معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای اینکه بتوانیم بازار خرما را توسعه دهیم باید به سمت گونه‌هایی برویم که در بازار‌های جهانی بیشتر پسندیده می‌شوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به بوشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: خرما سه نوع تر، نیمه‌تر و خشک دارد که در دنیا خرمای نیمه‌تر بیشتر مورد پسند است و تولیدکنندگان نیز تمایل بیشتری به آن دارند.

او ادامه داد: باید با توجه به اقتصاد و بازار، رقم خرما را انتخاب کرد. براساس نتیجه تحقیقات باید این بهترین گونه خرما با بازارپسندی مناسب انتخاب شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حمایت دولت از خرماداران، عنوان کرد: دولت نمی‌تواند تاجر بزرگی باشد، ولی زمانی که قیمت کاهش می‌یابد، دولت برای جبران هزینه‌های کشاورزان رو به خرید حمایتی، تضمینی و یا توافقی می‌آورد.

طهماسبی گفت: می‌توان خرما را چند ماه در سردخانه نگه داشت و باید برای جلوگیری از نوسان قیمت، سردخانه‌های نگهداری خرما گسترش یابد.

او با اشاره به تسهیلات ارائه شده برای توسعه سردخانه‌ها افزود: صنایع تبدیلی از دیگر ابزاری است که در اختیار کشاورزان است و باید از این فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری استفاده شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدکنندگان خرما باید در این زمینه تلاش بیشتری کنند، بیان کرد: کشاورزان باید زنجیره خرما را تشکیل دهند و قیمت محصول را خودشان تعیین کنند. وقتی کشاورزان قیمت خرما را حفظ کنند که افت نکند دولت هم تمایلی به خرید تضمینی نخواهد داشت.

طهماسبی با تاکید بر تغییر شیوه آبیاری نخیلات گفت: دولت برای تغییر شیوه آبیاری تسهیلات می‌دهد.

او افزود: اکنون قرار است ۱۰ هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر زیر پوشش طرح آبیاری قرار گیرند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: پارسال ۳۰۶ هزار تن خرما به ارزش ۳۷۸ میلیون دلار از کشور صادر شد که خرمای مضافتی و زاهدی بیشترین میزان صادرات را داشته‌اند.

انتهای پیام/ک

باید با توجه به اقتصاد و بازار، رقم خرما را انتخاب کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.