وعده تنظیم بازار بعد از افزایش قیمت بنزین با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی شد.

تابش : وضع اقلام ضروری مردم روزانه رصد می شود/ لزوم عرضه کالا‌های موجود با قیمت قدیم به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس تابش معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و هادی قوامی نماینده مجلس با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجم آذرماه به بررسی وعده تنظیم بازار بعد از افزایش قیمت بنزین پرداختند.

تابش معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه صد قلم کالا که بیشترین سهم را در سبد مصرفی خانوار دارد و به صورت روزانه رصد می‌شود گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در کل کشور به دنبال این مسئله است تا اثر روانی ناشی از افزایش قیمت بنزین را کاهش دهند که البته به این هدف دست یافته ایم.

 او با اشاره به اینکه در طول سال فراز و نشیب‌هایی در خصوص قیمت کالا‌های مختلف داریم؛ افزود: مصوبه تنظیم بازار بر این موضوع تاکید دارد تا افزایش قیمت در کالا و خدمات نداشته باشیم، فعلاً به اندازه کافی کالا برای عرضه داریم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه نباید در حق مصرف‌کننده اجحاف شود خاطر نشان کرد: امروزه تورم بالا است، ولی اثر آن بر روی کالا‌ها و خدمات کمتر دیده شده است؛ لذا کالا‌های موجود با قیمت قدیم باید در بازار عرضه شود و نباید افزایش قیمتی را شاهد باشیم.

هادی قوامی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین بر اساس اصل غافلگیری اتفاق افتاده است گفت: امروز هزینه‌های به کشور تحمیل شده است متاسفانه در شوک قیمتی که به وجود آمده شاهد کاهش رفاه خانوار‌ها در کل کشور هستیم.

 او با اشاره به اینکه وقتی با بنزین ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومانی مواجه هستیم به این معنا است که رفاه کمتری از طبقات ثروتمند گرفته شده ادامه داد: متاسفانه رفاه بیشتری از طبقات ضعیف جامعه گرفته شده است که شامل ۷ دهک درآمدی می‌شود.

 قوامی با اشاره به آثار ناشی از شوک قیمت بنزین گفت: تورم ایجاد شده ناشی از افزایش قیمت بنزین به طور متوسط شاخص هزینه زندگی مردم را حداقل ۴ درصد تغییر می‌دهد، از دولت، مردم و همه نهاد‌ها انتظار داریم تا عامل انتظاری تورم را کنترل کنند و لذا مدیریت باید فراگیر عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد.

قوامی با بیان اینکه از ملت ایران بابت شوکی که از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و افزایش بسیار هزینه‌های آن‌ها شد عذرخواهی می‌کنیم گفت: افزایش قیمت بنزین اثر کاهشی در رفاه خانوار‌ها و افزایشی در شاخص هزینه‌های مصرف کنندگان به ویژه در بخش حمل و نقل داشته است.

او با اشاره به اینکه فرض کنیم دولت از گرانی بنزین ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و این درآمد را میان خانوار‌ها تقسیم کند، اما میزان رفاهی که از جامعه کم شده دستکم ۸۰ هزار میلیارد تومان است و لذا رفاه از دست رفته خانوار‌ها را جبران نمی‌کند گفت: افزایش بهای بنزین حداقل ۴ درصد شاخص قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، اما در گروه خدمات به ویژه حمل و نقل قیمت‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اینکه اکنون در حال بررسی میزان سهمیه بنزین خودرو‌ها هستیم مانند تعمیر کردن هواپیما در حال پرواز است، تورم سالیانه کشور حدود ۶۰ درصد است و افزایش قیمت بنزین به روند این تورم شتاب بیشتری می‌دهد، شاخص میانگین تورم حمل و نقل بر اساس گزارش بانک مرکزی ۴۰ درصد است.

قوامی خاطرنشان کرد: اگر در این سال‌ها شبکه حمل و نقل عمومی را گسترش می‌دادیم و فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌کردیم امروز مردم حق انتخاب بیشتری داشتند و از محل افزایش قیمت بنزین آسیب این چنینی نمی‌دیدند، برخی شرکت‌ها مانند برق و گاز ممکن است اختیاراتی از هیأت وزیران برای اعمال تغییراتی در قیمت خدمات خود بگیرند که در این شرایط به صلاح جامعه نیست و این موضوع باید کنترل شود.

داوود محمدی رئیس اتحادیه صنف وانت بار و پیک موتوری تهران نیز در ادامه برنامه طی ارتباط زنده تلفنی گفت: از مسئولان انتظار داشتیم پیش از گرانی سوخت نظر اتحادیه‌ها را می‌پرسیدند، سهمیه اختصاص یافته به وانت بار‌ها اصلاً​ کافی نیست، از ۲۰۰ لیتر بنزینی که به وانت بار‌ها اختصاص یافته ۶۰ لیتر متعلق به خانواده راننده است و ما نمی‌توانیم بگوییم راننده وانت بار همه ۲۰۰ لیتر را فقط برای کار استفاده کند.

محمدی با بیان اینکه مسئولان به جای ارائه شاخص از تاکسیرانی باید از اتحادیه‌های صنفی دیگر درباره تأثیر گرانی بنزین بر هزینه‌ها شاخص ارائه کنند افزود: برای پیک موتوری‌ها نیز هیچ سهمیه‌های دیده نشده و این مسئله آنان را با مشکل روبرو کرده است.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز در بخش دیگری از این برنامه گفت: در سامانه رسمی هیچگونه افزایش قیمتی وجود نداشته است، اما مسافربران شخصی که سامانه غیررسمی هستند ممکن است کرایه‌های خود را افزایش داده باشند، سرویس‌های مدرسه ساماندهی شده اند و سهمیه بنزین مشخصی دارند و افزایش قیمت نداشته اند.

او با بیان اینکه اگر سرویس‌های ساماندهی شده مدارس قیمت خود را افزایش داده باشند متخلف هستند گفت: معمولاً تخلف‌ها در بخش غیر ساماندهی شده و سرویس‌هایی است که خانواده‌ها شخصاً با آن‌ها توافق کرده اند و خودرو‌های شخصی هستند.

تابش در ادامه برنامه گفت: اکنون زمان خلأ توزیع گوجه فرنگی در بازار است، زیرا زمان برداشت آن تمام شده است و منتظر هستیم گوجه جنوب برای تعدیل قیمت‌ها وارد بازار شود.

او اظهار داشت: قیمت تخم مرغ نیز مانند گوجه فرنگی است و در نیمه دوم سال به دلیل تغییر فصل و آغاز سرما هر سال قیمت تخم مرغ افزایش پیدا می‌کند و ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.

او افزود: موضوع گرانی گوجه فرنگی و افزایش ۳۰ درصدی قیمت آن در بورس در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد البته پیش از این رب گوجه و گوجه فرنگی سه بار در بورس عرضه شد که مشتری نداشت، اما امروز با افزایش ۳۰ درصدی قیمت در بورس ارائه و پس از آن اصلاح شد البته بورس شرایط خودش را دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار