آسم یکی از بیماری‌های شایع تنفسی است که اغلب از دوران کودکی آغاز می‌شود و اختلالات اضطرابی، سِیر بیماری آسم را تشدید می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا رازقیان جهرمی روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری اظهار کرد: شیوع حمله‌های ترس از محل‌های شلوغ در بیماران آسمی، بیشتر از جمعیت عمومی است و نزدیک به ۳۰ درصد افراد مبتلا به آسم، معیار‌های این اختلال را دارند.

او ادامه داد: اختلال پانیک (هول) در بیماران مبتلا به آسم، کمتر از واقع تشخیص داده می‌شود و اغلب به اشتباه، به عنوان تشدید نشانه‌های آسم در نظر گرفته می‌شود.

روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری افزود: سطح اضطراب بالا، پیشگویی کننده افزایش میزان بستری شدن و یا مرگ ناشی از آسم می‌شود؛ استفاده از دارو‌های ضدآسم مانند «کورتیکواستروئید»‌ها و «تئوفیس» ایجاد اضطراب می‌کند و حمله‌های هول را تشدید می‌کند.
او با بیان اینکه افسردگی نیز در بیماران آسمی، نشانه‌های ریوی را تشدید می‌کند، ادامه داد: یکی دیگر از بیماری‌های ریوی، «برونشیت مزمن» است که سیگار، بزرگترین عامل اصلی آن است.

لیلا رازقیان جهرمی تصریح کرد: عوامل هیجانی و اجتماعی بر آغاز و ادامه کشیدن سیگار موثر هستند و افسردگی سبب افزایش احتمال مصرف سیگار و تشدید این اختلال می‌شود.

او بیان کرد: همچنین گاهی، افراد مبتلا به این بیماری ریوی، دچار خواب آلودگی روزانه و اختلالات شناختی می‌شوند که نیاز به درمان‌های روانپزشکی دارد.

انتهای پیام/

درباره اختلالات تنفسی و مشکلات روانپزشکی بیشتر بدانیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.