این مقام مسئول با اشاره به اهمیت بالای عملیات انجام شده در این فازها، گفت: سکوی ۲۳ و ۲۴B نام سکوهایی است که در پارس جنوبی نصب شده اند؛ این نصب به نوع خود بی نظیر بود چرا که توانستیم با فاصله بسیار کم، ناوگان غول پیکر و عظیم مراحل نصب سکو را در محلِ برنامه ریزی شده فازهای مذکور به مقر مورد نظر برسانیم. در نتیجه مهندسان ایرانی سکو ۲۳ را نصب و با تغییر موقعیت با سرعت به جایگاه نصب سکوی ۲۴B رجعت کردند. این اقدام علاوه بر اینکه بسیار ستودنی است بسیار هم سخت و طاقت فرساست.
صادقی بیان کرد: این نصب در سکوهای ۲۴B و ۲۳ با کمترین حادثه و شاید بدون هیچ آسیبی با تلاش مهندسان کشورمان انجام و راه اندازی آن نیز عملیاتی شد. این سکوها آخرین سکوهای فازهای ۲۲ و ۲۴ بودند.
قائم مقام طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل نصب سکوهای این فازها در پارس جنوبی را رکود شکنی تلقی میکنند؟ گفت: دلیل این امر، مدت زمان کوتاه پس از نصب سکوهای پیشین است چرا که مهندسان ایرانی با تفاوت ۳ روز این عملیات را انجام دادند.
او ادامه داد: برای نصب سکوها ناوگان عظیمی شامل شناورهای پشتیبانی، شناورهای حمل سکو، یدک کشها و شناور حامل جرثقیل باید تجهیز شود، تنها وزن جرثقیل نصب این سکوها به ۵ هزار تن میرسد.
بیشتر بخوانید: نصب آخرین سکوهای فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی
صادقی بیان کرد: مدت زمان زیادی برای مستقر شدن مهندسان نصب سکو برای لنگر اندازی نیاز است که این مدت زمان در نصب سکوی فاز ۲۳ و ۲۴ به حداقل خود رسیده است.
قائم مقام طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی تاکید کرد: روز ۲۱ آبان امسال نصب سکوی ۲۳B را انجام و بلافاصله ناوگان را به موقعیت ۲۴B منتقل و کمتر از ۳ روز این عملیات نصب بر فاز مذکور نیز انجام شد که طبق برآوردها این سرعت عمل بسیار کم نظیر و نادر بوده چرا که این برنامه ریزی جهت جا به جایی بسیار پیچیده و عظیم است.
صادقی تاکید کرد: صد در صد عملیات مهندسی، ساخت، اجرا و نصب توسط متخصصان و کارگران ایرانی انجام شده است و به نوعی این افتخار در پارس جنوبی تماما بومی و ساخت داخل است.
این مقام مسئول با اشاره به موقعیت صنعت نفت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دارنده نفت و گاز، گفت: اکثر کشورهای نفتی ناوگانی اینچنینی دارند و ما از هیچ یک از این کشورها عقب نبوده و حتی پیشرفتهتر نیز عمل میکنیم. ایران برای عملیاتهای نصب سکوهای در فراساحلی به هیچ مهندس خارجی و حتی مشاوره گیری از مشاوران برون مرزی نیاز ندارد.
او توضیح داد: نصب سکوهای جدید در فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز غنی در کشور را به یک میلیارد فوت مکعب افزایش میدهد.
صادقی در پایان با اشاره به استفاده ظرفیت عظیم پارس جنوبی در سال های گذشته، گفت: زمانی که شرکت خارجی اِنی در این محل مستفر بود در فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی مشغول به کار شدم، حال با گذشت این سالها مدعی هستیم که ایران صفر تا صد بحثهای مهندسی تا بهره برداری سکوها و صنایع نفتی و گازی خود را توسط متخصصان و شرکتهای داخلی انجام میدهد.
انتهای پیام/