رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کشور گفت: در تلاش هستیم تا یک بسته دانشگاهی از قانون تسهیل ازدواج ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، گفت: ازدواج دانشجویی، برنامه‌ها و ابعاد متنوعی دارد که طرح ملی "همسفر تا بهشت"، به عنوان یک برنامه فرهنگی زیارتی و به نوعی ماه عسل زوجین، صرفا بخشی از این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

او مهارت‌های ارتباطی همسران، تربیت فرزند، سواد رسانه، هنر معیشت در زندگی و سایر مباحث موثر در استحکام بنیان خانواده را از محور‌های آموزشی طرح همسفر تا بهشت معرفی و تصریح کرد: طرح ملی همسفر تا بهشت، ۲۳ سال پیش از دانشگاه‌های تهران آغاز شد و هر سال در یک بازه چهارماهه، همه دانشجویانی که در زمان اشتغال به تحصیل، عقد ازدواج و در سامانه ثبت نام داشتند، به مشهد مشرف شدند که تعداد آنان تاکنون به حدود ۵۰۰ هزار زوج رسیده است.
 

طلاق در ازدواج‌های سنین بالا

 

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه آمار و ارقام دو دهه برگزاری طرح همسفر تا بهشت، قابل پژوهش و استفاده دستگاه‌های مرتبط است، گفت: خود ما نیز آمار طلاق ۳۰۰ هزار زوج دانشجویی که در ده سال گذشته ازدواج کرده اند را از ثبت احوال اعلام کردیم که با اختلاف قابل توجه نسبت به ازدواج‌های غیردانشجویی، زیر ۶ درصد بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی صالحی ضمن انتقاد از برخی آمارسازی‌های غیرمستند مبنی بر ناموفق بودن ازدواج‌های دانشجویی، افزود: این در حالی است که افزون بر آمار استعلام شده از ثبت احوال، دلایل متعددی وجود دارد که ازدواج در بازه زمانی تحصیل در دانشگاه، موفق‌تر است از جمله اینکه قابلیت سازگاری با شریک زندگی در این سن بیش از سنین بالا بوده و آمار‌ها نشان می‌دهد اغلب طلاق‌ها در ازدواج‌های با سن بالا اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: اگر ازدواج به موقع نباشد، در هر سنی چه پایین‌تر و چه بالاتر، آسیب زننده است؛ لذا بخش دیگری از برنامه‌های ازدواج دانشجویی بر آموزش مجردین متمرکز بوده و در آن حتی از نقش والدین در تکمیل این فرآیند غفلت نشده است.
 

نظام تعامل خانه و دانشگاه در دست تکمیل

 

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری مراکز مشاوره و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در حال تکمیل نظام تعامل خانه و دانشگاه است که امیدواریم امسال تکمیل و ابلاغ شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین صالحی افزود: یکی از بحران‌های جدی پیش روی جامعه، بحران جمعیت است که طبق آمار وزارت بهداشت، در میان همه مولفه‌های موثر در افزایش جمعیت، هیچ مولفه‌ای به اندازه افزایش ازدواج در جامعه، جبران کننده خلأ کاهش رشد جمعیتی نیست.
  
او ضمن ابراز تاسف از عملیاتی نشدن قانون تسهیل ازدواج، ادامه داد: البته قطعا مسائل اقتصادی و معیشتی نیز در این زمینه اثرگذار است که در تلاش هستیم با همکاری کمیته ملی کاهش طلاق و تسهیل ازدواج در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک بسته دانشگاهی از قانون تسهیل ازدواج ارائه دهیم.
 

بی مهری خیرین به حوزه ازدواج

 
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: در این زمینه باید با دستگاه‌هایی که می‌توانند در حوزه سخت افزاری به ما کمک کنند، وارد تعامل شویم که این تعامل، از قوانین تسهیل گر ازدواج در آموزش عالی تا تامین خوابگاه‌های متاهلین و مسائل معیشتی زوجین دانشجو را شامل می‌شود؛ در عین حال خیرین نیز در کنار زمینه‌های درمانی و آموزشی، می‌بایست توجه جدی به حوزه ازدواج داشته باشند.
 

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.