اختصاص اعتبار به شهر‌های دارای تنش آبی

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در قزوین گفت: برای نخستین بار قرار است از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، به شهر‌هایی که با تنش آبی مواجه اند، کمک مالی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین تاکید کرد: اعتبارات طرح آبرسانی به شهر‌های داری تنش آبی، به صورت نقدی به استان اختصاص داده می‌شود و برای طرح‌های آبرسانی روستایی هم اعتبارات لازم، فراهم شده است.

جانباز با اشاره به طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین، افزود: اولویت تأمین اعتبار با طرح‌های نیمه تمام و با اولویت بیش از ۶۰ درصد است.

معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به افت منابع آبی زیرزمینی استان قزوین از بهبود وضع سفره‌های زیر زمینی به علت بارش‌های بهار و پاییز خبر داد و از مدیران استان خواست، آب مورد نیاز بخش صنعت را از پساب تصفیه خانه‌ها تأمین کنند.

*ضرورت صرفه جویی ۵۷۱ میلیون لیتر آب در استان

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هم در این نشست با بیان اینکه آب آشامیدنی و کشاورزی مردم قزوین از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: با توجه به کاهش بارش‌ها و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در دشت قزوین، باید ۵۷۱ میلیون لیتر آب صرفه جویی شود.

ملکی با اشاره به مراحل پایانی احداث سد نهب در تاکستان، خاطرنشان کرد: با احداث این سد، ۳۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبرسانی می‌شود.

او همچنین به موضوع احداث سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار، این سد تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید و آب آشامیدنی ۵ شهر استان، تأمین خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان، طرح آبرسانی از سد طالقان را، مهمترین طرح تأمین آب آشامیدنی استان دانست و افزود: سد طالقان، ۸۰ درصد از آب آشامیدنی مورد نیاز استان را تأمین می‌کند.

ملکی خاطرنشان کرد: امسال منابع آب زیرزمینی از دشت قزوین تا تاکستان با تزریق ۷۰ میلیون متر مکعب آب، تغذیه مصنوعی شدند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه از سال ۹۳ برخورد با حفرکنندگان و دارندگان چاه‌های غیرمجاز آغاز شده است، تصریح کرد: ۱۷۰ حلقه چاه مجاز در استان قزوین حفر شده است که هر ماه، میزان آب و آلایندگی آن‌ها اندازه گیری می‌شود.

او افزود: منابع آب زیرزمینی دشت قزوین در سال‌های گذشته یک متر و ۷۰ سانتی متر افت داشت که با بستن چاه‌های غیرمجاز، این میزان در حال حاضر به ۷۰ سانتی متر رسیده است.

ملکی خاطرنشان کرد: با توجه به تبخیر آب، اگر آب کانال قزوین در لوله‌ها جاری شود، دو برابر میزان فعلی، آب خواهیم داشت.

*تأمین روزانه ۸۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی

بیرنوندی مدیرعامل آبفای استان نیز با بیان اینکه شبکه ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتری آب استان، وظیفه آبرسانی به ۲۶ شهر را بر عهده دارد، گفت: روزانه ۸۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی در شهر‌های استان توزیع می‌شود.

او افزود: اگر چه شبکه ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتری استان نیز، آب آشامیدنی ۳۲۰ هزار نفر از روستائیان را تأمین می‌کند، اما به ۱۱ روستای استان، سیار آبرسانی می‌شود.

بیرنوندی با اشاره به نیاز آبفای استان به حفر ۱۰ حلقه چاه جدید گفت: با توجه به بودجه ۶۵ میلیارد تومانی آبفای استان، حفر ۵ حلقه چاه جدید میسر شده است.

مدیرعامل آبفای استان، طرح آبرسانی به شهر مهرگان را مهمترین طرح اجرا شده امسال عنوان کرد و افزود: با بازسازی ۱۷ کیلومتر از خط انتقال آب، آب آشامیدنی ۳۲ هزار خانوار ساکن در شهر مهرگان تأمین شد.

بیرنوندی خاطرنشان کرد: احداث ۱۸ مجتمع آبرسانی استان نیازمند ۲۱۳ میلیارد تومان اعتبار است.

او به احداث تصفیه خانه‌های استان از جمله تصفیه خانه شهر شال اشاره کرد و گفت: آبفای استان در حال ساخت تصفیه خانه نیروگاه شهید رجایی است که برای تحویل پساب این نیروگاه، باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد.

* انتقاد از انتشار بوی نامطبوع از تصفیه خانه قدیم آباد

بابایی صالح، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از انتشار بوی نامطبوع از تصفیه خانه قدیم آباد گلایه کرد و خواستار رسیدگی فوری مسئولان استان شد.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی همچنین از مسئولان استان برای رفع مشکل آب آشامیدنی مردم آبیک قدردانی کرد.

بابایی صالح از مدیریت نشدن منابع آبی ناشی از بارندگی امسال هم گلایه کرد و گفت: شهر آوج علیرغم دارا بودن بیشترین میزان بارندگی در استان، کمترین میزان ذخیره آب را دارد.

*گلایه از مدیریت منابع آب در تاکستان

طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم از کمبود آب و مدیریت نشدن منابع آبی در شهرستان تاکستان گلایه کرد و گفت: ۵ هزار هکتار از باغات انگور تاکستان به خاطر کمبود آب از دست رفت و باید هوشمندانه عمل کنیم.

او افزود: با آبگیری سد نهب، کشاورزی منطقه تاکستان احیا می‌شود.

طاهرخانی از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خواست تا در اسرع وقت، لوله کشی آب ساکنان مناطق اسفرورین و ضیاء آباد را تکمیل کند.

*توسعه ناحیه صنعتی طارم در گرو تأمین آب

محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست بر تأمین آب آشامیدنی مردم آبیک، تقویت تصفیه خانه شهر صنعتی البرز و تأمین حقابه رودخانه شاهرود تأکید کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: ناحیه صنعتی طارم به خاطر نبود آب پیشرفت خوبی نداشته است.

او افزود: یک شرکت دانش بنیان برای تصفیه آب اعلام آمادگی کرده است که برای ادامه همکاری نیازمند اعتبار هستیم.

استاندار قزوین هم در این جلسه گفت: طرح آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین طرح مهمی است و هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

جمالی پور افزود: مرحله نخست آبرسانی به شهر آبیک بسیار مهم است و مردم این شهر باید از آب باکیفیت بهره‌مند شوند.

استاندار اضافه کرد: با رئیس سازمان برنامه و بودجه رایزنی شده تا با تهاتر بتوانیم لوله‌های خط انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین را خریداری کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار