به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برای افزایش آگاهی جامعه، در سلسله گزارشهایی به سوالات مخاطبان درباره مسائل شرعی پاسخ میدهیم.
با تمام شدن ماه محرم و صفر و آمدن ماه ربیع الاول، مردم به تکاپوی برگزاری و حضور در مجالس جشن، شادی و عروسی میافتند. ولی سوال اینجاست که در این مجالس زنان و مردان چه پوشش و رفتاری در مقابل یکدیگر باید داشته باشند؟
از شما خواسته بودیم که سوالهای خود را در زمینه احکام و «حضور در مجالس جشن و عروسی» با ما در میان بگذارید تا پاسخ آنها را از کارشناسان مربوطه جویا شویم و طبق وعده، امروز روز جمعه (یکم آذر) پاسخ سوالها منتشر شده است.
رقص بانوان با چند شرط جایز است. شرط اول اینکه دارای مفسده ثانوی نباشد یعنی آقایان نگاه نکنند و در آن موسیقی حرام پخش نشود. همچنین رقصیدن رقاصان موجب تحریک یکدیگر نشود.
شرط دوم این است که مجلس تبدیل به مجلس رقص نشود و بگوییم عروسی است و در ضمن آن صرفا رقصی انجام میشود اما از این جهت که مجلس رقص باشد، حرام و باشگاه رقص هم حرام است.
وجود ابزار آلات موسیقی برای تحقق مجلس رقص جایز نیست و اشکال دارد چرا که مراسم را به مجلس لهو و لعب تبدیل میکند.
اما درباره رقص آقایان برای آقایان باید گفت که مراجع، حکم به احتیاط واجب داده اند. اگر هم مجلس رقص به صورت مختلط باشد، حرام است.
اگر این صحبتها صرفا جنبه احوال پرسی و صله رحم داشته باشد و در ضمن آن مفسده ای شکل نگیرد، اشکالی نخواهد داشت. مفاسدی مثل اینکه خانمها در شب عروسی آرایش دارند باید پوشیده و پاک شود و اگر در صورت زینت است و امکان پوشش نیست نباید با نامحرم رودررو شود و صحبت کنند؛ فرقی هم ندارد به قصد لذت باشد یا نه.
از حیث عطر و به استشمام رسیدن عطر زنان به آقایان، برخی از مراجع حرام و برخی میگویند اگر بو باعث مفسده شود، حرام است. همچنین از نظر نوع صحبت کردن و خندیدن که جنبه حرام داشته باشد، اشکال خواهد داشت.
اگر کلاه گیس، مصداق زینت باشد، اشکال دارد. پوشش خانمها چه در مجلس عروسی و چه در خیابان و زمان های دیگر باهم تفاوتی ندارد. استفاده از کلاه گیس، کلاه و هر نوع پوشش دیگری باید اول پوشیده و زینت نباشد، اما اگر خود آن پوشاننده زینت باشد استفاده از آن جایز نیست.
پرداخت نفقه برای برپایی مجلس عروسی جزو نفقه واجب برای پدر نیست، مگر آنکه پسر مایحتاج برگزاری مجلس عروسی را نداشته باشد.
ملاک اشرافیگری در مجالس عروسی عُرف است، اما گاهی اوقات برخی از عُرفها دچار اشکال شده است مثل این که در مجلسی (مواد مخدر یا مشروب) استفاده می کنند که اشکال دارد و از نظر قانونی تخلف است اما اگر مجلسی سازگار با شرایط روز جامعه باشد و مجلس مفسده نباشد، اشکالی ندارد.
غذایی که در مجلس عروسی صرف میشود برای خوردن است و اگر جلوی شما گذاشته باشند، شما مالک غذا هستید و میتوانید برای خودتان را ببرید و اشکالی ندارد و اگر میزبان هم اذن داده باشد، ایرادی ندارد.
اُجرت رقص حرام است و فرد هدیه دهنده و شاباش دهنده اگر اُجرت رقص بدهد حرام خواهد بود، اما اگر فقط رقص بهانه است برای هدیه دادن به عروس، اشکالی ندارد.
حضور در مجالسی که در آنها شراب نوشیده می شود برای هیچکس جایز نیست، در این محافل شرکت نکنید تا متوجه شوند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شرکت نکرده و مشروب نمی خورید.
اگر مجلس به گونه ای نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصیت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده ای نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتی که عرفاً تأیید عملی که جایز نیست، برآن اطلاق نشود، اشکال ندارد.
از موسیقی استفاده میکنیم که باعث بی بند و باری و لهو و لعب نباشد؛ پخش آهنگ از طرف خانواده عروس یا داماد مشکل دارد. همچنین صاحب سالن نیز نمیتواند بگوید پخش آهنگ دست من نیست و باید از پخش آهنگ جلوگیری کند.
اگر ما شک کنیم که موسیقی حلال است یا حرام بنا را بر حلیت میگذاریم و حکم میکنیم که حرام نیست.
رسمی که با موازین شرعی سازگار نباشد با مجالس دیگر فرقی نمیکند و رسم و آئین کار ما را مشروع نمیکند.
برخی میگویند یک شب هزار شب نمیشود، اما پاسخ این است که خداوند فرمود غضب خودم را در معصیتی مخفی کردم که شما از آن خبر ندارید. شاید یک نفر عمری موسیقی گوش کند و در آخر موفق به توبه شود، اما یک نفر تمام عمر قرآن گوش میکند و یک شب موسیقی گوش میکند و غضب خدا در آن یک شب قرار داده میشود. ما نباید غضب الهی را کوچک بشماریم، حال آنکه عروسی برای عروس و داماد شب مقدسی است. شبی است که آغاز کننده و زمان تاسیس مدرسهای است که دانش آموزانی به نام فرزندان در آن تربیت میشوند.
شرکت در مجلس معصیت اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد و یا مفسدهای بر آن مترتّب شود یا حضور در آن تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است.
اگر خروج از مجلس معصیت به عنوان اعتراض مصداق نهی از منکر باشد، واجب است.
حضور در مجلس غنا و موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه در صورتی که منجر به گوشدادن یا تأیید آن شود جایز نیست، ولی در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوشدادن به آن فی نفسه اشکال ندارد.
حضور در آن مجالس تا زمانی که مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوشدادن به غیبت و همچنین موجب تأیید و ترویج منکر نباشد، فینفسه اشکال ندارد، ولی نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است.
حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می شود جایز نیست و در صورت اضطرار واجب است در مدت زمانی که ضرورت ایجاد می کند،حضور داشته باشد.
انتهای پیام/
دو نفر میخوان ازدواج کنن این دیگه این همه جشن و... نداره
بعد حالا عروسی تو این دوره زمانه که پدر به پسر خواهر به برادر برادر به برادر همسایه به همسایه فامیل به فامیل رحم نمیکنن کلا اشتباه بیشتر این طلاق هایی که اتفاق میوفته همش به خاطر این عروسیها هستش اگاه باشید دنیا دنیایه نامردیه و ...
عروسی میگری چشمت میزنن نزنن هم یه جادو جبل میکنن بچه دار نمیشی یا...
پس بهتر اگاهانه رفتار کنید و برای ازدواج سه سفر طبیعت گردی برید و دوتایی باهم خوشبگذرونید و یه مختصر شامی هم به دو طرف خانوادها بدید و شر بکنید
اگر ازدواج رو تجملاتی و چشم و هم چشمی برگزار نکنیم همه میتونن به راحتی ازدوآج کنن . مشکل اینه همه میخوان بخاطر حرف دیگران زندگی رو بر خودشون جهنم کنن و از تجملاتش برنمیان