اگرچه با برقرار شدن آرامش در کشور، اینترنت ثابت و همراه به‌صورت تدریجی در استان‌ها متصل شده، اما برخی شهر‌های استان سیستان و بلوچستان هنوز هم از دسترسی به اینترنت محروم اند.

گلایه‌های شهروند زاهدانی از تبعات قطعی اینترنت که همچنان ادامه داردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب (۲۵ آبان) به مدت پنج روز کاملا قطع بود؛ تا جایی که از روز پنج‌شنبه (۳۰ آبان) اتصال اینترنت در بخش ثابت و خانگی، دانشگاه‌های بزرگ کشور و برخی شرکت‌های فعال و نیازمند به ارتباطات اینترنتی آغاز شد. پس از اتصال اینترنت ثابت خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، زنجان و ایلام، اتصال تدریجی ادامه یافت و پس از آن، افراد در انتظار اتصال مجدد اینترنت همراه بودند.


بیشتربخوانید: قعطی اینترنت سیستان و بلوچستان/ افزایش قیمت آهن و آلات / وضعیت یارانه معشیتی


اینترنت همراه نیز از روز یکشنبه (۳ آذر) با اتصال تدریجی در استان‌های خراسان جنوبی، گلستان، سمنان، یزد، چهارمحال بختیاری، همدان، اردبیل، زنجان و ایلام برقرار شد و از روز سه‌شنبه (۵ آذر) استان خراسان شمالی نیز به این فهرست اضافه شد. از روز چهارشنبه (۶ آذر) نیز اینترنت موبایل استان‌های قم، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، آذربایجان شرقی، هرمزگان، بوشهر و تهران متصل شد.

اینترنت موبایل در استان‌های آذربایجان غربی، ‫خراسان رضوی، لرستان، مازندران، گیلان، ‫کرمان و ‫کردستان نیز از روز پنج‌شنبه (۷ آذر) برقرار و استان‌های کرمانشاه، اصفهان، البرز، فارس و شهرستان‌های غربی استان تهران نیز از روز جمعه (۸ آذر) به این فهرست افزوده شدند. اینترنت خوزستان نیز از روز شنبه (۹ آذر) برقرار شد تا پس از دو هفته تمامی استان‌ها مجددا از اینترنت برخوردار شوند؛ تمامی استان‌ها به جز سیستان و بلوچستان که تا این لحظه هنوز از اتصال آن به اینترنت بین‌الملل خبری نیست.

در روز‌های قطعی اینترنت، مسوولان اظهار کردند که تصمیم‌گیری برای قطع اینترنت از سوی شورای امنیت گرفته شده است. پس از آن محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرد که وصل شدن اینترنت همراه منتظر دستور وزیر کشور است. با این وجود اپراتور‌ها از زمان اتصال مجدد اینترنت در استان سیستان و بلوچستان ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و مردم این استان در شرایط برقراری اینترنت در کل کشور، همچنان در خاموشی اینترنتی به سر می‌برند.

در اخبار و گزارش‌هایی که درباره اینترنت در این روز‌ها منتشر شده، بسیاری از کاربران تقاضای اتصال مجدد اینترنت را داشتند و این روز‌ها این درخواست به وصل کردن اینترنت موبایل در استان سیستان و بلوچستان خلاصه شده است. کاربران اینترنتی در این استان تصور می‌کنند اکنون که همه استان‌ها دارای اینترنت بین‌الملل هستند، به فراموشی سپرده شده اند.

یکی از کاربران اینترنتی که در شهر زاهدان زندگی می‌کند، درباره مشکلات این روز‌ها در نبود اینترنت می‌گوید: "اینترنت از همان روز اول هم نباید قطع می‌شد، اما اگر مسوولان به دلیل امنیت کشور این تصمیم را گرفته اند، ما هم به این تصمیم احترام می‌گذاریم؛ ولی حالا که اینترنت در تمامی استان‌های کشور وصل شده، چرا اینترنت سیستان و بلوچستان را وصل نمی‌کنند؟ "

او درباره اتصال اینترنت ثابت در شهر‌های استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: "کمتر کسی از اینترنت ثابت استفاده می‌کند و اصلا بعضی از کار‌ها فقط با استفاده از اینترنت موبایل قابل انجام است. فعالیت بسیاری از کسب‌وکار‌ها با اینترنت است و در شرایطی که اینترنت تمام کشور وصل شده، اما در سیستان و بلوچستان هنوز هم اینترنت بین‌الملل برقرار نیست و بسیاری از این بابت ضرر کرده اند. "

این کاربر به موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان اشاره می‌کند و می‌گوید: "ما در شهری مرزی زندگی می‌کنیم و برای ارتباط با مشتریان خارجی خود به اینترنت بین‌الملل نیاز داریم. همچنین بسیاری از مشتریان ما از استان‌های دیگر هستند و مهم‌ترین راه برای فروش اجناسمان، قرار دادن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است که با قطعی اینترنت، خسارات زیادی به ما وارد شده است. "

شاید اگر از خود بپرسید کدام یک از استان‌های کشور محروم‌تر از باقی استان‌هاست، به نتیجه‌ای که قابل استناد باشید نرسید، اما بدون شک سیستان و بلوچستان را می‌توان از استان‌هایی به شمار آورد که با وجود طبیعت زیبا، فرهنگ غنی و مردمی خونگرم، محروم‌ترین افراد را در خود جای داده است. این محرومیت اکنون با محدودیت اینترنت گره خورده و خسارت‌های زیادی به کسب‌وکار‌ها و کاربران اینترنتی وارد کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۱۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام زهک نت ایرانسل قطع زابل زاهدان وصل شده ازمانه دیگ نمیخوادوصل بدن شورش دراوردن
Iran (Islamic Republic of)
Tuf
۲۳:۳۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
فردا بیستمین روز قطعیه ....خب نکنید دیه چ کار یه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۱:۲۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
اقااگه سیم بکشیم تامرزکرمان یاخراسلن جنوبی نت جواب می ده!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
بخدا ما کارو زندگی داریم اینترنت و وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
وصل کنید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
arshia baloch
۱۳:۵۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۸
ممنون بابت پیگیریاتون ایشاالله که زودتروصل بشه ازکارافتادیم بخداyjcممنون ازسایت خوبتون ممنون ازشهروندخوبمون
Iran (Islamic Republic of)
عمران
۲۳:۳۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام. درمورد اتصال اینترنت همرا سیستان و بلوچستان پیگیری کنید. الان دیگه شده ۱۶ روز.
Iran (Islamic Republic of)
دنیا
۲۱:۲۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
yjcدیگه نظراتمونم واستون مهم نیست، اقلا یه خبر بدین چشمم سفید شد به این کانال شما بس منتظریه خبریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
لطفا زودتروصل کنید خب چه کاریه تاالان نت نداریم خسته شدیم نه جوابی نه چیزی آخه تاکی صبرکنیم .علت بی نت بودن سیستان بلوچستان چیه اصلا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دنیا
۱۶:۴۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سیستان و بلوچستان اینترنت نداره آب نداره گاز نداره امکانات نداره یکی به دادمون برسه چرا فراموشمون کردین...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۵۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
خداییش بیشتر از این انصاف نیست که نت قطع باشه ترو خدا یکاری کنین بفهمن سیستان و بلوچستانم جز کشوره
Iran (Islamic Republic of)
بلوچستان ایستاده درغبار
۱۵:۴۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
بازم ممنونم که همین خبر رو هم کار کردی
Iran (Islamic Republic of)
Emran
۱۵:۴۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام ، باتشکر از باشگاه خبرنگاران جوان، لطفا پیگیری کنید چرا اینترنت موبایل بلوچستان وصل نمیشه، مگه ما ایرانی نیستیم؟! هر چند از همه چیز محرومیم ولی تبعیض تا این حد آخه... لطفا‌، با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
Kosar.m
۱۵:۴۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام. چرا این قضیه قطع اینترنت رو تو رسانه اعلام نمیکنین؟ همه استان ها نتشون وصل شده به جز استان ما. اگه دلیلی برا قطعی نت دارین بگین تا ماهم متوجه بشیم. بدون هیچ دلیلی هنوز نتمون قطعه. درحالی که استان ما تو این اغتشاش های اخیر حتی یه تظاهرات خشونت آمیز نداشته اونوقت کار و شغل ما که با اینترنت جلو میره باید قربانی این بی فکری بشه. کاش حداقل علت قطعی رو به مردم می گفتین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام...همه استانا اینترنتشون وصل شده جز استان سیستان و بلوچستان پس کی این اینترنتو وصل میکنن ؟؟چرا اینقد تبعیض قایل میشید اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
اینترنت رو تو رو خدا وصل کنید خسته شدیم دیگه ای بابا تا کی میخواد قطع باشه
Iran (Islamic Republic of)
مطهره
۱۵:۴۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام
خواهشا سریعتر پیگیری کنین
آخه چرا اینترنت زاهدان رو وصل نمیکنن :(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
سلام
ای داد ازین بی نتی
زنگ زدم وزارتخونه میگ ب ما مربوط نمیشه
حداقل یکی ب کی مربوطه ؟؟؟تا ما ازیشون پیگیرشیم و بگیم دردمونو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
حداقل یه دلیل قانع کننده بدن بهمون
سکوت مسیولین ازارمون میده
Iran (Islamic Republic of)
جهاد
۱۱:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
کلا شهرهای سیستان و بلوچستان نت تلفن همراه قطعه آقای وزیر کلا شهرهای سیستان و بلوچستان
تا کی تبعیض!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۱۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
اینترنت وصل کنیددیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
برخی که نع هیچ شهری از استان سیستان و بلوچستان اینترنت ندارد....
واقعیت را شفاف انعکاس بده yjc
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
بسیار خوشحالم که کسب و کار مردم کشورم با اینترنت عجین شده است .
Iran (Islamic Republic of)
esmaeil
۰۹:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
باسلام خدمت شما لطفاً این اینترنت همراه سیستان و بلوچستان رو وصل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
ادمين قبلا جوابي به كامنتا ميدادي الان ن تاييد ميكني ن جوابي ميدي لاعقل بگو پيگيرياتون ب كجا رسيده ي مسئول نيس پيداه بشه ي جوابي بده كه نت ما كي وصل ميشه ؟؟؟؟