رضایی گفت: متاسفانه ما در سال ۹۸ بیش از ۳۵ درصد قاچاق سوخت و ۵۹ درصد افزایش کشف مواد مخدر داشتیم؛ امسال هم ۶ برابر در بحث ارز کشفیات داشتیم.

۶ برابر شدن قاچاق ارز در سال ۹۸به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار رضایی فرماندهی کل مرزبانی کشور در گردهمایی نیاز‌های فناورانه در پیگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: جایگاه مرز یک جایگاه ملی و متعلق به همه‌ی ایرانیان است، به طور کلی در کشور ۸۷۵۷ کیلومتر در کشور مرز وجود دارد که باید از آن محافظت شود.

او ادامه داد: بعد از انقلاب نقش مرزبانی در کشور جایگاه مهمی پیدا کرد، در این دوره قاچاق کالا و ارز گسترش پیدا کرد؛ از نظر ما هر چیزی که در مرز‌ها تردد غیر قانونی داشته باشد قاچاق محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت بنزین؛ قدمی مثبت در کاهش فساد اقتصادی است


رضایی با اشاره به افزایش قاچاق کالا و ارز در کشور افزود: متاسفانه ما در سال ۹۸ بیش از ۳۵ درصد قاچاق سوخت و ۵۹ درصد افزایش کشف مواد مخدر داشتیم؛ امسال هم ۶ برابر در بحث ارز کشفیات داشتیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قاچاق را هر گونه تردد غیر مجاز همراه با کالا اشاره کرد و بیان کرد: قاچاق در همه مرز‌های کشور مشخصات یکسانی ندارد؛ به گونه‌ای که در مرز‌های شرقی کشور قاچاق مواد مخدر، در مرز‌های شمال غربی کالا‌های ضد فرهنگی مانند مشروب و کالا‌های ضد امنیتی و در حوزه دریا‌ها قاچاق لوازم زندگی و ضد فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی با ابراز تاسف از این که در مرز‌های مشترک با همسایگان مدیریت مشترک انجام نشده است ادامه داد: مدیریت مرز‌ها با کشور‌های همسایه بیشتر یک طرفه و از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، ولی در برخی از مرز‌ها مانند مرز‌های شمالی با کشور‌های ترکمنستان و آذربایجان به دلیل آن که مرز‌ها به صورت هماهنگ و همزمان مدیریت می‌شود مرزبانی کنترل شده است.

رضایی با اشاره به مرزبانی کشور در حوزه‌های آبی و دریایی افزود: مسئولیت مرزبانی از مرز تا ساحل تعریف می‌شود، ولی از آنجا که در این حوزه ضعیف عمل شده است مرزبانی از ساحل تا مرز تعریف می‌شود. مرزبانی در دریا‌ها نیازمند مدیریت و ابزار‌های خاصی است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که ما خلاء‌هایی در این حوزه داریم، تصریح کرد: این گردهمایی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا موجب تقویت ارتباطات میان حوزه‌های اجرایی و دانش بنیان خواهد شد و این امر اقدام جدیدی است که باید ادامه یابد.

وی همچنین به معضلات مرزبانی در کشور اشاره کرد گفت: در مرز‌ها اختلاف ۸۰ درجه سانتیگراد دما را داریم به گونه‌ای که در برخی از مناطق با دمای ۳۰ درجه سانتیگراد باید مرزبانان مأموریت خود را انجام دهند و تا هشت ماه بعد در سخت‌ترین شرایط مرزبانی می‌کنند ضمن آن که مقابله با قاچاق نیز به ماموریت‌های آن‌ها تحمیل شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که مسئولیت مرزبانان تنها حفظ مرز‌ها است تاکید کرد:، ولی تردد‌های همراه با کالا به مسئولیت‌های آن‌ها اضافه شده است به گونه‌ای که در برخی از استان‌ها به عنوان یگان مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کنند و این در حالی است که شرایط سخت سرمایی و جوی نیز بر آن‌ها تحمیل می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت به کار گیری فناوری‌های نوین در امر مرزبانی افزود: در مرز‌های جنوب شرق کشور باد‌های تند و گرمای بیش از شش ماه نیز حاکم است و در مرز‌های آبی نیز شرایط شرجی تا ۹۰ درصد وجود دارد و مرزبانان باید با شناوران سنتی اقدام به مرزبانی کنند.


سردار رضایی با تاکید بر این که در حوزه ارز در سال جاری با افزایش ۶ برابری کشفیات ارز روبه‌رو بودیمبیان کرد: به دلیل یک سری ناهماهنگی‌ها در حوزه مدیریت ما همچنین شاهد خروج جوجه‌های یک روزه و همچنین قاچاق گوجه فرنگی هستیم.

وی با بیان اینکه کالایی که برای قاچاق آن مقابله می‌شود پس از یک ماه ما با ورود غیر قانونی همان کالا مقابله می‌کنیم، ادامه داد: در این شرایط مرز‌های ما تنها هستند و امروز خوشحال هستم که در چنین گردهمایی حضور یافتم تا بتوانیم از فناوری‌ها در امر مرزبانی استفاده کنیم.

سردار رضایی با تاکید بر این که شرایط امروز مرزبانی بسیار حساس‌تر و دقیق‌تر شده است اظهار داشت: ما از بازدید مسئولان از مرز‌های کشور حمایت می‌کنیم تا دستگاه‌ها در بازدید‌های خود با نیازمندی‌های بخش مرزبانی کشور آگاه شوند و بتوانند با همکاری بخش‌های علمی و دانشگاهی این نیازمندی‌ها را مرتفع کنند.

وی با بیان این که مرزبان یک مرزبان است گفت: بر طبق قانون مرزبانان مسئول حفظ امنیت مرز‌ها هستند، اما از طرفی وظیفه دیگری به عنوان مبارزه با قاچاق کالا بر دوش آن‌ها گذاشته شده است این در حالی است که ما در بازدید‌هایی که از کشور‌های دیگر داشتم مشاهده کردیم فاصله زیادی با آن‌ها داریم.

رضایی اضافه کرد: علیرغم اینکه ایران نسبت به کشور‌های همسایه پیشروتر و غنی‌تر است، ولی در حوزه اجرا و بهره برداری فاصله زیادی با دیگر کشور‌ها داریم.

وی گفت: مرزبانان فرزندان این ملت هستند و باید با ابزار‌های علمی و فناوری، رفاه برای آن‌ها فراهم کنیم تا با اعتقاد راسخی که به کشور دارند به صورت هدفمند با پدیده قاچاق کالا و ارز مبارزه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار