در اثر طولانی شدن زمان نگهداری به حالت انجماد کم و بیش مقداری از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه B و ویتامین C در مواد غذایی کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، ملک پور کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: انجماد یکی از روش‌های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است، با این وجود برخی از میکرو ارگانیسم‌های موجود می‌توانند تکثیر یافته و در جریان خارج شدن از حالت انجماد سبب آلودگی شوند.
 
 ملک پور افزود: در اثر طولانی شدن زمان نگهداری به حالت انجماد کم و بیش مقداری از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه B و C در مواد غذایی کاهش می‌یابد، بنابراین هر قدر زمان نگهداری طولانی‌تر باشد، احتمال کاهش ارزش غذایی محصول بیشتر است و از ارزش ظاهری، طعم و رنگ و به طور کلی خصوصیات کیفی کاسته می‌شود.
 
او ادامه داد: برای جلوگیری از این تغییرات نامطلوب باید مواد غذایی را قبل از نگهداری در فریزر حرارت دهیم.
 
این کارشناس تغذیه گفت: حرارت، آنزیم‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد و در طی زمان نگهداری محصول در فریزر، نمی‌تواند آنرا فاسد کند.
 
این امر به ویژه در مورد سبزی‌ها که دارای انواع مختلفی از میکروب‌ها و آنزیم‌ها هستند دارای اهمیت بیشتری است.
 
او اضافه کرد: برای انجمادزدایی محصولات می‌توان آن‌ها را دست کم ۱۲ ساعت پیش از مصرف در یخچال قرار داد، در صورتی که محصول پس از انجمادزدایی وارد مرحله پخت شود، می‌توان از مایکروویو نیز برای انجمادزدایی استفاده کرد.
 
ملک پور افزود: قرار دادن محصول در دمای محیط یا زیر آب داغ روان برای انجماد زدایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
 
 ملک پور گفت: مواد غذایی که از حالت انجماد خارج شده اند در طی فرآیند پخت، مقدار زیادی از رطوبت خود را همراه با مواد محلول در آب مثل ویتامین ها، مواد معدنی و اسید‌های آمینه از دست می‌دهند.
 
او ادامه داد: باید سعی شود این مواد غذایی در کمترین زمان، کمترین درجه حرارت و به ویژه با اضافه کردن کمترین میزان آب پخته شوند.
 
انتهای پیام/ط

نگهداری طولانی مواد در فریزر باعث کاهش ویتامین می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.