مدیر بهزیستی کرج گفت: راهکار‌هایی برای تحصیل کودکان بی شناسنامه در دست اقدام است.

کودکان بدون شناسنامه در کرج سر کلاس‌های درس   علیرضا فتاح پور، مدیر بهزیستی شهرستان کرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گفت: در شهرستان کرج با کودکانی مواجه میشویم که فاقد شناسنامه هستند و نداشتن شناسنامه به هر دلیلی باعث بی هویتی کودک شده و این آسیب خانوادگی و اجتماعی کل زندگی کودک از رفتن به مدرسه تا سن بلوغ، اشتغال و دوران بزرگسالی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

او افزود: بازماندن کودک از تحصیل توسط خانواده کودک آزاری از نوع مسامحه و غفلت محسوب میشود و رسیدگی به این امر در حیطه وظایف سازمان بهزیستی در حوزه معاونت اجتماعی بخش اورژانس اجتماعی (۱۲۳) است.

 فتاح پور در باره روند شناسایی و پیگیری  کودکان بی هویت گفت: هنگامی که از هر طریقی گاه مجاری اطلاع رسانی یا شناسایی، کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شد علت عدم ثبت نام در مدرسه توسط مددکاران بررسی میشود اگر دلیل بازماندگى از تحصیل فقر مالی، عدم اگاهى و مسائل جسمى و هوشى کودک باشد و خانواده نیازمند آموزش و مشاوره باشند کودک در خانواده میماند و در کوتاه‌ترین زمان مراحل ثبت نام و رفتن کودک به مدرسه انجام می‌گردد.

 او افزود: صورت دوم مسئله بازماندن از تحصیل بدین گونه است که اگر  طی بررسی‌های انجام شده بد سرپرستی یا بی سرپرستی کودک گزارش شود، کودک وارد مراکز بهزیستى شده و از خدمات آموزشی بهرمند میگردد.

 مدیر بهزیستی کرج گفت: در این بین با دسته سومی مواجه هستیم که به دلیل نداشتن شناسنامه در مدارس ثبت نام نمیشوند در این گونه پرونده‌های ارجاعی یا شناسایی شده  بررسى و مصاحبه لازم صورت گرفته و پس از اطمینان از اینکه فرد مراجعه کننده، از والدین یا بستگان کودک است و پدر مجهول المکان بوده و مدارک قانونی و مستندات قانونی برای اثبات عدم حضور پدر موجود باشد  گزارش مددکاری تهیه شده وبا ارائه گزارش مددکاری به ثبت احوال درخواست شناسنامه داده می‌شود.

فتاح پور در پایان افزود:  تا زمان تحویل شناسنامه  از فرماندارى شهرستان مربوطه محل سکونت کودک معرفى نامه‌ای جهت ارائه به آموزش و پرورش اخذ شده تا کودک از تحصیل باز نمانده و وقفه‌ای در آموزش ایجاد نگردد.

تا شناسنامه کودک آماده ارائه به مدرسه شود.

انتهای پیام / ن. م

سرنوشت کودکان بدون شناسنامه در کرج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.