معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت:بیش از ۹۷ درصد مردم استان اصفهان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند.

شهین جوانی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه معاونت آموزش ابتدایی را انسداد مبادی بی سوادی دانست و افزود: در راستای انسداد مبادی بی سوادی و توسعه عدالت آموزشی و تلاش‌ها و اقدامات قابل توجهی در زمینه شناسایی، جذب و نگهداشت دانش آموزان لازم التعلیم ۶ تا ۱۲ سال در استان اصفهان صورت گرفته است.

او به برخی از اقدامات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در زمینه انسداد مبادی بی سوادی مداخله به هنگام، کیفیت بخشی به آموزش پیش دبستانی، توسعه مراکز اختلالات یادگیری، ایجاد پایگاه‌های توانمندسازی بدو ورود به دبستان، ایجاد پایگاه‌های رشد، طرح موضوع در موضوع در شورای آموزش و پرورش و ابلاغ مصوبات به سایر دستگاه‌ها از طریق استاندار، پیگیری مراحل شناسایی جذب و نگهداشت دانش آموزان بازمانده ترک تحصیل، تعامل بین دستگاه‌ها با سازمان مرتبط همچون دانشگاه علوم پزشکی، ادارات کل ثبت احوال و بهزیستی، امور اتباع، دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی، گروه‌های مردم نهاد NGO‌ها و کمیته امداد و صدا وسیمانقش مهمی دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: تاکنون ۸۸۱۰۷۱ نفر نو آموز و دانش آموز در استان مشغول به تحصیل هستند که دورترین مناطق هم با دو مدرسه با تعداد یک دانش آموز به دلیل تحت پوشش قراردادن دانش آموزان، پرچم جمهوری اسلامی را برافراشته نگه داشته است.

او در ادامه گفت:تعداد ۸۷ واحد آموزشی در استان با تعداد ۱ تا ۵ دانش آموز وجود دارد که ۸۳ واحد در دوره ابتدایی و ۴ واحد مربوط به دوره متوسطه می‌باشد همچنین ۱۹۱ واحد آموزشی تا ۱۰ دانش آموز دارند که ۱۷۳ واحد ابتدایی و ۱۸ واحد متوسطه می‌باشد.

جوانی ادامه داد: در اردیبهشت سال ۹۸ از سوی وزارت آموزش و پرورش تعداد ۴۸۰۴ نفر دانش آموز باز مانده از تحصیل به استان معرفی شده اند که از این تعداد ۲۱۴۱ نفر دختر و ۲۶۶۳ نفر پسر می‌باشند که با تلاش‌ها و اقدامات انجام شده از این تعداد ۱۵۸۰ دانش آموز شناسایی و ۴۲۳ نفر از آن‌ها جذب شده اند این در حالی است که آمار شناسایی دانش آموزان در سه ماه ۳۲ درصد می‌باشد که نسبت به کل سال گذشته در این زمان ۱۲ در صد افزایش داشته است.

او برخی از علل جذب دانش آموزان شناسایی شده را اینگونه بیان نمود: بیماری صعب العلاج، کودکان بدسرپرست و با معلولیت جسمی و ذهنی شدید، فقر مالی خانواده، مهاجرت، فوت و ... دانست.

جوانی در ادامه گفت:عوامل عدم شناسایی دانش آموزان را عدم برخورد با اولیا مانع تحصیل در زمان مناسب، عدم ابطال بیماری دانش آموزان فوتی، عدم به روز رسانی اطلاعات دانش آموزان در سامانه‌های موجود، وجود دانش آموزان فاقد مدرک هویتی، عدم اطلاع از دانش آموزان بیماریا معلول در خانواده‌ها دانست.

او نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی ۹۸/۸۹ همچنین نرخ جذب پایه اول را ۹۸/۳۷ و باسوادی در سطح کشور را در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۹۵ درصد بیان کرد و ادامه داد: این رقم در سطح استان اصفهان به ۹۷ در صد افزایش یافته است که طبق سرشماری سال ۹۵ در رده سنی ۱۰۲ هزار نفر بی سواد در استان وجود داشته است و امروز با تلاش‌های همکاران در نهضت سواد آموزی، استان اصفهان جز ۵ استان برتر کشور در سواد آموزی می‌باشد که بیش از ۱۰ منطقه استان در امر با سوادی سرآمد می‌باشند و مناطق با تراکم جمعیت و مهاجر پذیر از جمله مناطقی هستند که بیشترین میزان بی سوادی در آن‌ها وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: اصفهان در رشد باسوادی از ۹۶ درصد به ۹۷ در صد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال پیشرفت داشته و دوسال پی در پی موفق به کسب رتبه برتر در کشور گردیده است.

او درپایان افزود: مهارت آموزی و استفاده از مهارت هفت گانه ICDL در نهضت سواد آموزی رااز اتفاقات مبارک دانست.


انتهای پیام/م
 

وضعیت سوادآموزی در استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار