به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برنامه‌های متنوعی در سراسر استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیت سیاح رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دشت آزادگان گفت: نمایشگاه کتاب محصولات فرهنگی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور فرماندار، مسئولان شهرستان و اعضای کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان افتتاح شد.

او افزود: نمایشگاه کتاب با ۸۰۰ عنوان کتاب و با بیش از ۲ هزار نسخه همراه با محصولات فرهنگی از ساعت ۸ الی ۱۰ شب با ۳۰% تخفیف در هفته کتاب آماده ارائه خدمات رسانی به همشریان و علاقمندان به کتاب است.

بیت سیاح اظهار داشت: اهمیت برپایی اینچنین نمایشگاه‌هایی در سطح شهرستان موجب افزایش فرهنگ مطالعه می‌شود.

نواختن زنگ کتابخوانی در مدرسه رودکی مسسجدسلیمان

پروانه رضایی مسئول کتابخانه عمومی موعود شهرستان مسجدسلیمان گفت: زنگ کتابخوانی در مدرسه دخترانه رودکی نواخته شد.
او کتاب و کتابخوانی را یکی از ارکان اساسی جامعه دانست و افزود: اگر شما دانش آموزان می‌خواهند نسبت به زندگی، شهر و کشور خودشان آشنایی داشته باشند بهترین راه آن مطالعه و خواندن کتاب است.

رضایی اظهار داشت: نهادینه کردن امر مطالعه در جامعه و بویژه در میان دانش آموزان به معنای تلاش برای علاقمند کردن آن‌ها به مطالعه است و باید مطمئن باشیم با روی آوردن دانش آموزان به مطالعه اثرات قابل ملاحضه‌ای را خواهیم دید.

مسئول کتابخانه عمومی موعود شهرستان مسجدسلیمان تصریح کرد: دانش آموزان با داشتن یک برنامه ریزی صحیح می‌توانند در کنار مطالعه کتب درسی به مطالعه کتب غیر درسی نیز بپردازند.

او در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به بخش پرورشی دانش آموزان در کنار بخش آموزشی، بیان داشت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و تشویق دانش آموزان به مطالعه کتاب می‌تواند به معلمان و مربیان در رسیدن به این هدف کمک کند.

اطلاع رسانی درخصوص اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی و تشویق دانش آموزان به مطالعه بیشتر، طرح عضویت رایگان، مسابقات فرهنگی و خدمات متنوع فرهنگی و کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان از حاشیه‌های این مراسم بود.

کتابخانه عمومی ارشاد مسجد سلیمان زیر ذره بین دانش آموزان

مریم علی پور کتابدار کتابخانه عمومی ارشاد مسجدسلیمان گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان بهین از این کتابخانه ارشاد بازدید کردند.

او ادامه داد: در این بازدید دانش آموزان ضمن آشنایی با بخش‌های مختلف کتابخانه با شرایط عضویت، نحوه جستجو و امانت کتاب و پیدا کردن کتاب از قفسه آشنا شدند. در ادامه دانش آموزان با حضور در بخش کودک و بخش‌های مختلف کتابخانه به دلخواه از بین کتاب‌های داستان کتابی را انتخاب نمودند و پس از مطالعه، چند نفر از آن‌ها خلاصه داستان خوانده شده را برای دوستان خود بیان کردند.

علی پور بیان داشت: در این بازدیدها، دانش آموزان شیوه مطالعه در کتابخانه را به صورت گروهی تجربه می‌کنند و با خلاصه گویی داستان، فن بیان آن‌ها تقویت می‌شود.

کتابدار کتابخانه عمومی ارشاد مسجدسلیمان افزود: مطالعه و خواندن کتاب را سر آغاز دانایی و توانایی برای کودکان دانست، ضمن اینکه پیوستن به صفوف اندیشمندان و متفکران می‌بایست از سن کودکی و نوجوانی تمرین کرد تا شکوفایی و بلوغ فکری در جامعه حادث شود و توجه به فرهنگ مطالعه در خانه و مدرسه موجب تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل‌گیری جامعه سالم می‌شود.

مدرسه ستایش میزبان نشست کتابخوان مدرسه‌ای

زینب عیدی گراوند، مسئول کتابخانه عمومی شهید رجایی اهواز گفت: امسال شعار «حال خوش خواندن» به عنوان شعار بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است.

او هدف از برگزاری هفته کتاب و برنامه‌های مختلف آن را نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای، آشنایی بیشتر دانش آموزان با کتابخانه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در سنین ابتدایی است

عیدی گراوند اظهار کرد: یکی از بزرگترین دلایل کتاب خواندن، کسب دانش است. کتاب‌ها یک منبع غنی از اطلاعات هستند و خواندن کتاب با موضوعات متنوع اطلاعات و عمق دانش را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: در این نشست کتاب‌های «هیولای سبز دنیا را نجات می‌دهد» نوشته معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز، توسط ستایش بیات؛ «دانی لو‌ها» اثر زهره مسکنی، توسط میسون باوی؛ «نوح (ع)» نوشته حسین فتاحی، توسط نرگس حزباوی؛ «حیوانات اهلی» نوشته مهدی مردانی، توسط فردوس جوادی اصل؛ «ماجرا‌های ما و آب» نوشته روابط عمومی آب و فاضلاب خوزستان، توسط مارال کردانی؛ «آلیس در سرزمین عجایب» ترجمه عالمه مظفرنژاد، توسط تینا محیسنی؛ «یک دختر کوچولو» نوشته محمد علی وفا دوست، توسط نجمه مراقی؛ «اژد‌ها عینکی کله اره‌ای» نوشته حمید اباذری، توسط رسپینا اسدپور به حاضرین معرفی و تجربه خواندن و حال خوش خواندن خود را با سایر همکلاسی‌ها خود به اشتراک گذاشتند.

مسئول کتابخانه عمومی شهید رجایی اهواز اذعان داشت: از مزایای کتابخوانی می‌توان به بهبود مهارت‌های نوشتاری و ارتباطی و بهبود واژگان و دستور زبان اشاره کرد که هرچه بیشتر بخوانیم و بنویسیم، بهتر و راحت‌تر می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم.

نمایشگاه کتاب آغاجارى افتتاح شد

حنا ربیعى رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان آغاجارى گفت: نمایشگاه کتاب در کتابخانه شهید مدنى آغاجارى افتتاح شد.

او در ادامه گفت: یکی از ارکان ترویج فرهنگ مطالعه در دسترس قرار گرفتن کتاب است، به همین منظور نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در آغاجارى گشایش یافت تا این امر بتواند به توسعه هر چه بیشتر فرهنگ مطالعه منتهی شود.

ربیعی اظهار کرد: در این نمایشگاه، بالغ بر ٢٠٠ عنوان کتاب در ٧٠٠ نسخه در موضوعات مختلف؛ و باهدف عرضه کتاب در سبد خرید خانواده‌ها با قیمت مناسب تا پایان هفته کتاب در محل کتابخانه شهید مدنى در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

زهره شیخ زاده مسئول کتابخانه شهید مدنى در این خصوص گفت: نمایشگاه به مدت ١٠ روز در کتابخانه شهید مدنى این شهرستان برای بازدید علاقه‌مندان دایر است و برای بهره‌مندی عموم مردم از کتاب، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته‌شده است.

او بابیان اینکه ساعات کار نمایشگاه از ساعت ٧:٣٠ صبح لغایت ١٩ شب خواهد بود، تصریح کرد: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان حوزه کتاب خواهد بود که انتظار می‌رود مورد استقبال عموم واقع شود.

شیخ زاده اظهار داشت: در پایان مراسم افتتاحیه به رسم احترام و یادبود اولین کتاب نمایشگاه توسط رییس کتابخانه هاى شهرستان آغاجارى به فرماندار محترم شهرستان اهدا شد.

او ادامه داد: جهانبین بخشدار بخش جولکى مبلغ ۱۰ میلیون ریال از نمایشگاه خریداری نموده و کتاب هاى خریدارى شده را به کتابخانه شهداى جولکى اهدا نمودند.

برگزاری نشست هم اندیشی اهالی فرهنگ منطقه بی بیان

شهنی فیض مسئول کتابخانه عمومی داراب افسربختیاری مسجدسلیمان گفت: نشست هم اندیشی اهالی فرهنگ منطقه بی بیان با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان، امام جماعت مسجد امام رضا (ع) بی بیان و رئیس انجمن نمایش شهرستان در کتابخانه داراب افسر بختیاری برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین ناصر علی نژاد امام جماعت مسجد امام رضا (ع) بی بیان ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: مسئله کتاب و کتابخوانی آنقدر مهم است که در کلام علما و عرفا و دانشمندان ما به کرات به آن پرداخته شده است.

او بیان کرد: امروزه یکی از نیاز‌های اساسی جامعه ما تشویق کردن مردم به فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که قطعا اگر به این موضوع مهم پرداخته شود بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه مرتفع خواهد شد و با رشد این فرهنگ میتوانیم نسل خوبی را در جامعه برای آینده‌ای روشن بسازیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: از همه دوستداران فرهنگ دعوت می‌کنم تا در هفته کتاب و کتابخوانی با مراجعه به کتابخانه‌ها، ضمن عضویت در این کتابخانه‌ها به مطالعه کتاب بپردازند و بیشتر با فضای کتابخانه‌ها مانوس شوند و کتاب را به سبد خانواده خود اضافه نمایند.

زنگ کتابخوانی در مدرسه شهید معمارپیشه به صدا درآمد

خدیجه صیادی مسئول کتابخانه عمومی رضوان گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، زنگ کتابخوانی در مدرسه شهید معمار پیشه نواخته شد.

او به اهمیت کتاب و کتابخوانی و ترغیب دانش آموزان به مطالعه پرداخت و در خصوص برنامه‌های کتابخانه از جمله؛ نشست کتابخوان، جمع خوانی کتاب، مسابقات کتابخانه‌ای صحبت شد.

کتابخانه مرکزی استان خوزستان میزبان اولین نشست موضوعی حافظ

به مناسبت بیست هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی سلسله نشست‌های حافظ با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی و آشنا کردن علاقمندان با ادبیات کهن این مرز و بوم در کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.

در ابتدا بتواز یکی از اعضای نشست با ارائه مقدمه‌ای از حافظ شناسی و غزل (مطلع منم که شهره شهرم به عشق وزیدن) آغازگر این نشست بود.

در ادامه این نشست کارشناس برنامه پورعباس به تفاوت‌های خوانش و نیز اهمیت مفاهیم آن اشاره کرد و از گوناگونی نسخه‌ها و دلایل و نشانه‌ها صحبت کرد و در رابطه با منشا گوناگونی و دلایل آن بحث ادامه یافت و مهم‌ترین نسخ دیوان حافظ و کتاب‌های برجسته با موضوعات، حافظ و موسیقی، عرفان و رندی غزلیات حافظ به حضور علاقه‌مندان معرفی شد.

برنامه با پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد و در پایان کارشناس برنامه مطالبی را که در ۱۰ جلسات آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت به صورت مختصر عنوان کرد.

این نشست‌ها هر دو هفته یکبار در روز دوشنبه میزبان علاقه‌مندان شعر وادب پارسی است. گفتنی است که جلسات شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی همواره در کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار می‌شود که مورد استقبال دوستداران شعر وادب پارسی قرار می‌گیرد.

برگزاری نشست جمع خوانی کتاب «عادت‌های خوب» در هفتکل

سوسن کلاه کج، مسئول کتابخانه عمومی شهیدان اسلام هفتکل گفت: نشست جمع خوانی کتاب «عادت‌های خوب» به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه دخترانه حضرت زینب (س) توسط کتابخانه عمومی شهیدان اسلام هفتکل برگزار شد.

او با توجه به اینکه موضوع اصلی این کتاب راه و رسم زندگی است افزود: «عادت»، رفتاری است که در طی روز‌های حیات به مراتب تکرار می‌شود. این عادت‌ها هستند که راه زندگی انسان‌ها را تعیین می‌کنند و به زندگی معنا می‌دهند. انسان‌ها بر اساس عادات خوب خویش و تنها از طریق نظم دادن به آداب روزانه، به اهداف خویش در زندگی دست می‌یابند.

کلاه کج اظهار کرد: عادت‌ها بنا بر هر عصر و فرهنگی فرق می‌کنند و مانند قوانین دیگر پس از ایجاد شدن ممکن است نقض گردند. در این کتاب نویسنده نیز تعدادی از عادت‌های خوب و روش‌های خلاق را برای پر بار کردن زندگی انسان‌ها در چهار بخش بیان می‌کند.

او در پایان هدف از انتخاب این کتاب برای نشست جمع خوانی را آشنایی نوجوانان با روش‌هایی خلاق برای اینکه زندگی خود را پربار کنند دانست.

دیدار کتابداران کتابخانه‌های عمومی هفتکل با امام جمعه شهرستان

نادر مرادی فر رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی هفتکل گفت: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، کتابداران کتابخانه‌های عمومی هفتکل با امام جمعه شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

او بیان داشت: هفته کتاب بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و فرهنگ سازی ایجاد ارتباط بین کتاب و آحاد مردم است.

مرادی فر با اشاره به اهمیت اجتماعی کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: یکی از معیار‌های پیشرفت جامعه سروکار داشتن مردم آن جامعه با کتاب است، زیرا کتاب و کتابخوانی باعث ارتقاء سطح درک و بینش مردم می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی هفتکل اذعان داشت: افزاش میزان مطالعه موجب مصون ماندن نسل جوان در برابر آسیب‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی می‌شود.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام علی خلیلی، امام جمعه هفتکل با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی از متولیان عرصه کتاب و کتابخوانی به ویژه کتابداران تقدیر کرد و گفت: بالندگی و توسعه یک جامعه در گروه مطالعه کتاب و اهمیت دادن به کتابخوانی است.

او تلاش در جهت ترویج فرهنگ مطالعه در بین نوجوانان و جوانان را با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بسیار حائز اهمیت خواند و ادامه داد: اگر بخواهیم به ارزش‌های علمی برسیم باید با کتاب ارتباط عالی داشته باشیم.

حجت الاسلام خلیلی بیان داشت: کتابداران باید در جایگاه خادمان کتاب با اخلاق و رفتار مناسب زمینه جذب مردم را به امر مطالعه فراهم کنند.

امام جمعه هفتکل اظهار کرد: فضای کتابخانه‌های عمومی برای مردم بویژه جوانان و نوجوانان باید جذابیت داشته باشد و با استفاده از کتاب‌های مذهبی و اعتقادی در بالابردن اعتقادات جوانان اهتمام ورزیده و هرگونه کتابی را در اختیار مردم قرار ندهیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.