معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از آغاز برداشت مکانیزه ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال ۶۱ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت ذرت دانه‌ای اختصاص یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت ۴۵۰ هزار تن محصول برداشت شود.

او با بیان اینکه که این مقدار محصول ۴۵ درصد کل ذرت دانه‌ای کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: ارزش این میزان تولید ذرت دانه ای، ۱۱ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

قاسمی نژاد به برنامه‌ریزی برای ارتقای تولید ذرت دانه‌ای به ۱.۳ میلیون تن در افق سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و بیان داشت: عملیات به نژادی و به زراعی از جمله کاهش فواصل کشت، مدیریت تغذیه، تراکم مناسب، شیوه‌های نوین خاک ورزی و ارقام جدید، تغییر ادوات به منظور ارتقای کمی و کیفی محصول ذرت در خوزستان صورت گرفته است.

افزایش ۵ درصدی برداشت ذرت علوفه‌ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای نیز در خوزستان کشت و برداشت آن نیز آغاز شده، ادامه داد: پیش بینی می‌شود از این میزان کشت ذرت علوفه‌ای یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته ۵ درصد افزایش دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در خوزستان به لحاظ سطح زیرکشت پس از گندم و برنج رتبه سوم و همچنین رتبه نخست تولید غلات را در این استان به خود اختصاص داده است.

او به تامین ۱۵۰ چاپر و ۵۰۰ دستگاه کمباین برای برداشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در خوزستان اشاره کرد و گفت: برای این تعداد ماشین‌آلات کشاورزی ۱۷.۵ میلیون لیتر سوخت (گازوییل) مورد نیاز است.

ذرت دانه‌ای برای مصارف انسانی و ذرت علوفه‌ای برای مصارف دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن اینکه برداشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در استان خوزستان تا نیمه دوم آذر ادامه دارد و پس از آن کشت گندم و کلزا جانشین آن می‌شود.

دزفول، شوشتر، اندیمشک، شوش، بهبهان، رامهرمز و رامشیر از مهمترین مناطق کشت محصول ذرت در استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/گ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.