محیط آثار تاریخی بندر سیراف با مشارکت نیرو‌های داوطلب پاکسازی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محیط آثار تاریخی گمرک بنگسار، کوره سفال پزی و بخشی از خانه‌های اعیانی بندر سیراف به همت پایگاه ملی این بندر تاریخی و مشارکت داوطلبان پاکسازی شد و اکنون این آثار برای حضور گردشگران آماده می‌شوند.

پایگاه ملی میراث فرهنگی سیراف اولویت کاری خود را در سال ۹۸، ساماندهی و احیا آثار تاریخی مورد غفلت واقع شده قرار داده است که یکی از آن‌ها گمرک بنگسار است.

این اثر در جداره ساحلی واقع شده و بخش‌هایی از آن با گذر زمان و به علت بر خورد امواج دریا با آن از بین رفته است. بنایی مستطیل شکل که دارای فضایی مرکزی و در پیرامون آن رواق‌ها و اتاقک‌هایی است.

گمرک بنگسار با مصالحی مانند سنگ و ساروج و گچ ساخته شده و با توجه به نزدیکی آن به دریا کاربری تجاری به آن داده‌اند. برخی از پژوهشگران از آن با عنوان بارانداز کاروانیان و کشتی‌های تجاری یاد کرده اند.

این بنای تاریخی مدت‎‌هاست به محلی برای انباشت زباله و نخاله تبدیل شده و درختچه‌ها و گیاهان خودرو محیط آن را فرا گرفته است.

این اثر با تلاش ۱۰ نیروی داوطلب از اقصی نقاط کشور در دو مرحله پاکسازی شده  که مرحله اول مرداد بوده و مرحله دوم یازدهم تا هجدهم آبان.

پس از آن از نوزدهم تا بیست و پنجم آبان،  اثر تاریخی کوره سفال پزی و بخشی از خانه‌های اعیانی سیراف پاکسازی شد که در آینده‌ای نزدیک این آثار برای بازدید گردشگران بهره برداری خواهد شد.

در پاکسازی این آثار نیز ۱۵ نیروی داوطلب و بومی، برخی از صنایع مستقر در منطقه و یک موسسه فرهنگی همکاری داشتند.

انتهای پیام/ک

پاکسازی آثار تاریخی سیراف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.