به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید مجتبی حسینی پور کارشناس مسائل حقوقی و ابوالفضل درویشوند کارشناس حقوقی و مسائل انتخابات ۱۰ آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی انتخابات مجلس و نماینده کارآمد پرداختند.
ابوالفضل درویشوند کارشناس حقوقی و مسائل انتخابات با اشاره به اینکه در دوره گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر برای ۲۹۰ کرسی مجلس ثبت نام کردند که امر منقول و مطلوبی نیست گفت: سالیان سال گذشته است و هر بار که میخواستیم قانون انتخابات مجلس را اصلاح کنیم، مصوبه به مجلس میآمد و در نهایت در مجلس به نتیجه نمیرسید، زیرا نمایندگان غالباً ذینفع هستند اگر بخواهند الزامات سخت تری را در قانون قرار دهند قاعدتاً شامل حال خودشان میشود لذا مجلس این گونه مصوبات را به نتیجه نمیرساند.
او با اشاره به اینکه از سالیان قبل بحث سیاستهای کلی نظام انتخابات مطرح شده است افزود: مقام معظم رهبری به موجب بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی الزاماتی را برای تصویب قوانین انتخابات تصویب کردند تا بر مصوبات مجلس حاکم شود لذا این الزامات تصویب شد، اما باز این الزامات منجر به نتیجه نشد و طرحی در مجلس آمد که بر روی آن اقدامات بسیاری صورت گرفت، اما در اواخر مصوبهای به نام استان شدن به آن الحاق شد که کل مصوبه را از خاصیت انداخت، قرار بود خیلی از ایرادات در آن مصوبه برطرف شود.
این کارشناس حقوقی و مسائل انتخابات با بیان اینکه اشخاصی باید نماینده شوند که خروجی آن قانونی مطلوب باشد گفت: خروجی آن باید نظارت خوب باشد وقتی مسئول اجرایی در حال تخلف است نمایندگان باید به گونهای انتخاب شده باشند که بتوانند بر مسئولین اجرایی نظارت داشته باشند لذا خواهیم دید که نظام اجرایی قوی و متمرکز و کارآمدی خواهیم داشت، زیرا نظارت قوی برآن حاکم است، در برخی از کشورها نمایندگان بیشتر به بحث نظارت توجه میکنند و میگویند هر شخصی میتواند در این عرصه حضور پیدا کند و داوطلب به نمایندگی شود، زیرا تخصص خاصی نیاز ندارد مجلس ما شان قانونگذاری و نظارتی را بر عهده دارد.
درویشوند با اشاره به اینکه نماینده باید سوگند یاد کند و پاسدار قانون اساسی باشد ادامه داد: کسی که پاسدار قانون اساسی است باید حداقل یکبار قانون اساسی را خوانده باشند، باید بداند که قانون اساسی چه میگوید، زیرا میخواهد پاسدار قانون اساسی در مجلس باشد، نماینده آیین نامه داخلی و قانون اساسی را باید بداند، در برخی از موارد در کارهایی که مربوط به قانونگذاری است باید بداند که چگونه باید وارد شود، موارد متعددی داریم که نمایندگان توجهی به نظرات کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس ندارند.
او با اشاره به اینکه متاسفانه نمایندگان به نظرات کارشناسی مرکز پژوهشها اهمیتی نمیدهند گفت: باید نسبت به قوانین و مقررات بالادستی آگاهی وجود داشته باشد، نمایندگانی را داریم که در طی چند دوره نمایندگی در برخی از اتفاقات قوانین و مقررات بالادستی را نمیداند.
این کارشناس حقوقی و مسائل انتخابات با اشاره به بحث کیفی کردن اشخاص گفت: نمایندگان نباید وابستگی به ثروت و قدرت داشته باشند لذا منابع تبلیغات و منابع مالی نامزدها باید شفاف باشد.
درویشوند با بیان اینکه آگاهی عمومی و مطالبه عمومی باید از سوی رسانهها و شهروندان صورت گیرد گفت:امسال سال انتخابات است لذا باید دید رایدهندگان چه تصوری از نمایندگان خواهند داشت، ممکن است برخی افراد فرافکنی کنند و بگویند که بسیاری از اقدامات را انجام دادند.
او با اشاره به اینکه مطالبه عمومی باید باشد، زیرا نمایندگان خودشان برای تصویب قانون انتخابات دغدغهای ندارند گفت: کیفیت و عملکرد مجلس در حوزه قانونگذاری و نظارت نشان میدهد سیستم انتخاباتی ما صحیح نیست، اما قابل اصلاح است، کمیسیون شوراها در این رابطه در این دوره تلاش بسیاری کرده است.
این کارشناس حقوقی و مسائل انتخابات خاطرنشان کرد: جزواتی در مرکز پژوهشهای مجلس برای نمایندگان آماده میشود تا آنها با فضای مجلس آشنایی پیدا کنند، اما متاسفانه این جزوات مورد استقبال قرار نمیگیرد در صورتی که این جزوات به درد خودشان میخورد، ۶۵ درصد از نمایندگان هر دوره تغییر میکند یعنی اشخاص جدیدی میآید و حدود ۳۵ درصد نمایندگان تکرار میشوند، اشخاص جدیدی که وارد مجلس میشوند هیچ تجربهای ازنمایندگی ندارند و با فضای مجلس آشنایی ندارند و این ایراد بسیار جدی است.
او با اشاره به اینکه نظام اقتصادی و مالی کشور شفاف و مشخص نیست ادامه داد: اینکه فرد چقدر دارایی و درآمد دارد و این درآمد و دارایی را از کجا آورده است باید بررسی شود، نماینده هم در حوزه اقتصادی و هم در حوزه سیاسی قدرت زیادی دارد.
درویشوند تصریح کرد: نمایندگان مجلس در حوزههای اقتصادی و سیاسی از جمله نظارت بر کارگزاران اجرایی و قانون گذاری قدرت زیادی دارند، برخی اشخاص برای نماینده شدن حدود چند میلیارد برای تبلیغات هزینه میکنند، با توجه به اینکه حقوق کل دوران نمایندگی مجلس کمتر از این مقدار است پس یا کسی در راه رضای خدا به او کمک کرده و یا این مبلغ را از کسی گرفته و وامدار او شده است و پس از نماینده شدن باید دین خود را به آن شخص ادا کند.
او با بیان اینکه کشورهای دیگر برای جلوگیری از این موضوع راهکارهایی را در نظر گرفته اند و در طرح اصلاح قانون انتخابات هم موادی برای این منظور در نظر گرفته شده است و این به شفافیت کمک میکند افزود: سیاستهای کلی نظام انتخابات به عنوان مرجع بالاتر، الزاماتی را برای اصلاح قانون انتخابات در نظر گرفت، اما با این حال این الزامات به نتیجه منجر نشد.
سید مجتبی حسینی پور پژوهشگر و کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه در قانون اساسی، موضوع شرایط داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی به قوانین عادی محول شده است گفت: قانون گذار در مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات برای داوطلبان شرایطی را پیش بینی کرده است که برخی از آنها ایجابی و برخی شرایط سلبی هستند که شرایط مقدماتی و ابتدایی است.
او با اشاره به اینکه شرایط ورود به شرکت یا اداره دولتی خیلی سختتر از شرایطی است که در قانون انتخابات برای داوطلبان نمایندگی مجلس وجود دارد و این موضوع همواره به عنوان مشکل مطرح بوده است اظهار داشت: همیشه در بررسی و اصلاح قانون انتخابات تعارض منافع وجود داشت، نمایندگان باید شرایطی را برای اصلاح این قانون پیش بینی و تصویب کنند که در آینده گریبان گیر خودشان خواهد شد و این مشکل موجب شد که در سیاستهای کلی انتخابات به صورت خاص به موضوع شرایط اشاره شود.
حسینی پور با اشاره به اینکه ایرادهای طرح مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون انتخابات، مرتفع شده، اما شورای نگهبان به قسمت مربوط به استانی شدن انتخابات ایراد گرفته است عنوان کرد: باید نظام شفافیت مالی انتخابات داشته باشیم و سقف هزینهها و منابع مجاز مالی، مشخص و شفاف باشد.
انتهای پیام/