معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت:۲ هزار روستا در آذربایجان غربی در کنار رودخانه واقع شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،رحمانی  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداردر بیست و هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که امروز در استانداری برگزار شد، به اقدامات جهادگونه در خصوص لایروبی رودخانه‌ها در ابتدای سال اشاره کرد و اظهار داشت: مدیریت و برنامه ریزی خوب ابتدای سال در خصوص مواجهه با سیلاب‌ها باعث شد با وجود خسارت‌هایی که در تعدادی از استان‌های کشور به وقوع پیوست، خوشبختانه بخاطر کار و مدیریت جهادی در آذربایجان غربی، مشکل چندانی بوجود نیامد.

وی یکی ازعلت‌های مهم و اصلی در جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی را لایروبی حریم و بستر رودخانه‌ها عنوان کرد و افزود: لایروبی رودخانه‌ها از موضوعات مرتبط و هم با مدیریت بحران استان است و ضروریت تمامی دستگاه‌های عضو شورای مدیرت بحران استان نسبت به این موضوع حساس باشند و تمامی امکانات لازم را برای ادامه لایروبی بستر رودخانه‌ها بکار ببندند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار روستا در استان در حاشیه رودخانه‌ها ایجاد شده اند گفت: این امر خود مستلزم شناسایی مناطق سیل خیز، برنامه ریزی و مدیریت و مهندسی و لایروبی به موقع رودخانه‌ها است تا در فصل بارندگی‌ها از خطرات احتمالی سیلاب در این مناطق جلوگیری شود.

رحمانی خطاب به فرمانداران و مدیران بخش آب شهرستان‌ها نیز گفت: با تشکیل شورای آب در شهرستانها، انجام مطالعات لازم و اولویت بندی پروژه‌های مربوط به بخش آب، اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم را در شهرستان‌ها در خصوص پیشگیری از سیلاب انجام دهند.

وی تجاوز به حریم رودخانه‌ها در بروز سیلاب را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها موضوعی است که باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و با متجاوزان به حریم رودخانه‌ها و برهم زننده اکوسیستم، برخورد قانونی صورت گیرد.

دانشجو مدیر عامل اب منطقه‌ای استان نیز گفت: ۷۸۰ کیلومتر در ۵ سال گذشته لایروبی شده که خوشبختانه در نیمه اول سال توانستیم با تعامل دستگاه‌ها در کنترل سیلاب‌ها موفق عمل کنیم.
 
او اضافه کرد: در کل بازه‌های بحرانی استان ۳۲۳ کیلومتر است که ۸۲۱ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی یافته که این میزان اعتبار برای حل کامل بحران‌ها مکفی نخواهد بود و نیازمند اعتبارات لازم بیشتری هستیم.

مدیر کل هواشناسی استان و تنی چند از فرمانداران استان با ارائه گزارشی از عملکرد‌های خود در راستای پیشگیری از سیلاب پیشنهاد‌هایی نیز مطرح کردند.
 
انتهای پیام/م
 

برگزاری بیست و هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.