به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هوای پایتخت از ابتدای نیمه دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته آلودهتر شد.
هوای تهران از ابتدای نیمه دوم امسال با ۴۷ روز سالم، ۲۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۲ روز ناسالم برای تمام گروههای جامعه گزارش شد، در حالی که هوای تهران در مدت مشابه سال گذشته دارای ۶ روز هوای پاک، ۵۶ روز سالم و ۷ روز ناسالم برای گروههای حساس بود.
حال با توجه به اینکه طرح زوج و فرد با تصمیم شورای ترافیک شهر تهران به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا به طرح کاهش آلودگی هوا تغییر نام پیدا کرد، ولی تاکنون هیچ تأثیری بر کاهش آلایندههای هوا در پایتخت نداشته است، پیش تر هم حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در تذکر خود به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به منظور ناکارآمدی طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)، گفته بود: نزدیک به بیش از ۶ ماه از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا میگذرد و این طرح جایگزین طرحی با عنوان زوج و فرد شد تا بتواند در کاهش ترافیک و آلودگی هوا مؤثر باشد، اما با گذشت بیش از نیمی ماه اجرای این طرح معاونت حمل و نقل و ترافیک را به اهداف خود نرسانده است. آقای پورسید آقایی اعلام کرد طرح کنترل آلودگی هوا موجب کاهش آلودگی هوا شده است، اما با بررسی شاخصهای آماری مشاهده میشود که آلودگی هوا در بازه زمانی مشابه افزایش پیدا کرده است و سوال من اینجاست طرحی که در تابستان شرایط آلودگی هوا را خوب نکرد چگونه میتواند در نیمه دوم سال شرایط را بهتر کند.
بیشتر بخوانید: حناچی: هیچ افزایش قیمتی برای تاکسیها نداریم/ شهرداری ۱۵ درصد در کاهش آلودگی هوا نقش دارد
اما پیروز حناچی شهردار تهران بدون توضیح در مورد ناکارآمدی طرح جدید ترافیکی، عامل اصلی آلودگی هوای این روزهای تهران را موتورسیکلتها دانست و گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد آلودگی تهران به خاطر موتورهای کاربراتوری است، این در حالی است که ۳ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در شهر تردد میکنند و تعداد زیادی از آنها هم موتورهای کاری هستند.
شهردار تهران با بیان اینکه میزان آلایندگی موتورسیکلتهای کاربراتوری بالاست و گاهی اوقات بیشتر از خودروهای سواری است، گفت: برای بخشی از آنها باید سیستم جایگزین بیاید، به طوری که هم اقتصادی باشند و هم بتوانند با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند و قابلیت تجاری شدن داشته باشند.
سال هاست که برقی کردن موتورسیکلتها و نصب فیلتر دوده بر اتوبوسها در برنامه دولت و در دستور کار دستگاههای ذیربط قرار دارد، اما تاکنون این برنامه اجرا نشده است. به گفته شهردار تهران، برقی کردن موتورهای دوچرخ، خودروهای سواری و اتوبوسها از موضوعاتی است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
شهردار تهران همچنین یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا را افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در حال حاضر ۷۰ واگن تبدیل به قطار شده، اما برای شهر تهران کافی نیست، زیرا ما باید سرفاصله حرکت قطارها را به ۲ دقیقه برسانیم که برای این کار ۲ هزار واگن نیاز داریم.
حتی با افزایش قیمت بنزین نیز ترافیک کاهش نیافته و همین موضوع منجر شده هوا نسبت به روزهای دیگر آلودهتر شود، به همین منظور دولت و استانداری تهران به دلیل افزایش آلایندهها هوا در جلسه کمیته اضطرار تصمیم به تعطیلی مدارس و دانشگاهها گرفتند تا تردد خودروها در معابر شهری کاسته شود که متأسفانه این موضوع هم تاکنون منجر به کاهش آلودگی هوا نشده است.
بیشتر بخوانید: آلودگی هوا در کدام مناطق تهران بیشتر است؟ + عکس
حناچی شهردار تهران در این زمینه تأکید کرد: ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران به خاطر خودروهای شخصی است و اینکه برخی مراکز تعطیل شدند، به خاطر این بود که تردد خودروهای شخصی کاهش یابد.
اما در این میان بی توجهی شهروندان تهرانی نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و اصرار آنها بر استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود یکی دیگر از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران است، چراکه رعایت اخطارها و اطلاعیهها مبنی بر کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح معابر و خیابانها خود بر کاهش آلودگی هوای پایتخت نقش موثری دارد، در حالی که شهروندان تهرانی معتقدند اگر ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد، از خودروهای شخصی خود استفاده نمیکنند و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی را عامل استفاده از خودرو شخصی میدانند، لذا مسئولان شهری باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
به گفته حناچی، شهرداری تنها یکی از دستگاههایی است که در کاهش آلودگی هوا نقش دارد و سایر دستگاهها هم وظایفی بر عهده دارند که باید به درستی آنها را ایفا کنند و سهم شهرداری در این موضوع تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
وضعیت آلودگی هوای تهران هم اکنون به حدی رسیده است که پایتخت ایران در رده ابتدایی شهرهای آلوده جهان قرار دارد و این باید تلنگری برای مسئولان شهری باشد تا برنامههای کاهش آلودگی هوای خود را هر چه زودتر به مرحله اجرا در آورند.
انتهای پیام/
اینجا ، نه خط واحد ، نه مترو نه فطار هیچ خدمات حمل ونقل عمومی نیست، و نه پمپ گاز
مردم بیچاره اینجا مجبور به پرداخت کرایه های زیاد هستن.
من هم که تو سیستان بلوچستان مسافر کشی میکنم ، ماهیانه به جز ۶۰ لیتر اول فقط ۲۵۰ لیتر میتونم از بنزین ۳ هزار تومنی بزنم و بیشتر نمیشه ، شما حساب کنیر روزی ۲۰ لیتر بنزین میزنم در ماه ۶۰۰ لیتر ، و ما فقط میتونیم ۳۰۰ لیتر از پمپ بنزیم ، و مابقی باید از دست فروشاب خیابان بنزین نو ۲۰ لیتر ر و به قیمت ۱۰۰ هزار بخریم .
این وظعیت مردم سیستان و بلوچستان هست ، از شما تفاضا دارم yjc
پیگیر این مساله ما باشید ، و تحقیق کنید ، و صحت نوشته های من تایید کردید و پیگیری کنید ، تا ما مجبور نباشیم مشکلات خودمونو در رسانه های.خارجی بیان کنیم ، لطفا شما صدای فریاد مارو بشنوید .
ممنون
کسی هم اعتراض نمی کرد !