آموزش‌های گروهی سلامت روان در مراکز جامع سلامت با موضوعات مهارت‌های زندگی، فرزند پروری، خود مراقبتی، پیشگیری از خودکشی توسط روانشناسان مراکز جامع سلامت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، باتوجه به اینکه سلامت روان یکی از ابعاد چهارگانه سلامت تببین شده است، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات مختلف از جمله ارائه آموزش گروهی سلامت روان در مراکز جامع سلامت سعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقا سطح رضایتمندی افراد از زندگی دارد.

اخروی، مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف روانشناسان در مراکز جامع سلامت ارائه آموزش‌های گروهی برای گروه‌های هدف مختلف در سطح جامعه به منظور ارتقا سلامت روانی و اجتماعی و بهبود سبک زندگی بوده است، گفت: به این منظور از ابتدای طرح تحول تا کنون نزدیک به ۱۸۲هزار نفر در زمینه مهارت‌های زندگی، ۱۷ هزار نفر مهارت‌های فرزندپروری، ۶ هزار نفر خودمراقبتی، ۳ هزار نفر پیشگیری از خودکشی توسط روانشناسان مراکز جامع سلامت آموزش داده شده اند.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۴ با آغاز برنامه‌های تحول نظام سلامت، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، غربالگری اولیه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد در سطح اول خدمات توسط مراقبین و بهورزان انجام می‌گیرد، ادامه داد: این غربالگری شامل بررسی احتمال وجود اختلال روانپزشکی و افکار خودکشی در زمینه سلامت روان، وجود همسرآزاری، کودک آزاری و خانواده آسیب پذیر در زمینه سلامت اجتماعی و بررسی وابستگی به مواد، دخانیات و الکل در حیطه اعتیاد است.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پس از انجام غربالگری اولیه توسط پزشک، مرکز بررسی تخصصی در زمینه اختلالات روانپزشکی انجام داده و اقدامات لازم در این زمینه صورت می‌گیرد و در صورت نیاز به سطح تخصصی‌تر ارجاع داده می‌شود، که پس از آن پیگیری و مراقبت بیمار توسط مراقبین، بهورزان و پزشک مرکز ادامه خواهد داشت.

اخروی افزود: روانشناسان حاضر در مراکز شهری به دو صورت فردی و گروهی در جهت ارتقا سطح سلامت روان جامعه خدمات ارائه می‌دهند که بخشی از خدمات در زمینه سلامت روان به افرادی که تشخیص اختلال روانپزشکی دریافت کردند یا دارای افکار یا اقدام به خودکشی بودند، جهت پیگیری درمان دارویی و مراقبت از خود تا بهبود بیماری می‌باشد، همچنین به خانواده‌های این بیماران خدمات روانشناختی جهت حمایت از بیماران داده می‌شود.

او تصریح کرد: بخش دیگری از آموزش‌ها شامل آموزش انفرادی است، که بر اساس نیاز مراجعین آموزش فرزندپروری و مهارت زندگی به صورت انفرادی ارائه می‌شود. همچنین به افراد شناسایی شده در زمینه همسرآزاری، کودک آزاری و خانواده‌های آسیب پذیر در صورت درخواست کمک، خدمات اجتماعی مورد نیاز در این زمینه داده می‌شود.

انتهای پیام//م.ب
 

ارائه خدمات سلامت روان به دو صورت فردی و گروهی در مراکز جامع سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.