به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد صادقیان نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استانها با بیان اینکه سابقه طرحهای شهری و برنامه ریزی شهری در ایران کمتر از ۹۰ سال است، گفت: اولین طرحهای شهری با الگوگیری از مدلهای غربی ساخته شد.
وی تصریح کرد: این طرح پیشنهادی شهر همدان است که در سال ۱۳۱۰ پیاده شد و پس از آن در سال ۱۳۱۲ قانون توسعه معابر و خیابانها در سال ۱۳۱۶ تهیه شد.
صادقیان گفت: جمعیت ایران قبل از سال ۱۳۵۰ رشد یک و نیم درصد داشت و پس از آن به ترتیب در سالهای ۵۵، ۶۵ و ۷۵ به میزان ۷.۲، ۹.۲ و ۹.۱ رشد سالانه داشته است.
وی با ابراز خرسندی از اینکه در سنوات اخیر به برنامهریزی شهری توجه شده است، تصریح کرد: تخلفات ساختمانی در شهرها و روستاها و شبکه نامناسب معابر و خیابانها، ترافیک بیش از حد استاندارد را به ارمغان آورده است.
نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استانها تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروزه در حوزه شهرسازی با آن مواجه هستیم در دهههای ۲۰ و ۳۰ کمتر بود که از علل وقوع آن میتوان به افزایش جمعیت کشور اشاره کرد.
بیشتر بخوانید: جدایی ری از تهران مغایر قانون است/ دولت موظف به پرداخت صد درصد تخفیف احیای بافت فرسوده
صادقیان با بیان اینکه امروزه کلانشهرها معضل ترافیک و استفاده نامناسب از املاک را دارند، گفت: بلندمرتبه سازی سیمای شهر و آسمان را تحت تأثیر خود قرار داده است و باید در سیاستهای کلان کلی کشور در حوزه شهری تجدید نظر شود.
وی با بیان اینکه شهری به مدت ۱۰ سال طراحی مناسب برای شهرسازی نداشت، اظهار کرد: این گونه شهرها بر اساس طرحهایی مدیریت میشوند که نتیجهای جز ساخت و سازهای غیر مجاز و از بین رفتن سیما و منظر شهری ندارند.
نماینده مردم استان البرز در شورای عالی استانها خاطر نشان کرد: باید با تهیه و تغییرات طرحهای جامع و تفضیلی از این وضعیت عبور کنیم، زیرا در بسیاری از طرحهای فعلی ایدهآل گرایی و عدم بومی سازی آنها برای هر شهر به تناسب ظرفیت آن موجب میشود که طرحی نامتناسب با ویژگیهای آن شهر تهیه شود.
صادقیان افزود: عدم تخصیص اعتبار و بودجه برای اجرای طرح از دیگر مشکلات است.
وی با اشاره به اشباع املاک واقع در محدوده ساخت و ساز، گفت: بسیاری از سرانههای عمومی و خدماتی باید در حریم شهر تأمین گردد که تملک اراضی مذکور برای مدیریت شهری از دشوارهایی دیگر است.
انتهای پیام/