به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی «افسانه چشمهایت» با حضور همایون شجریان، علیرضا قربانی (خوانندگان) و مهیار علیزاده (آهنگساز) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم علیرضا قربانی با ابراز خرسندی از انتشار این آلبوم گفت: خدا را شکر که سرانجام بعد از پنج سال، حاصل همکاری من و همایون شجریان به انتشار رسید.
در ادامه مهیار علیزاده (آهنگساز) هم گفت: پنج سال زمان زیادی برای تولید آلبوم موسیقی است. انتشار خبر خوش همکاری علیرضا قربانی و همایون شجریان کار ما را سخت تر کرد؛ سعی کردیم با وسواس زیاد و دقت آلبوم را تولید کنیم. من خیلی صبر کردم که آلبوم منتشر شود و بیصبرانه منتظر بودم بازخوردها را ببینم. در ابتدای کار انرژی فراوانی داشتم، بعد از مدتی تولید آلبوم به حالت تعلیق درآمد اما ناامید نشدیم و راه خود را ادامه دادیم. پیشنهاد تولید این آلبوم را در ابتدا به علیرضا قربانی دادم و هر دوی ما برای خواننده دوم، همایون شجریان را انتخاب کردیم. هر هنرمند جاه طلبی دوست دارد بهترینها را در کنار خود داشته باشد. من هم دوست داشتم بهترین خوانندگان را داشته باشم.
وی درباره چگونگی آوازخوانی این دو خواننده در آلبوم «افسانه چشمهایت» اظهار کرد: من پیشنهاد دادم و همایون هم پذیرفت که خوانندگان همه جا اوج نخواندند. یک جا همایون و جایی دیگر علیرضا آرام خواندند. قطعات این آلبوم اوج و فرود بسیار دارد. اگر آلبوم را کامل بشنوید، متوجه این موضوع میشوید. اگر اوجها در فضای مجازی منتشر میشود؛ دلیل بر این نیست که آلبوم فقط اوج دارد. انتخاب شعر آلبوم سخت بود و یکی از اشعار این آلبوم «افسانه» نیماست. این شعر ابیات زیادی داشت و من سعی کردم بعضی از آنها را به فراخور صدای خوانندگان انتخاب کنم. ما دو خواننده داشتیم که باید هر دو را در فضایی مناسب قرار میدادیم.
علیزاده در ادامه درباره جنجال بر سر یکی از شعرهای منتخب این آلبوم گفت: من شعر «به تو ای دوست سلام» را در اینترنت دیدم؛ آن شعر همه جا به اسم ه.ا.سایه است. چهار سال پیش دو بار جناب سایه را ملاقات کردم؛ دخترشان را هم همینطور. متاسفانه به ایشان نگفتم میخواهم آهنگ شعر سایه را بسازم. اگر میگفتم شاید جنجال به پا نمی شد. این بی دقتی در انتخاب شعر از طرف من بود و به جهت آن پستی گذاشتم و عذرخواهی کردم. خانواده سایه هم ناراحت نشدند و تنها گفتند شعر از سایه نیست.
وی درباره اجرای قطعات اظهار کرد: هر هنرمندی به دنبال تفکرش است. ایده اجرای این آلبوم را از اپراهای اتریش و ارمنستان گرفتم؛ همیشه دغدغه داشتم. تمام قطعات من مینور است و هیچگاه ماژور نساخته ام. اجباری نیست که فضای همه قطعات به یک شکل باشد. قضاوت درباره این آلبوم را را نباید الان و دو روز بعد از انتشار شروع کرد. در قطعات مختلف اشعار و افسانه وجود دارد؛ آلبوم عاشقانه و به دنبال آزادی نیست. آلبوم در دوگانه گمگشتگی سیر می کند.
در ادامه، همایون شجریان درباره تجربه همکاری اش با علیزاده و قربانی گفت: من «حریق خزان» از علیزاده و قربانی را پیش از این ها شنیدم و دوست داشتم. همدلی لازم بین ما شکل گرفت. من برای آهنگسازی کمی نقطه نظر داشتم که اگر بود تا ۲۰ درصد کارها بهتر میشد. مثلا اگر موسیقی یک پرده پایینتر بود، تحریرها بهتر شنیده می شد و این حجم از اوج شکل نمیگرفت. برای فضا من هم تنوع در گام را نیاز میدیدم. به دلیل یک دستی و فرازهایی که به اوج میرسد، این آلبوم شاید به شما پاسخ خوبی ندهد. شاید با یکی دو ترک بیشتر انس بگیرید.
وی افزود: یک زمان کار بداهه بر عهده خواننده است که میتواند توان خودش را داشته و حس را منتقل کند. اینجا و در این آلبوم یک دست بودن یا تنوع داشتن کارها بر عهده آهنگساز است. من به مهیار افتخار میکنم و خیلی زحمت کشید.
علیرضا قربانی هم گفت: چیزی جز حس مشترک بین من و همایون، سبب همکاری ما در این آلبوم نبود. از قبل حس مشترک و علاقه متقابل بین ما برقرار بود. برای من این باهم بودن بسیار باعث شعف بود. همکاری دو خواننده علاوه بر تکنیک به نشانهای شنیداری فرهنگی هم ارتباط دارد. همدلی همه اعضا در تهیه چنین آلبومی مهم است. نوعی وحدت رویه برای همکاری لازم است که باعث درک متقابل میشود.
وی درباره اوج خوانیها اظهار کرد: ما سابقه فراوانی در اجرای ارکسترال نداریم؛ این سلیقه ای است. به اوج شنیدنها عادت نکردهایم و گوشمان به این سبک موسیقی آشنا نیست. در کارهای خارجی آنقدر اوجها بالاست و شبیه جیغ می شود که تعجب میکنید. ما این اوج خوانی را ایراد ندیدهایم و فقط کار متفاوتی انجام دادیم. ما در زمان ضبط قطعات عاشقانه برای هم انرژی میگذاشتیم؛ همایون با دغدغه کار می کرد و من هم. با موضوعی که همایون درباره تغییر گامها گفت موافق هستم. شاید اگر کمی تغییر میدادیم، بهتر می شد. امیدوارم سرلوحه کارهای بعدی مهیار علیزاده باشد.
شجریان هم در پایان این نشست خبری گفت: دوری من از رسانهها در این سالها دلیل خاصی ندارد؛ احساس کردم کسانی باید در رسانهها باشند که حرف برای گفتن داشته باشند. من برای اهالی رسانه احترام بسیاری قائلم.
وی درباره آلبوم و تاخیر در انتشار آن بیان کرد: تعویق آلبوم دلایل مختلفی دارد همه دوست داریم کار به موقع منتشر شود ما نمیخواستیم پروژه با اسپانسرهای دیگری باشد. پیشنهادهایی در این رابطه به ما شد که دلایل مختلف آنها را نپذیرفتیم. درباره متنی که در پاسخ به انتقادات مبنی بر ضبط ویدئو در ایران مال نوشتم و منتشر شد باید بگویم که من انسان تکلیف روشنی هستم. سعی میکنم وارد حاشیه نشوم. اما اتفاقی افتاد که این نامه را نوشتم. انسانهایی هستند که به هر شکلی مطالبی مینویسد که همه چیز را زیر سوال ببرند. البته من عاشق نقد هستم و دوستدارم حتی کاریکاتورم را طراحی کنند. اما برخی حرفها فقط برای تخریب است. همه ما با هم یک سلیقه مشترک نداریم مثلا من هم نقطه نظراتی داشتم که با مهیار برای آلبوم مطرح کردم من هم صادقانه گفتم که آلبوم میتوانست به شکل دیگری باشد. یعنی من و مهیار هم در جاهایی اختلاف نظر داریم. من نمیخواهم با حرف عدهای هواداران پریشان احوال شوند. این اتفاق باعث شد از واژه "قلم کشان" را در متن انتقادی استفاده کنم. برای این واژه مثال چاقو را که نباید دست هر کسی داد در ذهنم آمد. قلم کشان هم از اینجا به ذهنم رسید که قلم شی مقدسی است و نباید دست هر کسی باشد. آن افراد گفتند، شجریان و قربانی در مرکز خریدو برای اصحاب ثروت آواز خواندند. این نشانه بی احترامی به طرفداران است، چون کذب بود. در ادامه متن هم نصیحت کردند بعدش من درجمله تحکمی گفتم شما یاد ندید. شمایی که لابلای کذب در میآیید دستور ندهید و نصیحت نکنید.
برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/
شاهکار نبود ولی عالی بود. ای کاش.. ای کاش.. برای انتخاب اشعار و آهنگسازی و علی الخصوص آهنگسازی از اساتید بزرگتری (مثل قمصری و.. ) مدد میگرفتید.
انشالله شاهد کارهای بهتر باشیم.
ست کردن
هه
عزیزم کجایی دقیقا کجایی
یا استاد ابراهیم زاده
دونه دونه دونه دونه