باشگاه خبرنگاران جوان حوزه دولت گروه سیاسی، معصومه جعفری؛ مرداد سال ۸۸ بود که دولت نهم پس از مطالعات بسیار و پیگیری برای انجام عملیات اجرای کلنگ زنی، نخستین مونوریل کشور در پایتخت زده شد؛ اما به دلیل مشکلات اجرایی این پروژه، تصمیم بر آن شد تا ستونهایش در تهران جمع شود. البته بار دیگر در همان دولت مقرر شد تا این پروژه در استان قم رقم بخورد. با پیگیریهای بسیار برای ساخت این پروژه در استان قم، بالاخره پس از گذشت یک سال از تصمیمگیری اجرای آن، عملیات اجرایی مونوریل شتاب گرفت و تصمیم بر آن شد تا این پروژه در سال ۹۰ به بهرهبرداری برسد.
البته با قد علم کردن ستونهای مونوریل در استان قم، واکنشهای بسیاری اعم از نحوه عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) نسبت به ادامه اجرای آن شنیده شد که همین واکنشها باعث شد تا سرعت این پروژه کند شود.
به همین دلیل پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی مونوریل در استان قم، بر آن شدیم تا علت تکمیل نیافتن این پروژه و با جان گرفتن آن توسط دولت جدید را از مسئولان مربوط جویا شویم. بر همین اساس گفتوگویی صریح با مهدی جمالینژاد، معاون عمرانی وزارت کشور برای این موضوع داشتیم.
مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا کمی درباره مونوریل استان قم توضیح دهید؟
جمالینژاد: پروژه مونوریل قم اولین خط مونوریل کشور با هدف توسعه سیستمهای مدرن حمل و نقل شهری تشکیل شده بود و لازم به ذکر است که طول خط مونوریل ۷/۱۸ کیلومتر بوده و همچنین این خط دارای ایستگاه ۱۶ که به ترتیب ۸ ایستگاه فاز اول و ۸ ایستگاه فاز دوم است.
مسیر این طرح از شمال شرقی شهر قم تا مرکز شهر یعنی حرم مطهر حضرت معصومه (س) بوده و امتداد قطری آن به سوی جنوب غربی و در نهایت به شهرجدید پردیسان ختم میشود؛ افزون بر این یک پایانه اصلی و یک توقفگاه انتهایی دارد، البته مقرر بود تا قطارهای مونوریل در فاصله زمانی حدود ۲.۵ دقیقه با ظرفیت جابجایی ۱۹.۲۰۰ مسافران را جابهجا کند.
مجاورت با حرم، تغییرات مدیریتی و عدم نقدینگی، مشکلات پیش رو برای راه اندازی مونوریل قم
باشگاه خبرنگاران جوان: هزینه و اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه چقدر بوده است؟
جمالینژاد: اعتبارات تخصیص یافته به ساخت مونوریل از محل منابع دولتی حدود دو هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و شهرداری حدود ۶۸ میلیارد ریال بوده است؛ البته مبلغ پرداخت شده به پیمانکار مطابق با آخرین صورت وضعیت ۳۸ میلیون یورو و همچنین ۱۷۰۰ میلیارد ریال و مبلغ مورد نیاز جهت تکمیل و بهره برداری فاز اول ۲۶ میلیون یورو به علاوه ۲۰۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود.
باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون وضعیت این پروژه به چه شکل است؟
جمالینژاد: با توجه به بررسیهای صورت گرفته و با روبهرو شدن مشکلاتی اعم از تغییرات مدیریتی، عدم نقدینگی، مشکلات عبور از روبهروی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، همچنین به درخواست شهرداری و به منظور بهرهبرداری از این پروژه مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر قم مورخ ۴ آذر سال ۱۳۹۴، جهت تکمیل ۷/۴ کیلومتر از فاز اول، حد فاصل دپو تا ایستگاه شهید مطهری شامل ۳ ایستگاه مسافری (ایستگاههای فرهنگیان، رضوی و مطهری) با ۲ واگن متصل، با صدور مجوز پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به شهرداری قم مصوب شد؛ افزون بر این با توجه به مشکلات مدیریتی و اختلافات موجود با سایر نهادها، تکمیل و بهره برداری فاز مذکور هنوز میسر نشده است.
چون و چرای احیای مونوریل در استان قم
باشگاه خبرنگاران جوان: جایگزین این پروژه چه چیزی در استان قم بوده است؟
جمالینژاد: به دلیل مشکلات عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر، تامین ناوگان مونوریل، عبور خط در مسیر رودخانه و دسترسی ایستگاهها و بنا به درخواست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در خصوص اصلاح کریدور دوم قطار شهری قم، موضوع اعمال اصلاحات در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح شد و اجرای آن از دپو شهرک پردیسان تا حرم مطهر - چهار راه بازار به طول ۲/۱۵ کیلومتر مترویی مطابق با طرح جامع به تصویب رسید که در دست مطالعات تکمیلی است.
همچنین مطابق با مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مورخ ۱۳ آذر سال ۱۳۹۷ طول خط پروژه مونوریل از ۱۸ کیلومتر به ۷/۴ کیلومتر تغییر پیدا کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان: موانع و راهکارهای شما برای احیای این پروژه چیست؟
جمالینژاد: برای پیشبرد این پروژه در فاز اول، مواردی همچون تعیین تکلیف مباحث قراردادی، عقد قرارداد جدید، تعیین تکلیف وضعیت ناوگان پروژه با توجه به محدود شدن ظرفیت بخش ارزی قرارداد، تعیین تکلیف نحوه عبور از جلوی حرم و تعیین تکلیف اجرای سوزن بعد از ایستگاه مطهری باید انجام شود.
انتهای پیام/