسته‌کاران در این منطقه گفت: شوری آب و خاک و ایجاد نمک در محیط ردیف‌های آبیاری مشکل اصلی اجرایی باغداران است.

قاسمی افزود: علاوه بر این، نبود کارخانه مدرن پسته خشک کنی در حوالی و نزدیک باغات، مشکل دیگر پسته‌کاران منطقه به شمار می‌رود.

او درباره موفقیت‌های سازمان موقوفات ملک در خصوص محصول پسته تصریح کرد: با تدابیر صورت گرفته و نیز تغییر الگوی کشت، مزرعه ثامن از منطقه کم درآمد به منطقه پر درآمد تغییر یافته است.

مدیر عامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی گفت: در این راستا در آینده‌ای نزدیک، مزرعه ثامن به قطب درآمدی خوبی برای سازمان تبدیل خواهد شد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

 

مزرعه ثامن به قطب درآمدی خوبی برای سازمان تبدیل خواهد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار