کارشناسان بر این باورند که عدم توافق قانونگذاران آمریکایی بر سر بودجه اختصاصی برای دیوار مرزی می‌تواند یک تعطیلی دیگر را برای دولت فدرال رقم بزند.

دیوار مرزی ترامپ تعطیلی دیگری را برای دولت آمریکا رقم خواهد زدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، دیوار مرزی پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تبدیل به مانعی بزرگ بر سر تصویب لایحه بودجه تا مهلت مقرر آن در اواخر دسامبر شده است.

مذاکرات در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا پیش از مراسم جشن شکرگزاری بر سر چگونگی تخصیص ۱.۳۷ تریلیون دلار بودجه سالانه در میان ۱۲ لایحه بخش‌های مختلف به بن بست رسید. اما قانونگذاران آمریکایی همچنان لازم است تا بر سر تخصیص بودجه به طرح پیشنهادی رئیس جمهور درباره دیوار مرزی به توافق برسند تا مانع از وقوع تعطیلی دیگری در دولت فدرال همانند سال گذشته شوند.

با توجه به مهلت مقرر تصویب لایحه بودجه تا ۲۰ دسامبر و عدم توافق بر سر بودجه دیوار مرزی، قانونگذاران آمریکایی شانس اندکی برای جلوگیری از تعطیلی دیگری در دولت فدرال دارند. تصویب ۱۲ لایحه بودجه سالانه پیش از این نیز روندی طولانی مدت داشته و علی‌رغم توافق‌های صورت گرفته بر سر تخصیص بودجه در برخی بخش ها، موضوع دیوار مرزی همچنان چالش بحث برانگیز پیش روی قانونگذاران آمریکایی است. 

رئیس جمهور آمریکا همچنان بر تداوم ساخت و ساز دیوار مرزی به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ تاکید دارد تا جائیکه بخشی از بودجه پنتاگون را نیز به این کار اختصاص داد. اما از سوی دیگر دموکرات‌ها تا حدودی آینده سیاسی خود را در تلاش برای ممانعت از ساخت بودجه دیوار مرزی می‌بینند.

سال گذشته بن بست به وجود آمده بر سر تأمین اعتبار برای دیوار مرزی منجر به تعطیلی ۳۵ روزه دولت فدرال آمریکا شد که طولانی‌ترین تعطیلی دولت در طول تاریخ این کشور بود. تابستان گذشته کاخ سفید، سنا و مجلس نمایندگان جلساتی را به منظور توافق در این خصوص صورت دادند هرچند نتیجه چندانی در پی نداشت.

کارشناسان معتقدند، برخلاف سال‌های گذشته که طرفین توانستند با تغییر بخشی از تخصیص بودجه به رفع موانع ایجاد شده توسط بودجه مرزی کمک کنند، قانونگذاران آمریکایی امسال با چالشی بزرگتر بر سر بودجه مواجه هستند که نمی‌توانند به آسانی از سد آن بگذرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار