بیست و سومین مانور سراسری ایمنی و زلزله مدارس با عنوان « مدرسه ایمن - جامعه تاب‌آور» در استان کرمان برگزار شد.

مانور زلزله در مدارس کرمان به شکل محله‌محور برگزار شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان امروز در حاشیه بیست و سومین مانور سراسری ایمنی و زلزله مدارس با عنوان «مدرسه ایمن - جامعه تاب‌آور» اظهار داشت: ارتقای آمادگی جامعه برای کاهش خطرپذیری، ارتقای ظرفیت مواجهه با اثرات سوانح طبیعی و افزایش میزان سطح آگاهی و توانمندی دانش‌آموزان در زمان زلزله از اهداف برگزاری این مانور است.

مجید سعیدی ادامه داد: سیاست سازمان مدیریت بحران بر تغییر مدیریت مقابله در زمان بحران به مدیریت ریسک یعنی پیشگیری و پیش‌بینی است.

وی افزود: از سال ۸۳ تاکنون مانور‌های سراسری زلزله و ایمنی براساس تفاهمنامه‌های میان چند وزارتخانه و صدا و سیما و هلال‌احمر برگزار و از سال ۹۴ علاوه بر دانش‌آموزان، ساکنان محلات مجاور مدارس نیز در این مانور مشارکت داده می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان اضافه کرد: مانور «مدرسه ایمن - جامعه تاب آور» امسال در استان کرمان بر اساس دستورالعمل و سناریو تدوین شده در ۱۰ مدرسه هر شهرستان و ۲۰ مدرسه مرکز استان همراه با محدوده مجاور آن‌ها برگزار می‌شود.

سعیدی به مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برگزاری این مانور سراسری اشاره و عنوان کرد: هلال‌احمر، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی و سازمان دانش‌آموزی، آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان مدارس، مربیان مدارس، اولیای دانش‌آموزان و مردم محلات مجاور داده‌اند.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز عنوان کرد: آمادگی دانش‌آموزان در مواقع بحران باید به اندازه‌ای بالا باشد تا رسیدن نیرو‌های امدادی و دستگاه‌های اجرایی، بحران را مدیریت کنند.

او ارتقای تاب‌آوری جامعه را در زمان بحران از طریق آموزش‌ها مورد تاکید قرار داد و افزود: هدف این است که هر کدام از دانش‌آموزان ما یک امدادگر باشند و حادثه را پوشش دهند، هلال احمر و نیرو‌های امدادی ما آمادگی دارند که این آموزش‌ها را ارائه دهند.

فلاح، اجرای طرح «دادرس» از سوی جمعیت هلال‌احمر را یادآور شد و گفت: این طرح از هشت سال قبل به اجرا گذاشته شده و آموزش‌های امدادی را از مهدکودک‌ها شروع کرده‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان اضافه کرد: جمعیت هلال احمر وظیفه دارد آموزش‌های همگانی را ارائه دهد.

احمد اسکندری‌نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به برگزاری این مانور در سطح بیش از ۷ هزار مدرسه استان عنوان کرد: این آموزش‌ها و مانور‌ها به شکل محله محور برگزار می‌شوند تا آمادگی کامل در زمان بحران ایجاد شود.

او از گسترش آموزش‌های حفاظت در برابر بلایا به سمت خانواده‌ها یاد کرد و گفت: در برنامه‌های درسی هم تلاش شده تا مواجهه با حوادث و بلایا گنجانده شود.

اسکندری‌نسب در خصوص مقاوم بودن مدارس در برابر زلزله عنوان کرد: از سال ۷۰ به بعد تمام مدارس احداثی ایمن هستند و استاندارد‌های را لازم دارند.

او با بیان اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد مدارس قدیمی نیز هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند که در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارند، گفت: ۴۵۰ پروژه جدید امسال در دستور کار داریم که ۳۱۰ پروژه نیمه تمام و ۱۴۰ مورد جدید هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان استفاده از ظرفیت خیران را از برنامه‌های این مجموعه در راستای ایمن‌سازی مدارس دانست و بر ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاستن از دغدغه‌های در زمان بحران تاکید کرد.

انتهای پیام/س

برگزاری مانور زلزله در مدارس کرمان به شکل محله‌محور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۸
جای مانور زلزله مقاوم سازی کنید
آخرین اخبار