با موافقت نمایندگان؛

وکیل در وصول برات می‌تواند پس از فوت ظهرنویس حقوق ناشی از برات را اعمال کند

با موافقت نمایندگان مجلس وکیل در وصول برات می‌تواند پس از فوت یا حجر ظهرنویس نیز حقوق ناشی از برات را اعمال کند.

صحن مجلسبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، موادی از لایحه تجارت را بررسی و تصویب کردند.

به موجب ماده ؛ چناچه ظهر نویسی متضمن عبارات وکالت در وصول، برای وصول و یا هر عبارت دیگر باشد که حاکی از نمایندگی در وصول است، دارنده می‌تواند کلیه حقوق ناشی از برات را اعمال کند، اما در ظهر نویسی آن تنها می‌تواند به عنوان وکالت در وصول اقدام کند.

در این صورت مسئولان برات در مقابل دارنده فقط می‌توانند به ایرادات استناد کنند که در مقابل ظهر نویس قابل استناد باشد.

همچنین براساس ماده ۳۶۰ این لایحه؛ وکیل در وصول برات می‌تواند پس از فوت یا حجر ظهر نویس نیز حقوق ناشی از برات را اعمال کند مگر اینکه در متن برات برخلاف آن تصریح شده و یا قائم مقام قانونی ظهر نویس وی را از این کار منع کرده باشد. در این صورت وکیل در حصول باید به فوریت برات را به قائم مقام قانونی متوفی یا محجور تسلیم کند.

ماده ۳۶۱ هم تصریح می‌کند؛ چنانچه ظهر نویسی متضمن عباراتی برای وثیقه، برای رهن و یا هر عبارت دیگر که حاکی از وثیقه است، باشد دارنده میتواند کلیه حقوق ناشی از برات را کامل کند، اما در ظهر نویسی آن تنها می‌تواند به عنوان وکالت در وصول اقدام کند. مسئولان سند نمیتوانند در برابر دارنده به ایرادات مبتنی بر روابط شخصی خود با ظهرنویس استناد کنند مگر اینکه دارنده به هنگام دریافت برات با سوء نیت به زیان مسئول پرداخت سند عمل کرده و یا در تحصیل آن مرتکب تقصیر سنگینی شده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار