یک اندیشکده استرالیایی اعلام کرد؛

تعداد نمایندگی‌های سیاسی چین در جهان از آمریکا بیشتر شده است

چین اکنون با داشتن ۲۷۶ نمایندگی سیاسی در سراسر جهان، جایگاه نخست را از این نظر از آمریکا گرفته است.

تعداد نمایندگی‌های سیاسی چین در جهان از آمریکا بیشتر شده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج یک گزارش نشان می‌دهد برای نخستین بار تعداد نمایندگی‌های سیاسی چین در جهان از آمریکا بیشتر شده است.

نتایج تحقیقی که اندیشکده استرالیایی Lowy Institute انجام داد، نشان می‌دهد روند افزایش نمایندگی‌های سیاسی چین در جهان در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه داشته است. چین اکنون حتی در کشور‌هایی که تایوان را به عنوان کشور به رسمیت شناخته‌اند، نمایندگی سیاسی ایجاد کرده است. حال آنکه در گذشته چین در این کشور‌ها نمایندگی سیاسی ایجاد نمی‌کرد.

نویسندگان گزارش شش ماهانه گلوبال دیپلوماسی ایندکس Global Diplomacy Index نیز در همین باره اعلام کردند چین اکنون با داشتن ۲۷۶ نمایندگی سیاسی در سراسر جهان، جایگاه نخست را از این نظر از آمریکا گرفته است. چین از نظر داشتن نمایندگی سیاسی، سه نمایندگی بیشتر از آمریکا در جهان دارد. این آمار و ارقام شاخص خوبی است که نشان می‌دهد که تغییرات ژئوپلیتیک عمیقی در جهان در حال انجام است.

این اندیشکده در ادامه گزارش خود آورده است دستگاه دیپلماسی آمریکا اکنون به علت محدودیت‌های بودجه‌ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور، اعمال کرده، وارد دوره بلاتکلیفی شده است.

توجیه آن نیز این است از زمانی که دونالد ترامپ در آمریکا به قدرت رسید نه تنها نمایندگی‌های سیاسی جدید از طرف این کشور در جهان ایجاد نشده بلکه برخی از آن‌ها نیز تعطیل و بسته شده است.

با این حال آمریکا از نظر داشتن سفارتخانه و کنسولگری همچنان جایگاه نخست جهان را دارد. آمریکا هم اکنون ۳۴۲ سفارتخانه و کنسولگری در جهان دارد در حالی که چین ۲۵۶ سفارتخانه و کنسولگری دارد. اما چین به روند افزایش نمایندگی‌های سیاسی، سفارتخانه و کنسولگری در جهان ادامه می‌دهد. در همین راستا سفارتخانه و کنسولگری‌هایی در جمهوری دومینیکن‏، السالوادور، گامبیا، سائوتومه و پرنسیپ دایر کرده است. این در حالی است که همه این کشور‌ها متحدان تایپه هستند و تایوان را به عنوان کشور به رسمیت شناخته‌اند.

انگلیس که قول داده است بعد از خروج از اتحادیه اروپا، به ایجاد سفارتخانه و کنسولگری در جهان ادامه دهد از این نظر در جایگاه یازدهم قرار گرفته است. ایتالیا، اسپانیا و برزیل از این نظر وضع بهتری نسبت به انگلیس دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار