هاشمی رفسنجانی گفت: یکی از مواردی که در مدیریت مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد احداث تصفیه خانه در کنار تکمیل فاضلاب است.

رئیس سازمان بوستان‌های شهرداری گام سوم انقلاب است/ در حوزه ایجاد تصفیه خانه عقب هستیمبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شرای شهر تهران در نشست تخصصی آب، فضای سبز و مدیریت شهری با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته بوستان‌های تهران از تعداد ۲۰۰ به ۲۰۰۰ بوستان افزایش پیدا کرده است، گفت: جای تشکر دارد از تمام مدیران و مسئولانی که برای تحقق این امر تلاش کرده‌اند، به ویژه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری که سهم بیشتری در بین دیگر نهاد‌ها داشت.

او با اشاره به موضوع نشست گفت: موضوع این نشست تخصصی آب، فضای سبز و مدیریت شهری است و این بدین معنی است که استفاده بهینه از آب در فضای سبز مورد توجه است و باید بگویم که یکی از معیار‌ها برای کاهش مصرف آب انتخاب گونه‌های مناسب با فضا و اقلیم تهران است.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه جهان با پدیده کم آبی و خشکسالی مواجه است، گفت: باید در مدیریت شهری به این موضوع نگاه جدی شود و من برای درک این موضوع به منطقه‌ای اشاره می‌کنم که خودم از آنجا آمده‌ام و آن منطقه بهرمان است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در منطقه ما قیمت یک حلقه چاه با دبی ۲۰ لیتر در ثانیه رقمی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است و این رقم نشان از اهمیت چاه‌های آب در مناطق کم آب است.

او با اشاره به لزوم استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه آبیاری گفت: اهمیت آبیاری در صنعت کشاورزی بسیار بالاست و ما اگر به فناوری روز دنیا نگاه کنیم می‌بینیم که آن‌ها چگونه با آبیاری تحت فشار نشتی و جذبی از آب موجود بهینه استفاده می‌کنند و باید گفت متأسفانه ما در مورد استفاده از تکنولوژی آبیاری در صنعت کشاورزی خود و تهران نسبت به دیگر کشور‌ها عقب هستیم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه صنایع ما می‌توانند تجهیزات آبیاری تحت فشار را تولید کنند، گفت: زمانی که نتوانیم این موضوع را برای کشاورزان جا بیندازیم که اهمیت آبیاری تحت فشار در چه درجه‌ای است، آنگاه به دلیل کم مشتری بودن صنایع تولیدی تمایلی به تولید تجهیزات آبیاری تحت فشار از خود نشان نمی‌دهند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برخی از سوء مدیریت‌ها در از بین رفتن فضای سبز پایتخت گفت: در بازه‌ای از زمان به ما اعلام کردند که بوستان چیتگر در حال خشک شدن است و ما با برخی از اعضای شورا از مجموعه چیتگر بازدید کردیم و متوجه شدیم که شرکت آب و فاضلاب حقابه بوستان چیتگر را قطع کرده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در ادامه وقتی از مدیران بوستان چیتگر پرسیدیم میزان طلب آب و فاضلاب چقدر است به عنوان مثال اعلام کردند که این رقم در طی چند سال به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و در ادامه زمانی که از آن‌ها پرسیدیم هزینه جاری شما چقدر است، آنگاه اعلام کردند که هزینه جاری ما ماهانه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مدیران چیتگر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه حقوق و نگهداری بوستان چیتگر می‌کنند، اما ۵۰۰ میلیون حق آب آن را پرداخت نکرده بودند و آن‌ها نمی‌دانند که حیات بوستان چیتگر به آب است.

او با اشاره به اقدام‌های انجام شده در توسعه فضای سبز پایتخت گفت: باید از آقای مختاری (مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران) تشکر کنم که چندین دهه است، در سازمان بوستان‌ها مشغول به فعالیت است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب چندی پیش بیانیه گام دوم انقلاب را اعلام کردند، اما باید در مورد آقای مختاری بگوییم آقای مختاری گام سوم انقلاب است، زیرا پیش از انقلاب هم در این حوزه مشغول به فعالیت بوده است (با خنده).

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به عقب ماندگی مدیریت شهری در توسعه آب و فاضلاب گفت: ما در امور فاضلاب پیشرفت‌های خوبی داشتیم، اما در مقابل در احداث تصفیه خانه‌ها پیشرفتی احساس نشده و امروز فاضلاب به جنوب تهران می‌رود و به عنوان حق السهم به کشاورزان داده می‌شود، به همین دلیل با برنگشتن آن به سفره‌های زیرزمینی فرونشست رقم می‌خورد.

او با تأکید بر اینکه سخت‌گیری در حوزه مدیریت شهری ممکن است نتایج معکوس بدهد، گفت: خانم نوری در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر سخت‌گیری‌های خوبی در حوزه حفظ محیط و فضای سبز انجام می‌دهد (تشکیل کمیسیون ماده ۷)، اما باید به این نکته توجه کرد که اگر سختگیری‌ها بیشتر شود ممکن است نتیجه‌مان معکوس شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار