انبوه زباله و دپوی نامناسب پسماند‌های خانگی، سالهاست مازندران استان سرسبز در شمال کشور را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، زباله خردکن خانگی دستگاهی است که ۹ سال پیش توسط آقای بابایی اختراع و پس از ثبت به گوشه‌ی کارگاهش فرستاده شد. بی توجهی به اختراعات و ابداعات ملی در این حوزه باعث شده مشکل زباله مازندران همچنان نیاز به تکنولوژی‌های میلیاردی خارجی داشته باشد.

 بابایی نخبه سطح یک بنیاد نخبگان کشور، در سال ۸۹ زباله سوز خانگی را ابداع و اختراع کرده است.
 
اختراع دستگاه زباله خردکن در مازندران+فیلم

او ۶۴ اختراع ثبت کرده، اما با اشاره به بی توجهی مسئولین به اختراعات موجود می‌گوید: تاکنون چهار اختراع را در کشور‌های گرجستان و ارمنستان تجاری سازی کرده ام، ولی در داخل کشور با توجه به دوندگی‌های بسیاری که داشتم موفق نشدم اختراعاتم را تجاری کنم. مسئولان کمتر متوجه تخصص‌ها هستند و به مسائل این چنینی اهمیت نمی‌دهند.

 بابایی درباره علاقه اش به ساخت این دستگاه می‌گوید: دوست داشتم شهری بی زباله داشته باشیم و این ایده را در خارج از کشور گرفتم. وقتی در آلمان بودم دستگاه هایی در این کشور دیدم که زباله‌ها توسط یک خودرویی که زباله سوز با خود حمل می‌کند، خرد می‌شوند. در سطح شهر، خودرو‌های حمل کننده زباله سوز در کنار خیابان‌ها متوقف می‌شد، پریز برق در محوطه قرار داشت و به برق متصل می‌شد، زباله‌ها در دستگاهی که در ماشین تعبیه شده بود استریل، خرد و سپس وارد فاضلاب خانگی می‌شد.
 
اختراع دستگاه زباله خردکن در مازندران+فیلم

او افزود: در سال ۸۹ این دستگاه را در سطح کوچکتر مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، با کمترین پرتی فلزات و ورق‌های موجود تولید و در جشنواره‌های بسیاری شرکت و مقام اول را کسب کردم.

این مخترع آملی رتبه سطح دو بنیاد نخبگان کشور  با تجاری سازی چهار طرح در خارج از کشور به سطح یک ارتقا یافت. طرح او همچنین برگزیده جشنواره شیخ بهایی اصفهان بود و رتبه دوم را کسب کرد.

طبق آمار ۷۵ درصد از زباله مازندران از نوع‌ تر و مابقی آن خشک است که باید همگام با فرهنگ سازی در این زمینه، الگوی مصرف نیز در استان تغییریابد. زباله‌های مسکونی نیز ۸۰ درصد پسماند‌ها را تشکیل می‌دهند که ۷۰ درصد آن قابل تبدیل به کمپوست است.

 بابایی در این باره می‌گوید: در این طرح می‌خواستم هر خانه‌ای دارای یک زباله سوز شود، زباله سوز خانگی که قیمت آن کمتر از دو میلیون تومان است اما می‌تواند مانع میلیارد‌ها تومان خسارت ناشی از دفن زباله در جنگل و ساحل باشد.

این زباله سوز ۲۰کیلوگرم زباله خانگی را به یک کیلوگرم کود تبدیل می‌کند و به برق تک فاز بسیار ابتدایی نیاز دارد. این دستگاه در زمان ۱۵ دقیقه زباله را با دمای۱۳۳ درجه بخار استریل کرده خشک و خرد می‌کند و می‌شود کود آن به راحتی برای کشاورزی و باغداری استفاده کرد.
 
اختراع دستگاه زباله خردکن در مازندران+فیلم

پدیده پسماند و جمع‌آوری، دفن و امحاء زباله از مشکلات اساسی کشور است که مازندران به دلیل انباشت زباله در جنگل و ساحل دریا یکی از کانون‌های اصلی مشکلات زیست محیطی در کشور به شمار می‌آید. مدیریت زباله و پسماند نیز تبدیل به معادله چندین مجهولی شده است. از بی توجهی مدیران در طی سال‌های گذشته و هدر رفت بودجه پسماند استان تا مشخص نبودن تکلیف زباله‌های دپو شده در دل جنگل‌ها و منابع طبیعی و ساحل دریا، همه معضلی هستند که بر محیط زیست استان سایه انداخته است.

روزانه بیش از ۳ هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود و برای هر تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه خطرناک و آلوده راهی محیط زیست خواهد شد و این میزان با حضور مسافران به مراتب بیشتر نیز می‌شود.
 

گزارش از سارا فرهمندراد
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
سلام

میشد یکی لطف کنه شماره این اقا را یکی بفرسته
Iran (Islamic Republic of)
محمد اثناعشری
۱۱:۰۲ ۰۸ دی ۱۴۰۰
زحمت کشیدی.این زباله های تجزیه پذیر مثل پوست میوه ها رو طبیعت خودش جذب میکنه.اگه مخترعی برای کیسه های پلاستیکی و پوشک بچه و نوار بهداشتی و لباس کهنه ها و کفش کهنه ها و الیاف مصنوعی یه دستگاه اختراع کن.اینا معضل اصلی محیط زیست شده
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۱:۵۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
خیلی ممنون از تهیه این گزارش اما همین!!!!
از کجا باید این دستگاه زباله خرد کن ایرانی رو تهیه کرد؟ کبعد از 12 سال در کجا تولید میشه؟ در کجا قرار هست تولید بشه؟
توی سایت ها دستگاه زباله محو کن عرضه میشه اما زباله رو به همراه آب روانه سیستم لوله کشی و چاه فاضلاب و فاضلاب شهری میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
باتشکر از گزارش خوبتان
ممنون میشم اگه بفرمایید چطوری میتونم با این مخترع ارتباط برقرار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۸
جالب بود سپاس از خانم سارافرهمندراد