به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون صدا در نشست تهیه کنندگان برنامههای منتخب رادیویی گفت: فلسفه وجود برنامههای منتخب رادیو این است که از کنار هم قرار گرفتن آنها، محصول جدیدی خلق شود که به موج سازی، جریان آفرینی و حل مسائل فرهنگی جامعه منجر شود.
حمید شاه آبادی معاون صدا در نشست با تهیه کنندگان برنامههای منتخب رادیویی، ثبت رکورد جدید درصد شنوندگان در کارنامه رادیو را نشانگر جدیت و تلاش برنامهسازان رادیو دانست.
شاه آبادی با بیان اینکه بین برنامه «خوب تهیه کردن» و «موج فرهنگی ایجاد کردن» تفاوت وجود دارد، گفت: اگر برنامههای خوبی تولید شوند، ولی برآیند آنها، در کنار هم نتواند جریان آفرین باشد، کار مهمی در رسانه به انجام نرسیده است.
وی با بیان اینکه اگر چه در حال حاضر رادیو کمترین خطا و اشتباه را نسبت به سایر رسانهها داشته، گفت: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب در «جریان سازی» خیلی فاصله داریم. معتقدم فلسفه وجود «برنامههای منتخب رادیو» این است که از برآیند در کنار هم قرار گرفتن آنها، فضای رسانهای جدیدی خلق شود که بتواند موج آفرین و جریان ساز باشد و برای حل مسائل فرهنگی به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: به لطف خدا در عصر رسانهها، همچنان رادیو پر شنونده و پر مخاطب است، اما ما برای دستیابی به برنامه شاخص تاثیر گذار فرهنگی راه زیادی در پیش داریم. معاونت صدا برای اینکه بتواند در بزنگاههای جامعه بر اساس ماموریتی که به او محول شده وارد صحنه شود، باید بداند که با کدام یک از برنامههای خود میتواند، حضور رسانهای تاثیر گذار داشته باشد و برای همین به برنامههای شاخص احتیاج دارد.
شاه آبادی مهمترین اشکال در برخی برنامهها را پژوهش دانست وگفت: متاسفانه برنامههای ما پژوهش محور نیست؛ شاید برای این است که مخاطب خود را همیشه «عام» فرض میکنیم.
وی نویسندگی برای رادیو را مهم ارزیابی و تصریح کرد: امیدوارم نویسندگان رادیو بتوانند محتواهای خوبی برای برنامه بنویسند و نگاه تهیهکنندگان انفرادی نباشد تا اثر بخشی بیشتری داشته باشیم.
معاون صدا در ادامه صحبت هایش با اشاره به فضای مجازی و رادیو نما گفت: با تصویب ۱۱ پست مدیریتی برای مسئولین فضای مجازی شبکهها و جلسات مستمر با آنها، ۵ گام شفاف و روشن برای رادیو نما تعریف شده که بایستی تا پایان امسال به آن اهداف برسیم.
وی ارتباط تنگاتنگ میان تهیهکنندگان و مدیران فضای مجازی، را در ارتقای انتقال پیام اثربخش خواند و تصریح کرد: در بحث فضای مجازی دو حوزه در دستور کار است: حضور فعال در شبکههای اجتماعی و سایتهای مربوطه. حرف رادیو باید در کانالها و صفحات پرکاربر دیگران بازنشر و توزیع شود تا همچنان رادیو بتواند امتداد پیام داشته باشد.
شاه آبادی از برنامه سازان خواست که اتاق فکر و هیات اندیشه ورز برای تولید برنامه داشته باشند و اگر بخواهند تراز شبکه حفظ شود، در بحث حضور کارشناس، بیشتر دقت کنند. وی افزود: بهتر است در برنامههایتان مردم را به درگاه انتشار برنامه ارجاع بدهید و از آنها بخواهید که شما را در آنجا دنبال کنند. به طور مثال مراد صحبتتان با شنوندهای که میخواهد از ماشین پیاده شود نیز باشد.
معاون صدا با بیان اینکه برنامه سازان از ظرفیتها و ساختارهای جدید استفاده کامل نمیکنند، ادامه داد، psa ومینی فیچر در دل برنامهها بسیار کارایی دارد. تعدد برنامههای گفتگو محور و طولانی، مخاطب را خسته میکند.
دکتر شاه آبادی با اشاره به اینکه بر اساس نظر سنجی مرکز افکار سنجی سازمان زمستان سال گذشته ۴۰ درصد شنونده داشتیم، خواستار این شد که با همت برنامه سازان و دست اندر کاران این رسانه گرم، زمستان سال جاری ۴۲ درصد شنونده داشته باشیم و بتوانیم کتابچه زمستان را کاملا هدایت شده و به اسم برنامههای شاخص معرفی کنیم.
انتهای پیام/