حمید زادبوم سرپرست سازمان توسعه تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دید صادراتی در تولیدات کشور، اظهار کرد: امروزه صادرات محور نبودن تولیدات کشور یکی از دغدغههای اصلی امروز سازمان توسعه تجارت است؛ یکی از کلیدهای اصلی موفقیت کشور برای توسعه صادرات محور قرار دادن این موضوع است؛ به عبارتی دیگر تولیدات یک کشور باید برای صادرات و حضور در بازارهای جهانی تولید شوند.
او ادامه داد: محصول تولید شده در داخل کشور باید در زنجیرههای ارزش جهانی جایگاه مناسبی کسب کند؛ تولید هر محصولی صرفا با در نظر گرفتن بازار داخلی میتواند بعد از گسترش محصول و تلاش برای کسب بازارهای جهانی مشکل ساز شود بنابراین باید کالا با محوریت صادرات تولید شود و مرحله بازاریابی باید پیش از تولید محصول مورد بررسی قرار بگیرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: تولید هر محصولی در کشور باید در زنجیره ارزش جهانی جایگاه مناسبی داشته و بازار آن در نظر گرفته شده باشد. به طور خلاصه تولید باید با محوریت صادرات برنامه ریزی شود.
زاد بوم با اشاره به اهمیت گسترش تولید در داخل کشور گفت: با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نام گرفت شاهد گسترش داخلی سازی بسیاری از کالاها بودیم که اقدام مثبت و مفیدی است اما تولید کنندهها نباید به تامین نیاز بازار داخل اکتفا کنند بلکه برای تولید باید بازارهای جهانی را مد نظر قرار دهند.
بیشتر بخوانید: حداقل ۱۰ کالا باید شامل کدهای تعرفه فصلی شود
او با تاکید بر اهمیت تشویق تولید کنندگان برای تلاش در کسب بازارهای جهانی گفت: بدون شک هر تولید کنندهای در مرحله اولیه، وظیفه تامین بازار داخل را دارد و این موضوع را مد نظر قرار میدهد اما این به معنای بیتوجهی به بازارهای خارجی نیست. بدون شک هر تولید کنندهای با گسترش تولید نیاز به ورود در بازارهای جهانی ایجاد پیدا خواهد کرد اما در این شرایط باید محصول تولید شده ویژگیهای لازم را برای ورود به بازارهای جهانی داشته باشد و این امر بدون برنامه ریزی امکان پذیر نیست.
سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: در روشهای قدیمی ابتدا محصولی را تولید کرده و در بازار جهانی به پی بازاری برای مصرف بودند که بدون شک در تجارت امروز کاربرد نخواهد داشت؛ در بازار صنعتی امروز، تهیه محصول باید با مرحله بازاریابی آغاز شود و سپس سراغ تولید و تامین نیازهای شناسایی شده برویم.
زاد بوم تصریح کرد: ادامه دار شدن تفکر قدیمی در صنعت کشور باعث خواهد شد کشورهای رقیب در زنجیرهها قرار بگیرند و دیگر جایگاهی برای تولیدات کشور ما وجود نخواهد داشت.
او با تاکید بر اهمیت جزئیات در پیگیری این طرح گفت: تئوری علمی برای قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی وجود دارد که آن را تئوری فضای محصول مینامند. بر اساس این تئوری هر کشور باید جایگاه تولیدات خود را در فضای بازار جهانی پیدا کند در غیر این صورت بعد از چند سال با بازاری اشباع شده از تولیداتی کشور های مختلف مواجه خواهیم شد که جایگاهی برای تولیدات کشور ما ندارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: این تئوری به میزان لازم در کشور مورد ارزیابی قرار نگرفته است و نیاز پرورش و توجه اقتصاددانان ایرانی دارد؛ تعداد مقالات ارائه شده در این حوزه بسیار محدود است در حالی که نیاز جدی به بررسی و توجه در کشور دارد.
بیشتر بخوانید: حداقل ۱۰ کالا باید شامل کدهای تعرفه فصلی شود
زاد بوم درباره تاثیر تغییرات نرخ ارز بر گسترش صادرات گفت: برخی از صادر کنندگان با این تصور که افزایش قیمت دلار میتواند باعث بهبود چرخه صنعت در کشور و گسترش صادرات شود تمایل زیادی به این موضوع نشان می دهند.
او ادامه داد: طی یکسال گذشته نرخ ارز در کشور به میزان کافی افزایش پیدا کرده است و امروز در شرایط فعلی وضعیت مناسبی دارد؛ تغییرات نرخ ارز ممکن است برای برخی افراد منفعت و برای عده دیگری ضرر داشته باشد.
زادبوم با اشاره به تنظیم نقشه راه توسعه صادرات در این سازمان، گفت: عوامل بسیاری بر توسعه صادرات موثر است که همه آنها باید مورد توجه قرار بگیرد؛ تئوری فضای محصول نیاز به توجه و ارزیابی ویژه در کشور دارد تا شاهد حضور بهتر کشورما در بازارهای جهانی باشیم.
انتهای پیام/