پژوهشگران اروپایی از کشف یک ویروس جدید باکتری‌خوار (باکتریوفاژ) خبر دادند که تا به امروز برای دنیای علم ناشناخته بود.

ویروس باکتری‌خوار جدید کشف شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گروهی بین المللی از پژوهشگران مستقر در اتریش با آنالیز ۱۱۱ نمونه مایع فیزیولوژیکی انسان، ویروس جدیدی را کشف کرده اند که در دسته ویروس‌های باکتری خوار قرار دارد و تنها باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد. نتایج این تحقیق در سایت اینترنتی «Phys.org» قرار گرفته است.

این دانشمندان که از سه دانشگاه اروپایی هستند، روی باکتری خوار‌هایی که به طور ویژه به باکتری «ئی-کولای» (E. coli) حمله می‌کنند، مطالعه کرده اند. باکتری «ئی-کولای» نقشی مهم در بسیاری از بیماری‌ها دارد و یکی از عوامل اصلی عفونت‌های بیمارستانی، یعنی عفونت‌هایی که بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به آن آلوده می‌شود، محسوب می‌شود.

دکتر کاتیا پاسیفیکو، سرپرست این گروه تحقیق گفت کشف این ویروس جدید باکتری خوار نشان می‌دهد در این زمینه شناخت کلی وجود ندارد و این در حالی است که این نوع ویروس از هر هفت نمونه در یک مورد وجود داشت.

این متخصص گفت تنها مطالعات اندکی روی این موضوع انجام شده و این تعجب برانگیز است، زیرا حفظ تعادل بین انواع مختلف باکتری‌ها در بدن انسان بسیار حائز اهمیت است. باکتری خوار‌ها قادرند به باکتری‌های خاصی حمله کنند و به این ترتیب تعادل باکتری‌ها در بدن بهم هم می‌ریزد و این امر موجب بروز بیماری‌ها در بدن می‌شود.

وی افزود: «افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها مشکلی اساسی است و ما اطلاعات کمی در مورد چگونگی نقش باکتری خوار‌ها در آن داریم.»

این مطالعه روی باکتری خوار‌ها همچنین نشان داد که این ویروس‌ها می‌توانند بدون سلول‌های میزبان خود، در محیط زیست زنده بمانند و در برابر ضدعفونی کننده‌ها مقاومت ایجاد کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ویروس ، بیماری عفونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار