یادگیری پای تبلت، تازه‌ترین شکل از شیوه‌های آموزشی برای کودکان است؛ اتفاقی که تبعات زیادی را به‌دنبال دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یادگیری شخصی؛ شیوه‌ای جدید در آموزش و تربیت فرزند كه این روزها طرفداران زیادی هم دارد. گویا دستورالعمل ساده‌ای هم دارد! می‌گویند برای بچه‌ها تبلتی شخصی تهیه كنید تا هرچه می‌خواهند بیاموزند و اجازه یادگیری مستقل داشته باشند. برای فرزندان تبلت می‌خرند و با سرگرم شدن او می‌گویند كه چه خوب است با این فناوری، كودكم ساعت‌ها آرام و بی‌صدا می‌نشیند! غافل از این‌كه این هدیه شما چه بلایی سر كودك می‌آورد یا برنامه‌های آموزش زبان و یادگیری‌های ساده را در تبلت و رایانه شخصی كودك می‌ریزند تا از طریق بازی، به جای حضور در كلاس زبان، به صورت مجازی زبان یاد بگیرند. غافل از این‌كه این كار هرچند فایده‌هایی هم دارد اما چه صدمه‌های جبران‌ناپذیری برای كودك به دنبال دارد!

تبعات شیوه‌های جدید یادگیری پای تبلت / آن‌ها باید بچگی کنند!



مطلب را اشتباه نگیرید!
نوشتن و خواندن این گزارش اصلا به این معنا نیست كه نباید برای كودكان تبلت یا گوشی تلفن همراه خریداری شود. فواید یا مضراتش را باید از كارشناسان بپرسیم و نظر تخصصی بدهیم. بحث فقط یادگیری درست است و این‌كه اجازه ندهیم كودكان‌مان به نام یادگیری، افرادی منزوی شوند كه از اجتماع به دور هستند و راه و روش زندگی را نمی‌‌آموزند. درست است كه این وسایل می‌تواند در امر سرگرمی و آموزش به كار بیاید، اما باید به جنبه‌های دیگر آن نیز نگاه كرد. اگر والدین بیش از حد به كودكان خود اجازه كار با گوشی و تبلت را بدهند، آنها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.
 
به نام یادگیری
از فواید و مضرات تبلت و گوشی تلفن همراه برای كودكان بارها گفته شده و همه‌مان شنیده ایم. ضعف بینایی كه می‌تواند به بروز مشكلات عصبی هم ختم شود و هزاران نمونه دیگر از صدمات جبران ناپذیر تا برخی یادگیری‌های آموزشی كه حداقل از بعضی بازی‌های بی مقدار بهتر است! آنچه مهم است اما نكته دیگری است؛ این‌كه كودك در سنی قرار دارد كه باید در آن به فعالیت‌های بدنی و ذهنی سالم بپردازد تا یاد بگیرد. یك جا نشستن و سیر كردن در دنیای غیرواقعی نوعی كاملا اشتباه و غلط از یادگیری است و دلیل سكوت كودكان اصلا حال خوب و یادگیری نیست، بلكه آنها به اقتضای شرایط سنی‌شان باید كمی سر و صدا و تحرك داشته باشند. اما واقعا چرا ساكت یك‌جا نشسته‌اند؟
 
 نظر پزشكان چیست؟
به گفته روان‌شناسان و پزشكان، كودكان وقتی با بدنشان درگیر تجربه‌ای معنادار شوند، بسیار بهتر یاد می‌گیرند تا وقتی كه آن آموزش را در فضای مجازی ببینند و پشت كامپیوتر بنشینند. اگر مصداق می‌خواهید، به واكنش كودكان وقتی فعالیتی را از صفحه نمایش می‌بینند و وقتی خودشان آن فعالیت را انجام می‌دهند، دقت كنید. برای مثال، وقتی فرزندتان سوار تاب می‌شود خیلی بیشتر درگیر می‌شود تا وقتی ویدئویی در این باره ببیند. وقتی در زمین و در كنار دیگر هم سن و سالانش بسكتبال بازی می‌كند، بهتر می‌آموزد تا وقتی قهرمان مجازی مسابقات پلی استیشن باشد! این روزها ولی افراد قدرتمند بسیاری هستند كه دوست دارند كودكان و نوجوانان زمان بیشتری را رو به روی صفحات كامپیوتر سپری كنند!
 
 یادگیری شخصی
این روزها در دنیا افراد بسیاری هستند كه میلیون‌ها دلار برای ترویج «یادگیری شخصی» یه صورت مجازی هزینه می‌كنند و البته در این میان هم والدین بسیاری هستند كه دعاگوی قدرت كامپیوترها و اینترنت هستند و بر این باورند كه كودكشان باید هرچه سریع‌تر به این دو دسترسی پیدا كند. نظریه آنها هم این است كه افراد از طریق بینایی یاد می‌گیرند، غافل از این‌كه یادگیری با صفحه نمایش جای دیگر شیوه‌های ملموس كشف كردن در جهان را می‌گیرد. غافل از این‌كه در یادگیری نباید از گوش، قلب، پوست، دست و پا غافل شد! شاید از نظر مادری كه سرگرم كار و درگیری‌های شخصی خود است، سرگرم‌كردن فرزند دوساله‌اش با موبایل راحت‌ترین كار ممكن باشد كه كودكش می‌تواند از این طریق آموزش هم ببیند و به همین دلیل می‌خواهد با خرید تبلت، فرزندش را با فناوری آشنا كند. از نظر او دوست شدن با فناوری نه‌تنها به نفع رشد ذهنی فرزندش است و به او مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزد بلكه باعث می‌شود كمتر به او بچسبد یا در مهمانی غر بزند!
 
 نسل چت كردن ها
انجمن متخصصان اطفال آمریكا می‌گوید كودكان پیش از دو سالگی نباید به هیچ نمایشگری نگاه كنند. اما تقریبا 90 درصد كودكان تا قبل از دو سالگی به طور منظم به صفحه وسایل الكترونیكی نگاه می‌كنند! و با بالا رفتن سن، میزان استفاده آنها از این وسایل بیشتر هم می‌شود. برای دیدن تاثیر این رویه مخرب نیازی نیست جای دوری بروید؛ كافی است نوجوانان امروزی را نگاه كنید! نوجوانان امروزی نمی‌توانند روابط خوبی را در دنیای واقعی به وجود آورند. آنها به جای این‌كه به صورت حضوری با دوستانشان حرف بزنند، در حال صحبت با گوشی شخصی خود هستند كه در اغلب موارد غیرضروری است. باور كنیم یا نه، این نسل با چت كردن عجین‌تر است تا صحبت كردن!
 
دكتر هاین صحبت می‌كند!
 دكتر میشل هاین، روان‌شناس معروف آمریكایی در مصاحبه‌ای به صورت صریح اعلام كرد كه كودكان هنگام كار با وسایل الكترونیكی هیچ چیزی نمی‌آموزند! و هنگامی كه با واكنش‌هایی از سوی مردم مواجه شد، در صفحه اجتماعی خود نوشت: كودكان با بازی كردن، خواندن و شنیدن مطالب چیزهای بیشتری می‌آموزند.
 
كودكان باید در سنین پایین اجتماعی شوند و آنها این كار را با تقلید از رفتار والدین خود انجام می‌دهند. اما اگر قرار باشد كه مدام به گوشی و تبلت خیره شوند، دیگر زمانی برای یادگیری باقی نمی‌ماند و علاوه‌بر این موارد به مهره‌های گردن، توانایی كلامی، شور و شوق اجتماعی، میزان تمركز و روابط عاطفی كودكان آسیب نیز وارد می‌شود. برخی بیماری‌های خطرناك نیز یكی دیگر از عواقب احتمالی استفاده بیش از حد وسایل الكترونیكی است، بنابراین اگر دفعه بعد خواستید برای ساكت كردن كودك به او گوشی یا تبلت بدهید حتما به عواقب آن فكر كنید؛ شاید نیاز باشد در تصمیم خود تجدیدنظر كنید!
منبع: روزنامه جام جم
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.