گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

یکی از اولویت‌های اساسی مجموعه مدیریت شهری تامین امنیت و ایمنی عابران پیاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ دور زمانی نیست که سازه‌های فلزی مرتفع که به آن پل هوایی یا همان پل روگذر عابر پیاده می‌گویند، از میان خیابان‌ها و بزرگراه‌های پرتردد شهر‌ها قد برافراشتند و در فرهنگ ترافیکی عبور و مرور شهروندان جای گرفتند.

سازه‌هایی که با ارتفاع بیش از ۴ متر، بیشتر برای تسهیل عبور عابران در نظر گرفته شده بودند حالا به دلایل گوناگون نتوانسته اند، کارکرد مناسبی داشته باشد به طوری که استفاده از این سازه‌ها به یک فرهنگ مهجور و بیگانه در بین شهروندان شهر اردبیل تبدیل شده است.

گسترش روز افزون زندگی شهری و به تبع آن سیل خودور‌هایی که روانه کوچه و خیابان‌ها شدند عبور افراد پیاده از میان انبوه خودرو‌های پرسرعت عبوری از این معابر را با مشکل مواجه ساخته است به طوری که بیشتر قربانیان تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری را همین عابران پیاده تشکیل می‌دهند.

یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه یافتگی جوامع شهری الزام شهروندان به رعایت قانون و استفاده به جا و مناسب از خدمات شهری است، که استفاده از پل‌های عابر پیاده و یا گذر از محل خط کشی عابر پیاده و نیز توجه به چراغ راهنمایی، از مهم‌ترین این شاخصه هاست که متاسفانه در شهر اردبیل یا به قولی کلان شهر اردبیل این شاخصه‌ها آنطور که باید رعایت نشده و همچنان شهروندان عبور مخاطره آمیز از عرض خیابان و پریدن از بالای نرده‌ها در وسط بزرگراه‌ها را به عبور ایمن از روی این پل‌ها و عبور از محل‌های خط کشی شده ترجیح می‌دهند.

گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

عابرانی که جان بر کف از خیابان عبور می‌کنند

آمار بالای تصادفات رانندگی در اثر برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده، با در نظر گرفتن سایر عوامل دخیل در این موضوع نیازمند واکاوی کارشناسانه است که باید در کنار توجه به ضعف فرهنگی موجود در این زمینه توجه به نیاز‌ها و خواست‌های شهروندان از جمله جا نمایی مناسب این سازه‌ها مورد توجه تصمیم گیران شهری قرار گیرد به طوری که جا نمایی و کاهش حد فاصل بین دو پل یکی از عوامل تاثیر گذار در رغبت شهروندان به استفاده از پل‌های عابر پیاده خواهد بود.

محمد قوی پنجه یکی از شهروندان مکان یابی و جا نمایی نامناسب را علت عدم تمایل شهروندان در استفاده از پل‌های عابر پیاده عنوان کرد و گفت: بیشتر این پل‌ها در مکان‌هایی نصب شده است که عرض خیابان کم بوده و بسیاری از شهروندان می‌توانند با رعایت احتیاط عرض خیابان را طی کنند و در بیشتر موارد راننده‌ها نیز با دیدن یک عابر در خیابان از سرعت خودرو خود کم می‌کنند.

قوی پنجه، پل تقاطع چهارراه حافظ را نمونه‌ای از این مکان یابی‌های نامناسب ذکر کرد و افزود: در این تقاطع با وجود خط کشی عابر پیاده و چراغ راهنمایی، با صرف هزینه گزاف پل عابر پیاده مکانیزه نصب شده است که وجود آن در این مکان توجیهی ندارد و عابران با رعایت قوانین و عبور از چراغ سبز می‌توانند به راحتی عرض کم این مسیر را طی کنند.

گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

او ادامه داد: شهرداری و ارگان‌های ذیربط در این رابطه باید به جای صرف هزینه‌های میلیاردی برای احداث چنین سازه‌ای که اغلب اوقات نیز خراب است و پله آن کار نمی‌کند و عملا فرقی با پل غیرمکانیزه ندارد، نقاطی مثل این که بیشتر جنبه تبلیغاتی و درآمدزایی آن مورد توجه بهره برداران بوده است را در نقاط دیگر شهر که ایمنی پایینی برای عبور و مرور شهروندان پیاده دارند صرف کنند.

علی اژدری یکی دیگر از شهروندانی که ساکن محله حسن آباد است، فاصله طولانی برای رسیدن و استفاده از پل‌ها را مشکلی بزرگ برای ساکنان حاشیه بزرگراه شهدا عنوان می‌کند و می‌گوید: کمربندی دوم یا همان بزرگراه شهدا در میان منطقه مسکونی و پرجمعیت شهر واقع شده و شهروندان ساکن هر روز جانشان را کف دست گرفته و از خیابان عبور می‌کنند.

اژدری با بیان اینکه اغلب خانواده‌های ساکن در این منطقه یکی از افراد خانواده و یا بستگان خود را در اثر تصادف رانندگی و هنگام عبور از خیابان از دست داده اند افزود: یکی از دلایل استفاده نکردن مردم از پل‌های عابر پیاده، مسافت طولانی تا رسیدن به این پل‌ها است که باعث شده عابران خطر تصادف و پرت شدن از بالای نرده‌های وسط بزرگراه را به جان خریده و از خیابان عبور کنند.

او با بیان اینکه افزایش تعداد پل‌های عابر پیاده در محدوده بزرگراه اردبیل یکی از ضروریات مهم برای تامین امنیت جانی شهروندان است گفت: در محدوده میدان آزادگان تا میدان وحدت، تنها دو پل نصب شده است که برای این تعداد شهروند ساکن در این محدوده که برای انجام کار‌های مختلف مجبور به عبور از خیابان هستند، بسیار کم می‌باشد.

غنی زاده شهروند دیگری، ضعف فرهنگ ترافیکی را یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات رانندگی عنوان کرد و گفت: ضعف فرهنگ ترافیکی باعث شده تا شهروندان دویدن از وسط خیابان و ریسک بالای تصادف با وسایل نقلیه‌ای که با سرعت بالا در حال عبور هستند را بر استفاده از پل‌های عابر پیاده و یا گذر از محل‌های خط کشی عابر پیاده ترجیح دهند.

این شهروند به وضع نامناسب ظاهری پل‌ها نیز اشاره کرد و بیان داشت: بیشتر پل‌های موجود در سطح شهر دارای حفاظ سقف بوده و نرده‌های این پل‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و برای فصول سرد سال که سطح خیابان‌ها لغزنده بوده استفاده از پل نیز به دلیل فلزی و لیز بودن غیرممکن می‌شود.

گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

غنی زاده افزود: نرده‌های اطراف این پل‌ها در برخی موارد ارتفاع مناسبی ندارد به طوری که پل‌هایی که در جلوی مدارس واقع شده که بازیگوشی و آویزان شدن دانش آموزان از این نرده‌ها امکان پرتاب شدن آن‌ها را به دنبال دارد، که باید نسبت به افزایش ارتفاع یا پوشاندن آن اقدام شود.

عابران پیاده بیشترین قربانیان حوادث رانندگی

سرهنگ وحید علیپور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به اینکه میزان تصادفات ناشی از برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده در استان اردبیل نسبت به آمار سایر شهر‌ها بالا است، گفت: در شش ماهه نخست امسال ۷ مورد تصادف رانندگی منجر به فوت در اثر برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده در سطح شهر اردبیل روی داده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک مورد افزایش داشته است.

سرهنگ علیپور بیان داشت: استفاده از پل‌های عابر پیاده نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است که باید از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط صورت گیرد.

او ضمن تاکید بر استفاده شهروندان از پل‌های عابر از وجود ۲۴۰ کیلومتر خط کشی طولی گذرگاه عابر پیاده در سطح شهر اردبیل خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۳۲ پل عابر پیاده در معابر و بزرگراه‌های اردبیل نصب شده است، که این تعداد پل نسبت به تراکم جمعیتی و خیابان‌های پرتردد شهر کافی نبوده و برای کاهش آمار تصادفات و تلفات و نیز رفع نقاط حادثه خیز باید سالانه حداقل سه یا چهار پل به این تعداد افزوده گردد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل اظهار داشت: در راستای ایمن سازی و مناسب سازی معابر و گذرگاه‌های شهری تاکنون ۴۷ تقاطع یا چهارراه، ۲۴ مورد اصلاح هندسی میادین در ۹ تقاطع، حذف ۵ مورد بریدگی زاید ایجاد گردیده است و با شناسایی دیگر نقاط حادثه خیز یا نا ایمن نسبت به مناسب سازی آنه در زمان مقتضی اقدام خواهد گردید.

علیپور با اشاره به اینکه ۸ کیلومتر نرده کشی در وسط بزرگراه‌ها برا‌ی جلوگیری از پریدن افراد به وسط این معابر نصب گردیده است گفت: متاسفانه یکی از دلایل بروز تصادفات در بزرگراه‌ها پریدن از بالای نرده‌ها می‌باشد که لازم است شهروندان برای حفظ جان خود ضمن خودداری از این کار خطرناک از گذرگاه‌های امن مانند گذرگاه‌های عابر پیاده استفاده نمایند.

او رعایت سرعت مطمئنه و توجه به جلو هنگام رانندگی از سوی رانندگان و نیز استفاده از گذرگاه‌های ایمن برای عبور از خیابان به ویژه در بزرگراه‌ها از سوی عابران پیاده را در کاهش تصادفات رانندگی موثر خواند افزود: اگر عابری در حین عبور از خیابانی که دارای پل عابر پیاده یا گذرگاه خط کشی عابر پیاده بوده دچار سانحه تصادف گردد کارشناسان راهنمایی و رانندگی بنا بر قصور عابر سهم تقصیر را برای عابر نیز لحاظ می‌کنند که در مواردی ممکن است این سهم ۱۰۰ درصد نیز باشد.

گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل تاکید کرد: پل‌های عابر پیاده برای سهولت در عبور و ایمنی شهروندان نصب شده اند و ضرورت دارد شهروندان به منظور احترام به قانون و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار و صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی و برای عبور ایمن از خیابان‌ها تا حد ممکن از گذرگاه‌های عابر پیاده یا پل‌های عابر پیاده استفاده نمایند.

افزایش تعداد پل ها‌ی عابر پیاده

اگرچه به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل تلفات انسانی تصادفات راهنمایی و رانندگی در شهر اردبیل نسبت به سایر شهر‌ها زیاد می‌باشد، اما مسئولان خدمات شهری نیز باید نسبت به مناسب سازی این پل‌ها و تجهیز و مکانیزه کردن آن‌ها در راستای افزایش رغبت مردم در استفاده از این سازه‌ها بازنگری کنند.

محسن میرزایی مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری اردبیل در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ گفت: در راستای توسعه خدمات رسانی به شهروندان و نیز تامین و حفظ امنیت جانی عابران در سطح معابر و خیابان‌ها شهرداری اردبیل اقدامات مختلفی در این راستا انجام داده است که احداث و نصب پل‌های روگذر عابر پیاده در نقاط پرتردد و حادثه خیز شهر از جمله آن‌ها بوده است.

میرزایی، تامین ایمنی عبور و مرور شهروندان و کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی از اهداف اصلی نصب این سازه‌ها در نقاط مختلف شهر عنوان کرد و افزود: در مجموع ۳۲ دستگاه پل غیر همسطح عابر پیاده در سطح شهر وجود دارد که از این میان دو دستگاه مکانیزه یا همان پله برقی هستند.

او با بیان اینکه افزایش تعداد پل‌ها به منظور تسهیل عبور مرور شهروندان و جلب رضایت آن‌ها در دستور مدیریت ایمنی و ترافیک شهرداری اردبیل قرارگرفته است اظهار داشت: برای این منظور نصب ۹ دستگاه پل مکانیزه و ساده در برنامه سال ۹۸ این مدیریت قرار گرفته است دو دستگاه از آن به صورت مکانیزه خواهد بود که با راه اندازی این دو پل مجموع پل‌های مکانیزه موجود در سطح شهر اردبیل به چهار دستگاه افزایش خواهد یافت.

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری اردبیل با اشاره به اینکه برای نصب این پل‌ها اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده است افزود: برای خرید و نصب پل‌های مکانیزه نیز مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سال ۹۷ شهرداری هزینه صرف شده است.

میرزایی با متذکر شدن این نکته که بیشتر حوادث و تلفات رانندگی در کمربندی دوم (بزرگراه بسیج) به دلیل واقع شدن در منطقه مسکونی روی میدهد خاطر نشان کرد: در این مسیر به علت سرعت بالای خودرو‌های عبوری میزان تصادفات نیز بالا بوده که سعی می‌شود با افزایش پل‌های روگذر و استفاده شهروندان از این سازه‌ها میزان تلفات کاهش یابد.

او در پاسخ به اینکه استاندارد مناسب برای پل‌های عابر پیاده و اینکه آیا این استاندارد در سطح شهر اردبیل رعایت شده است یا خیر، گفت: فاصله طولی پل‌های عابر پیاده در بزرگراه‌ها کمتر از ۵۰۰ متر و ارتفاع آن به دلیل عبور خودرو‌های سنگین نباید از شش متر کمتر باشد و در هسته مرکزی شهر این ارتفاع در حدود ۴ و نیم متر است که سعی شده است حداقل ارتفاع ممکن در هنگام نصب این سازه‌ها رعایت شود.

مدیر مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری اردبیل بیان داشت: در هسته مرکزی شهر و تقاطع‌هایی که عرض عبوری از خیابان کم بوده و نیاز به استفاده از تقاطع غیر هم سطح نیست سعی شده از خط کشی عابر پیاده و یا استفاده از چراغ راهنمایی برای افزایش ایمنی عابرین در عبور از عرض خیابان استفاده شده است.

او در خصوص ارتفاع نرده‌های اطراف این پل‌ها نیز گفت: ارتفاع استاندارد برای نرده‌ای اطراف پل‌های روگذر عابر پیاده یک متر و ده تا یک متر و ۲۰ سانت می‌باشد که در این مورد نیز سعی شده است در پل‌های جدید الاحداث این استاندارد رعایت شود تا شاهد حوادث ناگوار در این زمینه نباشیم.

گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

لزوم فرهنگ سازی رفتار ترافیکی شهروندان

به عقیده کارشناسان، فرهنگ سازی استفاده از تکنولوژی یا امکانات خدمات شهری باید قبل از ورود آن در بین شهروندان نهادینه گردد تا این خدمات و تکنولوژی‌ها که در راستای رفاه و آسایش شهروندان یک شهر ارائه می‌شود بتواند کارکرد مناسب داشته باشد.

سرهنگ دوم بهرام اصلانی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در بیان دلایل بلا استفاده ماندن یا استقبال اندک شهروندان از پل‌های عابر پیاده، گفت: پل‌های موجود در شهر به دلیل غیرمکانیزه و قدیمی بودن و داشتن پله‌های بی شمار، عملا برای برخی اقشار جامعه مانند سالخوردگان، افراد معلول جسمی و حرکتی و زنان باردار غیر قابل استفاده است.

او افزود: با توجه به هزینه بر بودن باید طراحان این قبیل سازه‌ها با در نظر گرفتن شرایط تمام اقشار جامعه نسبت به طراحی و ساخت و نصب این سازه‌ها اقدام نمایند.

اصلانی سهل انگاری و عدم توجه به وجود پل یا گذر خط کشی عابر پیاده از سوی شهروندان را دلیل دیگر بلااستفاده ماندن برخی از این پل‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از عابران با بهانه‌های مختلف و عموما غیر منطقی مانند عجله داشتن و یا بعد مسافت را دلیلی منطقی برای طی کردن عرض خیابان می دانند، که در بیشتر موارد این رفتار بی احتیاطی شهروندان، صدمات جبران ناپذیر جسمی و حتی مرگ را به بار می‌آورد.

او بیان داشت: طبق بررسی‌های به عمل آمده ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری اردبیل مربوط به عابران پیاده است که بدون توجه به علایم و موانع ترافیکی از عرض خیابان عبور کرده و جان خود را از دست داده اند که بیشتر این تصادفات در کمربندی‌های این شهر روی داده است.

گذرگاه‌های عابر پیاده مهجور در فرهنگ ترافیک عابران/ ۶۵ درصد تلفات تصادفات درون شهری عابران پیاده هستند

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی اردبیل با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان اقدامات مختلفی انجام داده است، اظهار داشت: کارشناسان اداره با حضور در سطح مدارس و مساجد و مکان‌های عمومی و آموزش‌های چهره به چهره نسبت به آگاهی و آموزش شهروندان به رفتار‌های ترافیکی و نحوه عبور ایمن از عرض معابر اقدام می‌کنند.

اصلانی آموزش کودکان را به دلیل تاثیر پذیر بودن آنان در این سنین مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این راستا نیز آموزش‌های متعددی در سطح مهد‌های کودک و پیش دبستانی انجام گرفته است که برای داشتن جامعه‌ای قانون مدار و ایمن، باید این آموزش‌ها از سنین کودکی شروع شده و در مقاطع بالاتر نیز ادامه یابد.

او با تاکید بر این نکته که برای ارتقای فرهنگ عبور و مرور در بین شهروندان چه عابرین پیاده و چه رانندگان باید مشارکت همه جانبه وجود داشته باشد بیان داشت: عبور و مرور به عنوان یک رفتار اجتماعی مطرح بوده که لازمه آن مشارکت اجتماعی و همه جانبه شهروندان است و عدم این مشارکت بی نظمی ترافیکی غیر قابل کنترلی را به دنبال خواهد داشت و خروجی آن ایجاد تصادفات و سوانح رانندگی خواهد بود.

اصلانی استفاده از ظرفیت عظیم رسانه ملی به خصوص شبکه استانی را در آگاه سازی مردم نسبت به عواقب رفتار‌های پرخطر ترافیکی و نیز استفاده از گذرگاه‌های ایمن برای تسهیل عبور و مرور را بسیار سازنده و موثر خواند و گفت: رسانه‌های ملی و محلی و نیز شبکه‌های مجازی می‌توانند این آموزش‌ها را به طیف وسیعی از مخاطبان ارائه نمایند که این مهم در فراگیر بودن آموزش‌ها و فرهنگ سازی این رفتار اجتماعی تاثیر گذار خواهد بود.

او افزود: با در نظر گرفتن این موضوع که ضعف فرهنگی یکی از دلایل مهجور ماندن پل‌های عابر پیاده و بی توجهی مردم به چراغ و علائم راهنمایی است اختصاص ساعتی از روز به پلیس و ارایه این آموزش‌ها از طریق رسانه محلی در ارتقا فرهنگ ترافیکی مردم می‌تواند بسیار اثر گذار باشد.

اردبیل که در گذشته‌ای نه چندان دور توسط باغ‌های بزرگ و زمین‌های کشاورزی مرغوب و حاصلخیز احاطه شده بود، اکنون در حال تبدیل شدن به یک کلان شهر است که رویش قارچ گونه آپارتمان‌های بلند مرتبه و حصار خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در اطراف این کلان شهر، به بدیهیات تبدیل شده است.

در این میان مردمانی که حافظه تاریخی آن‌ها با زندگی آرام و ساکن و پیاده و به دور از بوق و هیاهوی ماشین‌ها عجین بوده اکنون در میان موجی از دریای خروشان خودرو‌ها سرگردان و حیران مانده و شهری که اکنون به اقتضای زمان بر مدار ماشین محوری برنامه ریزی شده با انسان گذشته و عابران پیاده، بیگانه است.

شهری که باید اصالت خود را از شهروندانش داشته باشد احساسات و عواطف روحی و آرامش ساکنان آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد همین مساله در مورد شهر اردبیل نیز صادق است. پل‌هایی که باید آرامش و امنیت شهروندان را موجب می‌شد به جز تعدادی انگشت شمار در روز، آنچنان استفاده کننده‌ای ندارد. گذشته از آنکه حتی با محیط اطراف نیز از نظر ظاهری و طراحی سنخیت ندارد و بیگانه است.

شهروندان به عنوان کسانی که به محیط شهری اصالت می‌بخشند باید در اولویت طراحی‌های شهری قرار بگیرند.

لازمه داشتن شهری ایمن، آرام و سالم و بانشاط، داشتن شهروندانی سالم است که این امر در گرو در نظر گرفتن نیاز‌های روحی و روانی با توجه به سابقه تاریخی آنان در طراحی سازه‌های شهری در کنار زیبایی و هماهنگی و جذابیت بصری این سازه‌ها با محیط پیرامون، برای ترغیب و تشویق و به عبارتی الزام شهروندان به استفاده از این سازه‌ها است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.